Vítejte v džungli: Co potřebujete, abyste mohli úspěšně řídit byznys na Amazonu

Amazon je přesně tím, co titulek napovídá – divokou, hustou džunglí, která nedá svým obyvatelům šanci, pokud sejdou z cesty a nepřinesou zásob. Mnoho mladých podnikatelů do této džungle vydalo s přesvědčením „můžu řídit svět, všechno, co potřebuji, je poháněné nastavením mysli, nasazením a guru, který mě na cestě povede“, jen aby se o několik měsíců později ocitli vyždímaní, frustrovaní a bez peněz.

Pokud si říkáte: „Ale no tak, nemůže to být tak těžké, znám někoho, kdo vydělává na Amazonu dva milióny měsíčně. Když mohou oni, tak já taky.“ Nicméně, bez ohledu na to, jak moc jste motivovaní, si musíte udělat čas na plánování. Předtím, než se jakýkoliv neohrožený průzkumník vydá na expedici, stráví měsíce fyzickou a mentální přípravou na svou cestu. Mapuje trasu a vytváří seznamy potřebných zásob pro každý její úsek.

To je přesně to, co potřebujete, abyste mohli úspěšně řídit byznys na Amazonu. Níže jsme pro vás připravili několik „stezek“, které je možné zvolit při vstupu do džungle jménem Amazon!

1. Cesta retail arbitráže. Obtížnost: Lehká. Délka: několik měsíců až několik let

Mnoho lidí má možná dojem, že RA (retail arbitráž) je ohroženým druhem. Přestože není zcela zaniklá, tato cesta zcela jistě není škálovatelným byznys modelem. Nicméně, pro začátečníky je to skvělý způsob, jak si smočit nohy v divokých vodách obchodu, a přitom zůstat po finanční stránce v bezpečí.

Výhody retail arbitráže nebo online arbitráže (OA)

  • Okamžitý prodej. Dobře, ne tak rychlý jako příprava instantní polévky, ale je to mnohem rychlejší způsob nastartovaní obchodu než RA. Jakmile zakoupíte inventář od vašeho místního výprodejového skladu/ Walmart/ online prodejce, můžete ho poslat na Amazon a začít s prodejem.
  • Minimální investice. I když máte v kapse ošoupaných kalhot jen pětistovku, můžete koupit raritní model ze Star Wars a prodat ho dále za minimálně dvojnásobek ceny.
  • Nejsou zapotřebí žádné marketingové nebo brandingové schopnosti. Když prodáváte zboží od dobře známých značek, nemusíte investovat tolik času a peněz do přesvědčování potenciálních zákazníků o tom, že chtějí koupit to, co prodáváte. Fakticky poptávka už tu je.
  • Aplikace Amazon Seller je úžasná. Umožní vám skenovat čárové kódy produktů. Poté vám ukáže prodejní cenu na Amazonu, jaké jsou poplatky za prodej položky a několik dalších užitečných informací.

Nástrahy RA/ OA cesty

  • Časová náročnost. Fyzické opuštění vašeho domu, abyste naskenovali čárové kódy v místním obchodě kvůli výhodné nabídce, může zabrat spoustu času. Když hledáte výhodné nabídky online, můžete zase narazit na omezené množství položek, které lze přes webovou stránku koupit.
  • Odstraňování cenovek. Vaše ubohé nehty budou mít už po pár dnech docela dost. Příjem, příprava a odesílání zboží je docela vyčerpávající, pokud ji obstaráváte sami.
  • Mějte se na pozoru při RA nebo OA. Připravte se na kousavé emaily nebo oznámení o ukončení či pozastavení činnosti od Amazonu či vlastníka značky. Vaše produkty mohou být z Amazonu i násilně odstraněny.
  • Uzavřené značky. Mnoho značek je dnes “uzavřených”, čili prodejce třetí strany si musí obstarat povolení a/nebo zaplatit poplatek, aby mohl produkt dané značky prodávat. Takže si to ověřte ještě, než investujete do hromady produktů, které nemůžete na Amazonu dále prodávat.

Tip: Nenechte se od stezky RA/OA odradit. S pečlivým plánováním může prodejce třetí strany použitím metody retail arbitráže stále uspět. Například můžete získat vysoké ziskové marže u položek s ukončeným prodejem. Můžete je totiž nacenit na pětkrát vyšší sumu oproti běžné maloobchodní ceně!

2. Cesta privátní značky. Obtížnost: Pokročilá. Délka: 2-3 roky před výstupem

Vytvoření privátní značky Amazon business od vás bude vyžadovat osvojení si celé škály nových schopností. Vyjednávací schopnosti jsou důležité při jednání s výrobci a speditéry. Znalosti z oblasti brand managementu jsou zásadní pro vytvoření značky, která vyniká nad konkurencí. Datová analýza bude zapotřebí jak pro výběr produktu, tak pro hodnocení zisků a ztrát z PPC reklamy, apod.

