Infografika: Vývoj mobilní návštěvnosti v České republice

Stále přemýšlíte, zda pro vás má smysl sledovat mobilní návštěvnost? Marketingová agentura eVisions na základě agenturních dat porovnala návštěvnost z desktopu, mobilů a tabletů za období 2014 až 2017. Je opravdu mobil takovým trendem, jak všude slyšíme a čteme?

Vývoj, jakým za posledních několik let prošel segment mobilních zařízení, je obrovský. Od jednoduchých telefonů umějících v podstatě jen volat, jsme se dostali k přístroji, který vám monitoruje domácnost, můžete s ním platit, můžete ho ovládat hlasem… Zkrátka – mobil je pro nás tak důležitý, že pokud ho někde zapomeneme, propadáme panice.

Mobil v roce 2018

Na čím dál tím větší roli mobilu v našem životě zareagoval nyní i samotný vyhledávač Google změnou svého primárního indexu. Tzv. mobile first index, který by měl být spuštěn během prvních měsíců roku 2018, je jen dalším logickým krokem přispívajícím k růstu mobilní návštěvnosti na webech. Pokud jste o mobile first indexu ještě neslyšeli, zkontrolujte zejména, zda:

  • vaše stránka ukazuje stejný obsah jak na mobilní, tak na desktopové verzi. Tzv. crawl by se měl v mobilní verzi vaší stránky jednoduše dostat na jakýkoliv text, obrázek nebo video,
  • máte strukturovaná data jak na mobilní, tak na desktop verzi,
  • metadata jako titulky a popisky jsou také na obou verzích – jak mobilní, tak desktopové.

Kromě těchto bodů se zaměřte také na rychlost načítaní své mobilní stránky, Google minulý týden oznámil, že v červnu 2018 začne rychlost mobilního webu brát jako hodnotící signál pro vyhledávače. Pokud ještě teď nemáte responzivní web a pokud vaše stránka není mobile-friendly – a prostě jste vývoj posledních let celkově zaspali, tak můžete oproti připravené konkurenci v roce 2018 výrazně ztratit.

Na mobilu se také stále více dostává ke slovu umělá inteligence. Za poslední rok jsme mohli zaznamenat několik zásadních novinek, které ji využívají, jmenujme například vizuální a hlasové vyhledávání.

Jak jsme při průzkumu mobilní návštěvnosti postupovali?

Data jsme zkoumali na agenturních datech, tedy našich klientech, a to kvartálně od roku 2014 až do roku 2017. Sledovali jsme:

  • poměr návštěvnosti na desktopech,
  • poměr návštěvnosti na mobilech,
  • poměr návštěvnosti na tabletech,
  • poměr návštěvnosti na mobilech a tabletech.

S jakým vzorkem dat jsme pracovali?

Pracovali jsme s daty našich klientů, celkově šlo o vzorek 50 webů, u kterých jsme mohli změřit podíl mobilní a desktopové návštěvnosti za poslední 4 roky. Jde o weby s odlišných segmentů od pojišťovnictví přes stavebnictví až po domácnost. Existují ale faktory, které měření mohou ovlivnit. Jaké to jsou?

  • samotní klienti
    • ačkoliv mobilní návštěvnost globálně roste, existují segmenty, kde vývoj nekopíruje aktuální trend
    • různá velikost klientů
    • konzervativní české prostředí
    • cíle klientů
  • větší/menší fokus na mobilní návštěvnost
  • updaty vyhledávačů
  • SEO aktivity

Jak tedy vývoj mobilní návštěvnosti u našich klientů dopadl?

Vývoj podílu návštěvnosti dle jednotlivých zařízení za období 2014–2017

Trend, který z grafu můžeme vyčíst, je zřejmý. Od roku 2014 se zvyšuje podíl mobilní návštěvnosti na úkor desktopu. Zatímco v Q1 2014 byl podíl návštěvnosti z mobilů a tabletů na celku jen 11 %, v Q1 2017 to bylo už 30 %. Meziročně zaznamenala návštěvnost z mobilních zařízení největší nárůst mezi lety 2014 a 2015, kdy rostla o 106 %.

Dá se říci, že se aktuálně podíl návštěvnosti z tabletů a mobilů ustálil mezi 30–40 procenty. V porovnání s rokem 2016 rostl tento segment návštěvnosti v roce 2017 jen o 3 procenta. Stagnace návštěvnosti z tabletů kopíruje celosvětový trend, kdy prodej těchto zařízení spíše klesá.

TOP 3 operační systémy dle podílu na návštěvnosti za období 2014–2017

Kromě samotného podílu mobilní návštěvnosti na celkové návštěvnosti nás také zajímalo, jak se v průběhu času měnil podíl operačních systémů (). Za poslední 4 roky se nepovedlo žádnému OS výrazně ubrat dvěma hlavním OS – Androidu od Googlu a iOS od Applu. Všechny ostatní operační systémy, jako je např. Symbian 40 nebo Blackberry, pomalu upadají v zapomnění a jejich podíl se blíží nule.

Podíl, který si utrhli Google a Apple, zůstává již několik let v zásadě stejný. Přibližně ¾ trhu drží Android a zhruba ¼ ovládá iOS.

Co říkají další zdroje?

Heureka.cz a APEK (Asociace pro elektronickou komerci) společně vydali infografiku na téma česká e-commerce a její výsledky za rok 2017. Část, která se věnuje mobilní návštěvnosti, říká, že Heureka.cz zaznamenala až 40 % přístupů právě z mobilu. Srovnávač nábytku Biano zaznamenal také nárůst mobilní návštěvnosti a aktuální podíl desktop vs. mobile činí 59 % vs. 41 %.

Závěrem

Vývoj za poslední roky ukazuje, že český uživatel nezůstává oproti tomu světovému pozadu. Vývoj mobilní návštěvnosti v podstatě potvrzuje trend, jakým se mobilní návštěvnost vyvíjí ve světě. Samozřejmě jsou zde stále rozdíly, a to zejména v zákaznické cestě.

Český uživatel na mobilu sice nalezne produkt, který chce koupit, ale finální nákup udělá až na stolním počítači. Rozdílné rozložení sil bychom našli také v jednotlivých segmentech. Zásadním je fakt, že podíl mobilní návštěvnosti se neustále zvyšuje, a pokud se tomuto trendu nepřizpůsobíte, už teď přicházíte o podstatnou část návštěvnosti.

Jak již bylo řečeno v úvodu, rok 2018 bude přát těm, kteří mobilní návštěvnost nepodcenili, tak dožeňte nedostatky, ať vám konkurence neuteče.

Další články nejen o trendech v online marketingu si můžete přečíst na blogu eVisions.

Total
0
Shares
Další články
Přečtěte si více

Špatné zprávy zaujmou nejvíc. Češi to minulý týden při hledání na webu dokázali

Minulý týden jasně ukázal, že špatné zprávy při vyhledávání na internetu vedou. Na vrcholu žebříčku webových dotazů se totiž ocitl automobilový jezdec, který právě zahynul při tréninku. Optimismu nepřidává ani vyhledávání výsledků přijímacích zkoušek na střední školy nebo touha vidět pořádný zápas v boxu. Co ještě Čechy zajímalo a hesla zadávali do vyhledávače Seznamu?