Do Česka přichází spolujízda BlaBlaCar, nový Jízdomat

Pokud jste se dnes přihlásili na Jízdomat, čekalo vás překvapení: etablovaný český server pro nabídku a poptávku spolujízd se přeměnil na mezinárodní značku BlaBlaCar – původně francouzský startup, který je dnes globální jedničkou a funguje ve většině Evropy a na několika trzích mimo ni.

Princip spolujízdy je jednoduchý: spojuje řidiče s volným místem v autě s lidmi, kteří chtějí cestovat po stejné trase. Pasažéři se mohou připojit za příspěvek na benzin či naftu, který je dopředu avizován na webu.

Jízdomat končí: je z něj BlaBlaCar

Nákupem Jízdomatu firma vstupuje na český i slovenský trh a získává databázi desítek tisíc uživatelů i jejich historie, což je hlavní důvod, proč byl Jízdomat koupen. Zatím není plán na zpoplatnění služby na nových trzích, v některých zemích je ale BlaBlaCar výdělečný projekt za spolujízdu si vezme přibližně 10 % provizi.

Naopak řidiči na něm vydělávat nesmějí, služba stanovuje minimální i maximální cenu a za průměr v Česku považuje 80 haléřů za kilometr. Z Prahy do Brna se tak dostanete třeba za 150 korun. Platebních metod bude více, kromě online platby půjde zaplatit i postaru, cashem.

Jízdomat, dosavadní tuzemská jednička, fungoval od roku 2010. „Cítíme, že aby se z našeho projektu stal opravdu plnohodnotný způsob dopravy, je třeba ho v rámci našich zemí posunout na vyšší úroveň. Celosvětová komunita znamená rychlejší zpopularizování spolujízdy u nás a také lepší možnost setkání nabídky s poptávkou,“ napsal k transformaci zakladatel Jízdomatu Jan Mittner.

BlaBlaCar tak pokračuje ve své osvědčené metodě expanze: dříve pohltil italský PostoinAuto.it a rumunský AutoHop, loni pak koupil mezinárodně působící konkurenční síť Carpooling.com. V současnosti působí BlaBlaCar ve 22 zemích, včetně Francie, Německa, Velké Británie, Ruska a Turecka. Mimo Evropu je k dispozici v Mexiku, Brazílii a Indii.

jizdomat_blablacar
Vítejte na Jízdomatu, měníme se na BlaBlaCar. Toto oznámení přivítalo uživatele v noci na 13. ledna. Foto: Jízdomat

Globálně využívá BlaBlaCar 25 milionů lidí, čtvrtletně přepraví přes 10 milionů cestujících. V Česku je podle Pavla Prouzy, country manažera pro ČR/SR, cílem dostat se na statisíce registrací ve střednědobém horizontu, respektive na 10 % registrací v rámci populace v dlouhodobém výhledu, tedy stejné procento, jako ve Francii.

Převedení Jízdomatu na mezinárodní síť spolujízd přinese změny – server slibuje „řadu nových funkcí, které ti cestování spolujízdou usnadní a zpříjemní,“ včetně více vypsaných jízd, rychlého růstu a propracované mobilní aplikace. Nově má být lepší filtrace: podle zkušenosti, ceny i auta, zlepšení systému hodnocení a lepší členská podpora. Historie původního účtu, máte-li ho, může být na novou službu převedena.

CZSK-team_BlaBlaCar
Zleva: Jan Mittner, zakladatel Jízdomatu, Martina Čmielová a Pavel Prouza z CZ&SK týmu a úplně napravo Piotr Jas, General Manager CEE BlaBlaCar. Český tým bude mít výhledově 5 lidí. Foto: BlaBlaCar

Autostop za příspěvek

Zatímco podobné služby Uber nebo Wunder (dříve Wundercar) jsou zaměřené především na městské aglomerace (hlavně na Prahu) a konkurují taxislužbám, nový hráč v podobě BlaBlaCaru bude působit v celé České republice s širokým mezinárodním přesahem. Na krátké vzálenosti v rámci jednoho města se nezaměřuje.

blablacar_interface

Sharing economy je stále rostoucím trendem, přitom spolujízda z ní má šanci ukousnout významný podíl. Zatímco evropský průměr obsazenosti aut je 1,6 osoby, s BlaBlaCarem jezdí průměrně 2,8 lidí v jednom voze. Služba není zaměřena jen na nejmladší řidiče: mediánem věku uživatelů je 29 let, 40 % uživatelů je nad 30 let.

Expanzi startupu, založeného v roce 2006, pomohla série investic, naposledy od skupiny investorů v čele s Index Ventures, kteří v roce 2014 poslali do BlaBlaCaru 100 milionů dolarů a o rok později přidali dalších 200 milionů.

Infografika_CZ BlaBlaCar Global Data

Total
0
Shares
Další články