Fenomén: Debilní Kecy

Fanoušci, kteří pravidelně sledují naše virální okénko, mohli být možná trochu překvapeni, že jsme do dnešního výběru nezařadili další dílo ViralBrothers s poetickým názvem Debilní Kecy na Vánoce. Nemohl jsem si totiž pomoct a musel jsme konečně udělat i samostatný článek.

Čeněk a Erik, duo vystupující pod názvem ViralBrothers (můžete se stát i jejich fanoušky na Facebooku), patří mezi naše oblíbence už dlouho. Jejich příběh je zatím v podstatě dost krátký, ale o to výživnější.

Po počátečním zkoušení, oťukávání a točení věcí jako LAKUJEME VOZY A SAHÁME NA KOZY! přišla náhlá inspirace v podobě SHIT GIRLS SAY. Video, které do dnešního dne sesbíralo přes 18 milionů zhlédnutí a jehož pokračování společně se třetím a čtvrtým dílem pak mají dalších bezmála 15 milionů zhlédnutí.

ViralBrothers nelenili a udělali vlastní lokalizovanou parafrázi. Nejprve přišly Debilní kecy Pražáků, které o pár dní později následovaly Debilní Kecy Holek. K debilním kecům Pražáků mám samozřejmě výhrady jenom jako Pražák (kucí, alespoň mi nepoužívejte výrazy, který říkaj Plzeňáci!), ale jinak je vše v naprostém pořádku. Lokální parodie, která se inspirovala pouze konceptem a jejímž hlavním účelem je chytnout co nejvíce zhlédnutí. Skoro 2 miliony zhlédnutí je fenomén nejen na české poměry v podstatě nevídaný a na místě je obrovská gratulace.

S Debilními Kecy Holek už to bylo složitější, kopírování a adaptování nápadů ale není tím hlavním problémem (i když bych si dokázal představit víc invence a méně překládání). Z čeho jsem celou dobu na rozpacích je propojení s klientem. Virál odkazuje na soutěžní microsite Na matuře záleží od Douwe Egberts, soutěž spočívala v nahrávání středoškolských tabel, pro která se následně hlasovalo. A já prostě nechápu, jak spolu souvisí tabla a debilní kecy holek. Když se i dnes podíváte na výsledky, možná budete podobně v rozpacích jako já. Na soutěžní microsite je například pro Prahu nahráno neuvěřitelných 7 (slovy SEDM) soutěžních příspěvků. To je prostě na video, které je jedním z nejúspěšnějších českých “reklamních” videí na YouTube všech dob, zatraceně málo.

Pointa? Nerelevantní videa nijak nesouvisející s klientem prostě nelze považovat za úspěšná. Můžeme obdivovat to, že se ViralBrothers podařilo zasáhnout v podstatě polovinu české internetové populace, ale spojení s Douwe Egberts je absolutně a úplně mimo.

Po několika dalších “debilních kecech” přišly Debilní Kecy Čechů na Dovolené s reklamou vedoucí na srovnávač zájezdů. Říkal jsem si bezva, začíná to dávat trochu smysl. Video dosáhlo na 1,8 milionu zhlédnutí (opět fenomenální úspěch) a jsem přesvědčený, že ani klient nebyl nespokojený. Další na řadě: předělávka Gangnam Style – ČESKÝ STYL – podle mě trapná, ale úspěch je opět ohromující: 2,5 milionu zhlédnutí. Tohle se evidentně v Česku líbí. A nakonec před pár dny uzavírají rok Debilní Kecy na VÁNOCE.

O hodnocení jsem tentokrát poprosil kolegy z branže:

Pavel Hacker, Brandz Friendz

V obsahové rovině jsou VB mnohdy smutným dokladem, že něco nejdřív okopírovat ze zahraničí a pak kopírovat dál sám sebe znova a znova u nás stačí ke slávě. Je to asi taková úroveň reklamy, jako kdysi populární YouTube videa se striptérkou popsanou od hlavy k patě URL nějakého webu.

Adam Reinberger, adamreinberger.com

Musím říct, že nesmírně uznávám všechny úspěchy série Debilní Kecy. Počty zhlédnutí, kterých videa ViralBrothers dosahují, by byly velkým úspěchem i pro americké kampaně. Vánoční díl mi však zatím připadá nejslabší a možná je to signál, že by Čeněk s Erikem měli udělat za sérií tlustou čáru a zkusit najít nové koncepty. Co se týče napojení na server zlatadovolena.cz, tak bych řekl, že efektivněji byl koncept branded entertainment využit v předešlé kampani “Debilní kecy na dovolené” a z mého pohledu to u vánočního dílu už tak dobře nefunguje. Možná se ale mýlím a těším se na srovnávací studii, kterou věřím a doufám, že ViralBrothers po skončení kampaně uveřejní.

Marek Prchal via FB, Médiář.cz

Závěrem

Celkový počet zhlédnutí všech videí ViralBrothers je aktuálně přes 21 milionů, jejich YouTube kanál má krásných 43 tisíc odběratelů. Jsou fenoménem, který nevzniká každý den. Dokonce skončili druzí v kategorii One (wo)man show na Křišťálové Lupě. Jenom doufejme, že další tvůrci reklam si z jejich fenomenálního úspěchu nevezmou příklad.

Total
0
Shares
Další články
Přečtěte si více

TOP virály týdne: Dětičky, Photoshop a aerolinky

Dětičky v dnešním výběru rozesmějí i dojmou, Virgin America se jako mnohé ostatní aerolinky snaží udělat bezpečnostní instrukce sexy, spartakiády pořád fungují a Morgan Freeman čte What Does The Fox Say (což samozřejmě musíte slyšet). Je to prostě zase nářez.