Eshopista: Češi v hypermarketech stráví jen 44 minut a chtějí tenhle čas ušetřit

Růst české e-commerce i přes rekordní obrat 135 miliard procentuálně zpomaluje a podle statistických předpovědí bude světová e-commerce v následujícím roce klesat. Nijak to ale neohrozí další posilování online prodeje v některých komoditách, jako jsou například potraviny.

Podle statistik společnosti Globus stráví průměrný zákazník v hypermarketu stále méně času, aktuálně 44 minut. I proto společnost rozvíjí své online aktivity. Tato a další fakta zazněla na akci Eshopista společnosti Acomware, v rámci níž přednášeli přední tuzemští odborníci na téma nejnovějších technologických trendů.

Zpomalení růstu e-commerce

Aktuální data ukazují, že česká e-commerce rostla v roce 2018 o 17 %, což Českou republiku řadí k evropským zemím s nejrychleji se rozvíjejícím trhem online nákupů. Při srovnání s předchozím rokem se tempo růstu zpomalilo o jedno procento, zejména globální předpovědi navíc upozorňují na riziko dalšího poklesu.

„Dle statistických odhadů bude růst celosvětové e-commerce v roce 2019 pravděpodobně zpomalovat. Otázka je, jak se to projeví na českém trhu,“ dodal Jan Mayer ze společnosti Dataweps. Podle odhadu Asociace pro elektronickou komerci poroste tuzemská e-commerce i v letošním roce o zhruba 15 procent.

Skutečnost, že Češi stále více preferují nákupy na internetu, pomalu mění také postoj prodejců rychloobrátkového zboží. Podle statistik společnosti Globus stráví průměrný zákazník v hypermarketu 44 minut a chce tento čas ušetřit. Změna nastala v průběhu posledních 3 let, kdy zákazníci postupně mění své preference. Jsou méně nakloněni dojíždění za nákupem a chtějí omezit čas strávený v hypermarketu.

„Lidé dnes upřednostňují nákup v blízkosti domova bez nutnosti kamkoliv dojíždět. Proto Globus začal pracovat na svých aktivitách v online prostředí, aby byl blíž zákazníkům a udržel si jejich loajalitu,“ přiznal Petr Toupal z Globusu a dodává: „Pro nás jako retailera se zaběhnutými procesy jde ale o hodně náročný proces, protože musíme radikálně změnit celou infrastrukturu.“

Rizikem je logistika

Hlavní nákupní období na konci roku představuje pro e-shopy stále obrovské riziko z hlediska logistických kampaní. Jak prozradil Petr Štěpán z online parfumerie Notino, technologie již dnes ale nabízejí řešení, které umožní těmto problémům předcházet.

Práce s daty, v tomto případě pomocí nástroje Power BI, umožňuje vyhodnotit data a srozumitelně je předat vedoucím skladů, aby včas dovedli predikovat blížící se nápor poptávky. Podle Petra Štěpána dnes e-shop díky této technologii dovede odbavit až 75 000 zakázek za den.

V souvislosti s fungováním e-shopů přiblížila akce Eshopista také zákulisí jejich vývoje. Užitečná data na toto téma přinesl výzkum magazínu EXEC. Zkoumal 242 českých a slovenských agentur, jež se specializují na tvorbu e-shopů.

Vůbec nejčastěji elektronické obchody vznikají do jednoho až tří měsíců (38 % oslovených firem). Cena vývoje se pohybuje v rozmezí od 80 000 do 10 milionů korun, přičemž nejčastěji si firmy účtují za zakázku 100 000 až 300 000 korun (38 % oslovených firem). Až 78,9 % zkoumaných agentur přitom využívá pro vývoj e-shopu vlastní platformu.

Matěj Kapošváry výsledky zasadil i do zahraničního kontextu: „V zahraničí je trend zcela opačný. Tam většina agentur staví e-shop na cizím řešení a využívání vlastní platformy není z důvodu vysokých nákladů tak široce zastoupeno.“

Total
0
Shares
Další články
Přečtěte si více

Specialista online marketingu

Do Skrz.cz hledáme budoucí hvězdu internetového marketingu. My jsme jeden z největších inzerentů českého internetu. Můžeš u nás spravovat krásná PPC, plnit Facebook zajímavými věcmi, hrát si s Analytics a čas od času nám o tom podat report. Zaujala tě práce?