Forrester: Googlu, ne Facebooku, patří budoucnost digitální reklamy

V zajímavé úvaze, vycházející z analýzy provedené společností Forrester, předestírá její analytik Nate Elliot důvody, proč se podle něj databázi uživatelských preferencí, na jejímž základě by mohl vzniknout digitální marketing budoucnosti, podaří spíš vytvořit Googlu, než Facebooku.

Forrester ve své analýze vychází z pojmu, který si sám vytvořil a definoval jako systém digitální reklamy budoucnosti. Tento systém, nazvaný database of affinity, má být datovým souborem, který bude obsahovat co nejvíce informací o zájmech, chutích, motivacích a návycích internetových uživatelů, a který umožní efektivní zacílení reklamy nejen online, ale také offline.

Na první pohled by se zdálo, že takový systém by mělo být snazší vytvořit pro Facebook, říká i sám Elliot. Největší sociální síť má data o miliardách Like uživatelů, jejich komentáře a příspěvky na stránkách značek. Pointa ale je podle Forresteru v tom, že Google má dat sice méně v oblasti, kde kraluje Facebook (Like), ale se širším záběrem. A když se vše sečte dohromady, je vlastně napřed. Navíc má náskok i v dalších dvou oblastech, které s tvorbou a využitelností databáze budoucnosti souvisejí. Všechny tři oblasti jsou tyto:

Množství dat o uživatelích – Zde sice vede Facebook pokud jde o Like, je ale třeba se podívat na to, jaká data má k dispozici Google. Ten totiž, pokud se sečtou všechny jeho internetové domény, nemá informací vůbec málo. Z YouTube ví, jaká videa jeho uživatele zajímají, z čehož o nich dokáže mnoho odvodit. Z Gmailu zná jejich kontakty a o čem s těmito kontakty komunikují. Z Google+ má o sociálních vztazích další přísun informací. A nakonec, díky indexování webu do svého vyhledávače má také k dispozici většinu blogových příspěvků, tweetů, uživatelských recenzí a dalšího obsahu, který je také součástí sociálního webu a který o jeho uživatelích neprozrazuje zrovna málo.

Analýza dat – Analýza dat podle Forresteru nespočívá jen v jednoduchých úvahách toho typu, že pokud někdo má rád sport, bude dost možná pít RedBull. Naopak, společnost zde mluví o hlubší datové analýze, která objeví netušené souvislosti mezi návyky, zájmy a preferencemi uživatelů, díky kterým půjde reklamy cílit i způsobem, který na první pohled nemusí být zcela intuitivní. V tomto ohledu sází na patnáctileté zkušenosti Googlu jak z vyhledávače (kde se učí zobrazovat lidem na základě různých signálů to, co právě hledají), tak z jeho reklamních produktů (kde je pointa v zobrazení reklamy, která uživatele osloví).

Reklamy, které dokáží data efektivně využít – Ačkoliv Facebook své reklamy má, Forrester má výhrady k jejich podobě – jsou statické, primárně textové a s doplňujícím obrázkem. Oproti tomu Google ve svých reklamních sítích a především na YouTube nabízí i reklamy interaktivnější, pro uživatele zajímavější a schopné publikum lépe oslovit.

 

Total
0
Shares
Další články
Přečtěte si více

10 nejzajímavějších projektů ze shortlistu IEA, část druhá

Včera jsme vám spolu s první pěticí projektů, které nás zaujaly na shortlistu Internet Effectiveness Awards, slíbili, že dnes vám představíme pětici druhou. Protože sliby se mají plnit, přinášíme vám nyní druhou část z naší desítky nejzajímavějších projektů. A už dnes večer se dozvíme, zda si některý z našich oblíbenců odnese i nějakou tu cenu.