Václav Liška (Aukro): Nemáme potřebu zdražovat, došlo k nedorozumění. Největší problémy máme za sebou

Aukro před několika měsíci oznámilo přípravy velkého návratu, přechod na novou platformu na začátku srpna však přinesl rozsáhlé technické problémy a kromě toho i kritiku ze strany zákazníků za zdražování.

Největší obchodní portál v České republice se ale brání, že došlo k nedorozumění – zrušena byla služba Aukroshop, která umožňovala nahrávat neomezený počet obrázků zdarma. Aktuálně se za každý další obrázek platí.

„Co se týče zdražování, za nás to byla trošku mediální bublina, protože se to týkalo omezeného množství prodejců, maximálně dvou tisíc. Navíc to není tak, že by si prodejci nemohli obrázky dávat do nabídek bezplatně; můžou, ale musí si je dát do těla nabídky a ne jako hlavní obrázek. To je pro prodejce alternativa,“ řekla Těm internetům Michaela Balarinová, marketingová manažerka společnosti.

Jak dále doplnila, prodejcům plánují nabídnout kompenzaci ve formě měsíčních poplatkových prázdnin – a to v hlavní sezóně, čímž se za chyby během rozjíždění nové platformy společnost omluví. Přesný termín akce zatím není stanoven, podle Aukra je potřeba doladit i ty nejmenší chybky, aby nedošlo k situaci, že portál obchodníkům pořád nebude naplno fungovat.

Klíčové problémy máme za sebou

„Mohlo se stát, že kdybychom Aukro nespustili v tom daném termínu, už bychom ho nespustili vůbec. Možná je lepší mít marketplace, který ze začátku vykazuje nějaké chyby a ty opravovat, než být bez Aukra úplně,“ doplnil dále ředitel Václav Liška. S ním Ty internety mluvily v pátek na čtvrtém ročníku konference ShopCamp 2017, za kterou stojí firmy Shopsys a Shoptet.

Podařilo se již vyřešit technické problémy?

Myslím si, že ano. Platforma je stabilizovaná, funguje a dokáže poskytovat klíčové služby zákazníkům, jak kupujícím, tak prodávajícím. Největší problémy tak máme za sebou.

Jak je možné, že vůbec k problémům v tak velkém rozsahu došlo?

Je potřeba říct, co se reálně stalo. Během několika málo měsíců, necelého roku, jsme museli postavit celou novou platformu Aukro na zelené louce. Je potřeba si uvědomit, že polské Allegro vznikalo možná patnáct let, za tu dobu se podařilo vybudovat spoustu služeb a my jsme měli extrémně limitovaný čas, během kterého jsme tu službu potřebovali postavit. Zároveň jsme měli časové omezení, do kdy jsme museli stihnout tu platformu postavit a provést migraci dat.

Reálně se stalo to, že toho času bylo málo a nestihli jsme protestovat úplně všechno tak, aby to bylo optimální. Na druhou stranu, i kdybychom měli víc času na testování, spousta problémů se objevila až v reálném provozu. Narazili jsme na to, že ne všechna data byla emigrována plně konzistentně, a to potom způsobilo nečekané problémy, se kterými jsme se museli urgentně vypořádat.

Proč jste nemohli pokračovat na původní platformě Allegra?

To právě bylo součástí obchodní dohody, když jsme Aukro kupovali. Měli jsme možnost platformu si pronajmout, ale pouze na limitovaný čas.

Máte nějakým způsobem vyčíslenou ztrátu nebo úbytek tržeb za období, kdy platforma nefungovala?

Samozřejmě evidujeme dopad výpadků, je to spíš interní záležitost a pracujeme s tím pro vlastní účely.

V době spuštění nové platformy bylo zároveň Aukro kritizováno za zdražování svých služeb, které nějakým způsobem nebylo úplně komunikováno. Někteří zákazníci vyhrožovali, že z Aukra odejdou. Pocítili jste to nějakým způsobem?

Myslím si, že ne. Jednotky prodejců aktuálně na Aukru nelistují, ale je to spíš dáno tím, že čekají na vyřešení některých technických problémů. Jsme s nimi v kontaktu a v podstatě čekají na náš signál, že už je všechno vyřešeno, že mají k dispozici manažera prodeje anebo že je dořešeno jejich napojení přes API. Jsou nachystaní začít listovat znovu, protože Aukro je pro ně důležitý kanál, a přestože jsou asi oprávněně naštvaní, tak myslím, že pro ně dává smysl na Aukru dále pokračovat.

