Google má v plánu nahradit sledování pomocí cookies vlastním systémem

Google prý pracuje na systému, který by nahradil sledování aktivity uživatelů pomocí cookies. Pracovně se jmenuje AdID, podle všeho je v rané fázi vývoje, a uživatelům by mohl dát více možností volby. Větší moc by ale dal i samotnému Googlu.

Sledování uživatelů na internetu je velké téma. Během let technologie založené na cookies dosáhly takové dokonalosti, že leckterý bojovník za ochranu soukromí se cítí být šířkou získaných informací poškozován. Navíc vcelku pochopitelně, cookies toho o uživatelích dokážou zjistit skutečně hodně.

Prvním, kdo cookies zostra odmítl, byl svého času Apple. Společnost s prohlížečem Safari už od samého začátku odmítala cookies třetích stran, které za sledováním aktivity obvykle stojí. Aby předešla identifikaci uživatelů pomocí unikátního identifikačního čísla přístroje (UDID), který narušoval soukromí uživatelů potenciálně mnohem více, než cookies, zavedla loni tzv. Advertising ID. To uživatele sice identifikuje pro reklamu, ten ale může AdID kdykoliv změnit či deaktivovat.

Své AdID po vzoru Applu prý nyní připravuje i Google. S odvoláním na anonymní zdroj to včera uvedly USA Today. Projekt je ovšem podle dostupných informací teprve v rané fázi, Google má prý v současnosti v plánu pokusit se pro něj získat širší podporu mezi dalšími důleitými hráči. AdID od Googlu by bylo o to zásadnější, že by dávalo další vlivný nástroj do ruky společnosti, které již nyní patří asi třetina celého trhu s online reklamou.

Náhrada za Do Not Track?

Plány Googlu naznačují, že by mohly být alternativou nepříliš úspěšného projektu Do Not Track. Z něj v posledních dnech vystoupila Digital Advertising Alliance, jedna z nejvlivnějších zastřešujících organizací v USA v oblasti online reklamy. DAA se odmítla dále na rozvoji standardu Do Not Track podílet, protože podle jejích představitelů jednání nevedou k rozvoji “funkčního řešení”. AdID od Googlu by mělo dát určité nové možnosti do rukou uživatelům, aniž by přitom šlo proti zájmům reklamního průmyslu.

Systém by umožňoval uživatelům nastavit si v prohlížeči určité detaily toho, jak jejich aktivita může být sledována. Mimo jiné by například mohli úplně zablokovat některé reklamní sítě. Prohlížeč by také mohl být nastaven tak, aby v pravidelných intervalech AdID uživatele nastavil na novou hodnotu, v tomto ohledu zdroje mluví o vynulování jednou ročně. Do systému by byli připuštěni jen ti účastníci reklamního trhu, kteří by Googlu odsouhlasili jeho podmínky.

Ke zprávám se vyjádřil i mluvčí Googlu:

“Věříme, že technologické pokroky mohou zlepšit bezpečnost uživatelů a zároveň s tím zajistit, aby web byl i nadále ekonomicky udržitelný. Spolu s dalšími subjekty máme v této oblasti několik rozpracovaných konceptů, jsou ale ve velmi raných fázích vývoje.”

Naopak menší firmy v oblasti internetové reklamy mají k návrhu výhrady. Podle nich by přenesl příliš mnoho vlivu do rukou svého autora, společnosti Google.

Total
0
Shares
Další články
Přečtěte si více

Polemika na obranu českých a slovenských startupů

Cítím potřebu se našich startupů a lidí, kteří kolem stojí, trochu zastat. Tenhle názor ve mě zrál už dlouho, jeho sepsání ale napomohly diskuze na řadě nejmenovaných facebookových profilů - třeba o tom, že "česká startupová scéna neexistuje" a jde jen o neúspěch, "na který spousta lidí vsadila svůj tiket". Rejpat do startupů je totiž v módě a obhájci moc slyšet nejsou, tak zkusím trochu srovnat síly, i když ve výsledku třeba bude pravda někde uprostřed.