Boj o reklamu se vyostřuje: Yahoo blokuje lidem používajícím AdBlock přístup k mailu

Blokování reklam čím dál tím více zasahuje provozovatele webů, kteří se tak všemožnými prostředky snaží uživatelům tuto akci zakázat. Mezi nejnovější případy patří i Yahoo, které některým z nich nechtělo dovolit přístup k mailům.

Vypněte si adblocker, nebo zapomeňte na svoje maily. Taková zpráva minulý týden překvapila některé uživatele mailového klienta společnosti Yahoo, která se tak stala další v řadě firem bojujících proti stále populárnějším programům blokujícím reklamu.

„V Yahoo neustále vyvíjíme a testujeme nové produkty. Tohle je test, který zkoušíme na malém počtu uživatelů Yahoo Mail ve Spojených státech,“ uvedla podle NYTimes Anne Yeh, mluvčí společnosti.

Yahoo svým konáním opět otevřelo zřejmě nikdy nekončící debatu o blokování reklamy. Naposledy se to podařilo Applu, když výrobce populárních přístrojů ve svém nejnovějším operačním systému iOS 9 podpořil (tedy přestal zakazovat) používaní podobných programů.

Je na debatu, jestli by mezi způsoby boje proti blokování reklam mělo patřit zpětné blokování uživatelů. Yahoo ale v této otázce není jediný. Nižší příjmy ze zobrazených reklam trápí nejen populární vyhledávač, ale například i zpravodajské weby.

Například nejčtenější německý bulvár Bild zvolil podobnou taktiku a čitatelům se zapnutým adblockem články nezobrazí. Jemnější cestu zvolili v Guardianu, kde uživatelům ukazuje jednoduchý vzkaz: „Všimli jsme si, že máte zapnutý ad-blocker. Možná byste chtěli podpořit Guardian nějakou jinou cestou?“ s linkem na předplatné tohoto deníku. S podobnou výzvou přisel i portál Wired.

České weby ztrácejí miliardu ročně

Problém se ovšem netýká jen světových médii, ale zasahuje i tuzemské hráče. Průzkum Sdružení pro internetový rozvoj (SPIR) ukazuje, že v České republice má adblockery nainstalované přibližně dvanáct procent uživatelů internetu, informuje portál Mediálne.sk. Při přepočtu na výdaje na internetovou reklamu by to jen za loňský rok znamenalo ušlou ztrátu ve výši 1,2 miliardy korun pro provozovatele webů.

Uživatelé se, samozřejmě, brání – reklam je příliš, nejsou cílené a v mnoha případech otravují. Řešení ukazují někteří marketéři už dlouho, ne každá firma ale chce poslouchat.

„Pokud je reklama tak otravná, že jí velká část populace chce blokovat, pak se musí reklama stát méně otravnou,“ prohlásil ještě v roce 2010 technický ředitel Googlu Linus Upson. „Vždy zde bude skupina lidí, kteří z osobních důvodů chtějí reklamy blokovat. Ale pokud na straně reklamy odvedeme dobrou práci, nechudou mít tu touhu. Nakonec je shledají celkem užitečné,“ myslí si.

Zdroj: Econsultancy.com
Zdroj: Econsultancy.com

„Blokátory nastoupily poměrně nedávno, v poslední době ale celkem zrychlují a je nutné s nimi počítat i do budoucna,“ cituje Mediálne Karla Javůrka z NeuronAD, která se zabývá tvorbou nástrojů reagujících na blokování internetové inzerce. „My považujeme adblockery za nemilosrdné útočníky, protože vydavatelé kvůli nim přicházejí o zisky,“ poznamenal.

Samozřejmě, řada webů potřebuje obsah monetizovat, to chápeme i na Těch internetech. Z uživatelského pohledu jsou ale reklamy nemilosrdní útočníci.

Nakolik dokážou otravovat? Posuďte sami – tady je příklad z českého internetu, který jsme našli na diskusním fóru stránek Živě.cz.

Záplava reklam

Total
0
Shares
Další články
Přečtěte si více

Chcete do vesmíru? Máte hned tři možnosti a posledních pár dní

Hned tři společnosti rozjely velkolepé online soutěže o výlet do vesmíru (a určitě to nemá nic společného s tím, že Red Bull díky tomu loni opanoval celý internet). KLM vypouští do vesmíru nepilotovaný balon a soutěžící musí uhodnout maximální výšku, kam doletí. U AXE už je to trochu (o hodně) složitější a v případě Virgin America rozhodně nejde o nic pro chudé...