Co se týče poplatků, my nemáme potřebu zdražovat naše služby. Došlo k nedorozumění v tom, že jsme zrušili službu Aukroshop, který umožňoval nahrání v podstatě neomezeného počtu obrázků. Je fakt, že tahle funkce v novém Aukru není a že každý další obrázek je zpoplatněný. Ale vnímáme to jako zpětnou vazbu a určitě na tom zapracujeme.

Uvažujete o tom, že to opět vrátíte?

Uvažujeme, jak zoptimalizovat ceník, aby pro prodejce nepředstavoval bariéru pro vystavování na Aukru.

Facebook Marketplace jako hrozbu nevnímáme. Amazon je pro nás hrozba, ale i příležitost

Jaké další novinky, kromě dořešení technických problémů, chystáte v nejbližší době?

Primárním cílem je pro nás stabilizace platformy, aby zákazníci dostávali služby, na které byli zvyklí. Myslím si, že se k tomu cíli blížíme, na druhou stranu to znamená velké vypětí a energii, kterou do toho musíme investovat.

Co chystáme do budoucna, je rozšíření služeb pro profesionální velké prodejce, související primárně s možností nahrávání většího množství položek. To je něco, s čím aktuálně chtějí, a chtěli i v minulosti, obchodníci prodávat a s čím měli problém.

Jaké máte v Aukru aktuální čísla?

Od spuštění nové platformy museli zákazníci znovu projít obnovou hesla, tímhle procesem přešlo přes 155 tisíc lidí. Zalistovaných položek je přes dva a půl milionu, denně realizujeme řádově kolem deseti tisíc transakcí.

Cílem Aukra je mít za pět let deset procent českého e-commerce trhu. Jakým způsobem toho chcete dosáhnout?

Vnímáme to, že český e-commerce trh roste organicky sám od sebe a že je tady čtyřicet tisíc e-shopů, u kterých ale nejsem reálně přesvědčen, že generují samy o sobě byznys. My chceme být pro e-shopy buďto alternativním prodejním kanálem nebo doplňkovým prodejním kanálem. Věříme tomu, že dokážeme na Aukro dostat zajímavou cílovou skupinu z pohledu kupujících, a tohle nabízet jako službu online prodejcům.

Zároveň se ale určitě nechceme zbavit segmentu C2C, to znamená lidí, soukromých prodejců, kterým stačí prodat v podstatě jednu dvě použité věci za rok a jsou spokojeni. To dělá Aukro unikátním oproti jakýmkoliv jiným e-commerce platformám. Velký potenciál tedy vidíme právě v růstu B2C segmentu, nicméně chceme zachovávat segment C2C a nadále ho podporovat.

Ovlivňuje vás přitom nějakým způsobem vstup Facebooku se svým Marketplacem do České republiky?

Samozřejmě to vnímáme, je to informace, kterou bereme v potaz. Na druhou stranu to nevnímám jako největší hrozbu. Myslím si, že je to primárně hrozba pro Bazoš nebo Letgo, protože tyto byznysy jsou závislé v podstatě jenom na C2C segmentu. My máme portfolio postaveno tak, že to zhruba dělá 50 na 50 mezi B2C a C2C segmenty.

Zároveň jsme přesvědčeni o tom, že i v tom C2C segmentu má Aukro spoustu služeb a parametrů, které Facebook nemůže nikdy nabídnout – zaměření na bezpečnost, podporu transakce jako takové a důvěryhodnost.

Zmínili jste, že Marketplace nevnímáte jako největší hrozbu, co jako největší hrozbu tedy vnímáte?

Aukro má větší či menší konkurenci napříč celým e-commerce trhem. Na straně C2C je to Bazoš, Letgo, eventuálně možná Facebook Marketplace, na druhé straně je tu čtyřicet tisíc e-shopů, kteří jsou pro nás potenciálními zákazníky, ale zároveň se s nimi pereme o kupující. Další hrozbou může být vstup velkého zahraničního hráče, ať už ze západu nebo z východu, to může být Amazon nebo Alibaba.

Připravujete se nějakým způsobem na příchod Amazonu na trh? Někteří odborníci na e-commerce říkají, že po vstupu Amazonu zanikne polovina e-shopů na trhu, protože většina z nich konkuruje jenom nejnižší cenou, což ve většině případů není udržitelný model. Právě Amazon dokáže tyto malé e-shopy lehko zválcovat.

Vnímáme to tak, že Aukro může být zajímavou součástí strategie právě menších e-shopů. Může jim to pomoct přežít tím, že jim doručí transakce a zákazníky, na které si sami nedokáží sáhnout, třeba kvůli tomu, že tady bude mít Amazon silnou pozici. Takže Amazon je pro nás hrozba, ale zároveň i příležitost, jak mít silnější argument pro prodejce, aby na Aukru obchodovali.

Diskuze k článku