Výhody cesty privátní značky

  • Máte plnou kontrolu nad designem a brandingem vašeho produktu. Máte také plnou kontrolu nad vašimi katalogy a nemusíte je sdílet s nikým dalším.
  • Vyšší marže. Při prodeji privátní značky odpadá prostředník, distributoři, regionální manažeři, apod. Jste tím jediným, kdo je v kontaktu s výrobcem. Vy stanovujete cenu a posíláte přimo na Amazon!
  • Můžete být průkopníkem a začít dokonce prodávat svůj produkt privátní značky skrze další kanály. Zvažte influencery, vlastní webové stránky, eBay, apod.
  • Vy rozhodujete o objemu produktů, které chcete produkovat a prodávat na Amazonu. Můžete začít s malou testovací várkou, řekněme, 200 produktů. Jakmile se začnou vyprodávat přijďte s druhým kolem inventáře.

Nástrahy cesty privátní značky

  • Dejte pozor na krvežíznivé kanibaly-konkurenty, kteří kopírují a kradou vaše záznamy
  • Nutnost vypořádat se se zpožděním, daněmi, chybami a obecnou frustrací výroby a importu nového produktu ze zámoří.
  • Vyšší počáteční náklady pro výrobu a dopravu ze zámoří.
  • Potřeba vytvářet zákaznické recenze (upřímné a podle pravidel Amazonu) skrze slevy, giveaways, atd. Dejte pozor na barbary, co záměrně zanechají ve vašich záznamech hodnocení s jednou hvězdičkou.

Tip: Pokud je vaším cílem nabízet váš Amazon FBA byznys nebo specifické produkty z vašeho obchodu, založte samostatnou společnost a získejte oddělený bankovní účet, abyste se ujistili, že jste připraveni.

3. Cesta velkoobchodu. Náročnost: Střední. Délka: Jak jen se rozhodnete!

Velkoobchodní sourcing spočívá v nákupu produktů přímo od výrobce nebo společnosti. Takže na této cestě nepotřebujete trávit čas budováním značky, tvorbou nových zápisů nebo se vypořádávat s výrobci. Ačkoliv některé dobré vyjednávací schopnosti se vám rozhodně hodí, pokud se pouštíte do obchodování s velkoobchodníky a chcete snížit náklady.

Výhody cesty velkoobchodu

  • Nemusíte aktivně řídit poptávku ve váš prospěch. Zákazníci už sami od sebe hledají katalogy známých značek, už jim důvěřují. Nákup produktu přímo od značky vám umožňuje naskočit do existující škály výrobků a ihned začít prodávat.
  • Doplnění ubývajících zásob. Toto je největší výhoda velkoobchodu. S privátní značkou může trvat měsíce, než dostanete nové zásoby ze zámoří. S velkoobchodem je doplňování inventáře tak jednoduché jako odesílání objednávky od značky a dodání zboží za méně než týden.
  • Majitel značky/výrobce může jednoduše zabránit jiným prodejcům parazitovat na nabídce zboží nebo podhodnocovat minimální prodejní cenu.
  • Mnoho majitelů značek může povolit počáteční malé objednávky prodejců (například od 10 000,- do 300 000,-). To vám umožní snížit počáteční výdaje. Po první počáteční objednávce budete možná muset objednat mnohem více.

Nástrahy cesty velkoobchodu

  • Navigace může být zpočátku zrádná. Najít výrobce (majitele značek), kteří na Amazonu ještě neprodávají. Také je třeba být opatrný a nevybrat produkt, který je lehce dostupný v místním hypermarketu za nižší cenu! Nevzdávejte se svého cíle, i když objíždění veletrhů nebo vyhledávání na internetu může zabrat měsíce. Pokračujte, dokud neobjevíte velkoobchodní poklady.
  • Zvykněte si na odmítnutí. Když najdete úžasný výrobek, který chcete pořídit z velkoobchodu, může vás zaplavit vlna nadšení, kterou ale uhasí výrobce s tím, že nemá zájem s vámi spolupracovat. Neberte si to osobně, z odmítnutí si můžete odnést cenné lekce. Hledejte dál!
  • Pokud jste nováčkem budete muset pracovat na schválení velkoobchodních účtů. Můžete být požádáni o povolení pro prodejce.
  • Obrovský objem objednávek. Některé globální značky budou požadovat obrovské objednávky, aby maximalizovaly zisk a minimalizovaly riziko. Takže se ujistěte, že máte dostatečný počáteční kapitál.

Tip: Snažte se o velkoobchodní sourcing v tuzemsku místo o sourcing od dodavatelů ze zahraničí. Když jednáte s domácími dodavateli, odpadá jazyková bariéra a vy už znáte obchodní etiketu v daném místě. Navíc, značka říkající “vyrobeno v Evropě”, je pro produkt skvělým prodejním bodem.

Tento průvodce je pouze základním přehledem několika možných cest, kterými se můžete vydat, při vstupu na trh Amazonu. Pro to, abyste uspěli na úkor divokých konkurentů, se budete muset vyzbrojit správnými nástroji, informacemi a držet krok s tím, co se ostatní prodejci na Amazonu cestou naučili a úspěšně aplikovali!

Pokud jste připraveni a láká vás stát se bojovníkem v Amazonu, zúčastněte se 28. a 29. března European Seller Conference. Event slibuje nabyté vědomosti a hlubokou zkušenosti pro každého, kdo už prodává nebo chce prodávat na Amazonu.

Konference nabídne skvělou příležitost dozvědět se o posledních trendech a změnách na Amazonu. Speakeři pokryjí také témata jako jsou SEO, Facebookoví boti, brand management, dodržování předpisů Amazon FBA, rozvíjející se trhy, PPC kampaně a další.

Diskuze k článku