Na FakeHacks vznikly projekty bojující s fake news na Facebooku i dezinformačními weby

V karlínské kanceláři technologické společnosti Ackee se o víkendu ve spolupráci s Nadačním fondem nezávislé žurnalistiky a Nadací Open Society Fund uskutečnil hackathon FakeHacks. Programátoři během něj 24 hodin pracovali na aplikacích, které pomohou s problematikou fake news.

„Nesnažíme se nikomu vnutit konkrétní jedinou pravdu. Jde nám především o ověřování informací a jejich dokládání zdroji. Právě s tím mohou technologie snadno pomoci,“ komentoval cíle hackathonu Dominik Veselý, CTO Ackee. Na akci FakeHacks se sešlo 14 programátorských týmů, z nichž nakonec vzešla čtveřice nejpovedenějších.

Boj nejen na Facebooku

Na prvním místě se umístil tříčlenný tým s projektem MindBrella. Jde o plugin do Google Chrome, který vyhodnocuje důvěryhodnost facebookových skupin a stránek podle množství sdílení z dezinformačních webů. Vývojáři Martin Vastl, Jakub Bareš a designér John Roose ho během 24 hodin vymysleli, nakódovali a nainstalovali do prohlížečů. Za první místo si nakonec odnesli 30 tisíc korun. Jedná se sice o neziskový projekt, ale tvůrci by ho rádi na Facebooku zpopularizovali.

Na druhém místě skončil nástroj Source Check. Projekt, který si za cíl stanovil zjednodušit přístup k meta-informacím o zpravodajských portálech. Například umožňuje rychle zjistit vlastníka portálu, mediální skupinu, přítomnost portálu na seznamu dezinformačních webů, nosná témata a klíčová slova. V neposlední řadě pak částečně mapuje přejímání informací mezi různými weby.

Dostane se na všechny

Třetí místo si nakonec rozebraly dva týmy. Projekt BreakTheBubble je gamifikovaná aplikace, která dokáže podle zdroje a obsahu článků upozornit čtenáře na to, že čtou pouze jednostranně orientované texty a že by mohli „vystoupit ze své sociální bubliny“ a přečíst si články také z jiných zdrojů. Uživatele znázorňuje v aplikaci animovaná postavička kostlivce, která na sebe podle zdroje čtených obsahů obléká atributy představující východoevropské či západoevropské smýšlení.

Druhým projektem na třetí příčce je nástroj Relationeer. Aplikace hledá propojení mezi uživateli na Facebooku. Na vstupu jsou facebooková jména určité skupiny uživatelů a výstupem je graf, ze kterého je patrné, kdo je jak moc aktivní, kdo má vztahy s kým, jak silné a co konkrétně mají tito uživatelé společného apod.

Aby ale nepřišly zkrátka ani zbývající projekty, rozhodli se je pořadatelé hackathonu zpropagovat prostřednictvím hlasovacího systému Prezident 21. „Každý se bude moci během následujícího týdne seznámit se všemi 14 projekty a ohodnotit je podle sebe. Hlavní smysl veřejného hlasování vidíme v tom, že všechny projekty získají větší pozornost, což si rozhodně zaslouží,“ uvádí Petra Knýblová, PM v Ackee. Firma chce navíc vzniklé nápady podporovat i po hackathonu, aby mohly i nadále fungovat.

Total
0
Shares
Další články
Přečtěte si více

TOP virály týdne: Kaskadérské kousky a příběh Lega

Tentokrát se nám sešlo několik poněkud extrémních příspěvků. Přecházení po laně mezi dvěma jedoucími kamiony, dvacetiminutové video a extrémně nenávistné reakce na poměrně nevinný virál jsou věci, které ani v téhle divoké rubrice zas tak často nemíváme. Ale přinejmenším těch 20 minut na skvělý příběh Lega si vážně najděte...
Přečtěte si více

Infografika: Jak Češi nakupují online a kudy vede jejich cesta ke zboží

Jsou české e-shopy úspěšné? Jak se vyvíjejí v čase? Které investice se jim dle množství a výše uzavřených obchodů vyplatí? Kdo, jak, proč a za kolik nakupuje online? A jak nejčastěji platí? To, ale také třeba odkud na české e-shopy přichází nejvíce návštěvníků a jak jednotlivé zdroje návštěvníků fungují (či nefungují), zodpoví infografika na téma e-commerce v Česku.