Googlu roste konkurence. Amazon chystá vlastní AdWords

Amazon pracuje na výrazném rozšíření své reklamní platformy, která v současnosti tvoří jen velmi malou část jeho podnikání. Podle dostupných zpráv chce využít data, která má o svých zákaznících, a konkurovat tak systému AdWords od Googlu.

Během následujících měsíců, nejpozději do konce tohoto roku, hodlá Amazon otestovat svou novou reklamní platformu Amazon Sponsored Links. V první fázi by nové reklamy měly nahradit reklamy Googlu, které se nyní uživatelům zobrazují na webu Amazonu. V další fázi by pak mělo dojít k rozšíření omezené reklamní platformy, v jejímž rámci Amazon dodává reklamy i třetím stránkám.

O novince není prozatím známé mnoho, podle zpráv ze závěru minulého a průběhu tohoto týdne by ale měla konkurovat Google AdWords, asi vůbec nejefektivnějšímu existujícímu online reklamnímu systému.

Zapojí se i překupníci

Amazon ale prý také vytváří technologii pro hromadné nakupování reklamy agenturami a společnostmi vytvářejícími reklamní aplikace. Tyto společnosti by reklamy následně mohly vlastním jménem přeprodávat svým klientům. Podobný systém používá pro posílení distribuce své reklamy velmi úspěšně právě Google, kromě něj ale třeba i Facebook.

Novinka by mohla Googlu způsobit vrásky i proto, že velká část online nakupujících začíná své hledání nikoliv na Googlu, ale právě na Amazonu. To si myslí například šéf společnosti Razorfish Jason Goldberg. Ten se odkazuje na studii L2, podle které na Googlu začíná své hledání jen 13 procent nakupujících, zatímco na Amazon zamíří pro první hledání hned 30 procent. Těchto 30 procent uživatelů by s novým systémem Amazon Sponsored Links místo reklamy Googlu vidělo debutující reklamu Amazonu.

Možná stávající hráče neohrozí, ale jen doplní

Jiní komentátoři mají za to, že Amazon by existující reklamní platformy neohrozil, ale zároveň by mohl díky svým silným stránkám existovat vedle nich. Tento názor má James Tenser z VSN Strategies:

“Amazon ví velmi mnoho o tom, co jeho zákazníci dělají na jeho platformě. O tom, co dělají jinde, toho ale ví velmi málo. Google a Facebook mají o těchto spotřebitelích zase jiné informace, podle jejich chování na těchto službách. Pokud jde o nabídku dobře zacílených reklam a kampaní, silné a slabé stránky těchto platforem se budou vzájemně lišit.”

“Víme, co a jak nakupujete”

Silná stránka Amazonu jsou především jeho data o nákupních zvycích uživatelů, kterých má díky své maloobchodní činnosti více než kdo jiný. Vyhledávací dotazy tak dokáže párovat s úmyslem provést nákup ještě efektivněji než Google ve svém vyhledávání.

Prozatím je ale vše ve stádiu spekulací. Skutečnou podobu připravované reklamní platformy totiž doposud vidělo jen pár vyvolených, a tato podoba navíc ani nemusí být konečná. Je tedy těžké dělat dalekosáhlé závěry. Jisté nicméně je alespoň to, že reklamní platforma Amazonu má potenciál v případě, že ji společnost uchopí za správný konec, vnést do online reklamy nový prvek, a mohla by výrazně proměnit dosavadní ekosystém.

Total
0
Shares
Další články
Přečtěte si více

TED: Jak fungují sociální sítě a cenzura v Číně

Na jednu stranu v Číně nenajdete Facebook, Twitter ani YouTube, zároveň ale existuje místní obdoba každé z těchto služeb a čínské internetové firmy fungují na světových burzách. Jak vypadá každodenní život stamilionů uživatelů sociálních sítí pod dohledem stále velmi přísné a nepřetržité státní cenzury?