Data z Facebooku vás doženou všude. Úplně všude

Facebook spustil reklamní síť Atlas, která z dat o uživatelích vytěží maximum – hlavně zisků pro společnost. Díky Atlasu dokáže FB líp cílit reklamu a pominout to, na jakém zařízení si uživatel sociální síť prohlíží. Data, která jednou na FB uživatel zanechá, ho tak dohoní vlastně úplně všude. Sociální síť je pak hlavně zpřístupní inzerentům, kteří podobný nástroj dosud neměli.

Facebook toho o svých uživatelích ví hodně. Teď svoje svoje detailní znalosti o každém člověku na síti ještě dost výrazně prohloubí. Jeho nová reklamní síť Atlas sbírá data o prohlížení, lajcích nebo komentářích (atd.) ze všech druhů zařízení, skrz které se uživatel k FB přistupuje. Je tak jedno, jestli se člověk připojí skrz notebook, mobil nebo tablet – sociální síť bude hromadit všechna data, aby ještě lépe cílila reklamu.

Facebooku dodnes tyhle informace unikaly kvůli nekompatibilitě dat z různých zařízení. Dosud jeho reklamní systém pracoval z obstarožními cookies, které sice pokryly většinu potřeb, ale omezeně. Cookies nedokázaly třeba ani dost dobře sledovat data z několik různých prohlížečů na stejném počítači. Na některých mobilních platformách a v aplikacích pak technologie cookies nefunguje vůbec (nebo jen velmi omezeně).

Atlas tak bude pracovat s unikátním uživatelským číslem z Facebooku. Síť používá systém, který nazývá “people-based marketing”. Jeho součástí je sledování aktivity uživatelů podle jejich unikátního uživatelského čísla právě z Facebooku.

Googlu na steč

Atlas se nebude omezovat jen na reklamu na Facebooku, i když se jí bude týkat. Přes Atlas budou moci zadavatelé reklamy fungovat i tehdy, pokud reklamu z Facebooku vůbec kupovat nebudou. Součástí reklamní sítě jsou i mobilní aplikace a externí weby. Půjde tedy o celou obsahovou síť, která se neomezí jen na Facebook a jemu patřící Instagram, jehož integrace s Atlasem byla též oznámena.

Foto: Robert Scoble
Foto: Robert Scoble

Vzniká tak první opravdu velká hrozba DoubleClicku od Googlu, který je na trhu v oblasti hromadění dat a jejich dalšího využití jedničkou. Google a Facebook soupeří na 140miliardovém ($) trhu s digitální reklamou, kde ale sociální síť hraje zatím druhé housle – Google ovládá třínásobek trhu. Facebook se mu ovšem dost rychle přibližuje alespoň v oblasti mobilní reklamy, kudy ročně proteče 30 miliard dolarů. Tohle je další cesta, jak ho dohnat.

Součástí nové reklamní sítě bude cílení a vyhodnocování reklamy napříč zařízeními. Technologie za reklmní sítí by mimo jiné měla odhalit, pokud uživatel na jednom zařízení (či v jednom prohlížeči) reklamu viděl či na ni dokonce klikl, a na jiném zařízení či prohlížeči poté produkt koupil. Prostřednictvím spolupráce Facebooku s datovými partnery pak v některých případech bude možné digitální reklamu párovat i s offline prodeji, za předpokladu, že datová společnost má k danému zákazníkovi stejné kontaktní údaje, jaké má Facebook. Zpravidla půjde o stejný e-mail či telefonní číslo.

Facebook oznámil celou řadu partnerů, kteří budou s Atlasem spolupracovat, a to z řad reklamních agentur, tvůrců reklamního softwaru, a samozřejmě i mezi vydavateli:

Reklamní partneři

Placené vyhledávání:

  • Kenshoo
  • Marin Software

Sociální reklama:

  • Shift
  • Social.com
  • Social Moov

Video a interaktivní média:

  • Jivox
  • Innovid
  • Celtra
  • Flashtalking
  • Medialets
  • Goldspot Media
  • Phluant

Vydavatelé

  • AdMarvel
  • Aarki
  • Immobi
  • The Weather Co.
  • Phluant
  • Adelphic
  • Kargo
  • Medialets
  • Rhythm
  • Conversant
  • Celtra
  • Tapad
  • Opera Mediaworks
  • Millennial Media
  • Instagram
  • Facebook
  • LiveRail

Klíčovým partnerem Facebooku pro spuštění je nicméně Omnicom, reklamní holdingová společnost (patří pod ni Omnicom Media Group, BBDO a TBWA Worldwide), která s Atlasem podepsala dohodu o partnerství. Díky této dohodě mezi první testovací klienty Atlasu patří tak zvučná jména jako Pepsi a Intel, stávající klienti Omnicomu.

Facebook koupil Atlas od Microsoftu v únoru 2013 za 100 milionů dolarů. V současnosti spuštěná verze reklamní sítě je nicméně od základu předělaná, vývojáři Facebooku ji během roku a půl od akvizice kompletně přizpůsobili “obrazu svému”.

Total
0
Shares
Další články
Přečtěte si více

Křišťálová Lupa vyhlásila vítěze: Ticketon, GoodData, Ondřej Fryc i Vladimír Franz

Každoroční internetová anketa Křišťálová Lupa zná své letošní vítěze. Na počet a sílu získaných ocenění ve čtrnácti kategoriích, z nichž polovinu vybírala porota a polovinu veřejnost, byl nejúspěšnější Mall.cz, po dvou cenách si odnesly ještě společnosti MAFRA a Seznam. Zvláštní cenu získal server zakomunistu.cz.