Tipy, jak budovat komunitní marketing podle Radka Hudáka, CMO Shoptetu

V Shoptetu, platformě pro e-shopy a pokladny, zvolili několik základních kroků, jak dělat komunitní marketing jinak. Opřely svou strategii o influencery, partnery a zaměřili se na to, jak pracovat s lidmi, kteří jsou v jejich okolí. Rozpovídal se o tom CMO Shoptetu na konferenci SaaS Movement.

Ranní blok přednášek na brněnské konferenci SaaS Movement otevřel v hale Marketing Track Radek Hudák, CMO Shoptetu, s tématem „Jak děláme komunitní marketing v Shoptetu, aneb cesta do Mordoru a zase zpátky“.

Hned na začátku uvedl, že strategie, které zvolili a které bude popisovat nejsou obecným návodem, jak dělat komunitní marketing, ale ukázkou toho, co zkoušeli a co jim funguje. Jak přemýšlí o lidech, kteří jsou okolo nich.

1. Být více vidět offline

Jeden z cílů, které si zadali, byl být více vidět offline. Tedy například se zúčastnit konferencí – krom SaaS Movement – Reshoper či Shop Camp. Z konferencí si pak odnesli čísla, kolik lidí oslovili (Radek Hudak uvedl i přesnější číslo: přibližně tři tisíce za rok) a kolik z toho nakonec vedlo leadů a vzniklo reálných obchodů.

2. Více pracovat s influencery

Dalším cílem bylo více pracovat s influencery. Uvědomili se, že v každé komunitě se vyskytují lidé, kteří jsou slyšet. Dlouhodobě se s nimi bavili, ale až v polovině loňského roku se rozhodli to dělat systémově a dva z nich najali. Influencery vybírali ze začátku pocitově. Dnes se dívají na to, zda splňují určitá kritéria. Zda mají dostatek obecenstva, vlastní blog, či dělají skutečnou práci. Dále si tak zvou influencery na konzultace a poslouchají jejich názory a nápady. Influenceři jsou za to sami rádi a dokonce tak, že sami obsah sdílí a díky tomu se Shoptet dostane k lidem, kteří influencery sledují, a firma tak udělá potřebný zásah do komunity.

Radek Hudák

3. Udělat ze zákazníků ambasadory značky

Třetím cílem bylo udělat ze svých zákazníků ambasadory značky Shoptet. Spustili projekt Shoptet Partneři, proškolili přes stovku partnerů a dlouhodobě se snaží ukázat, že Shoptet je ta správná volba. Hlídají si, aby partneři, kteří mají dosah, v rámci partnerství například vypustili na svou homepage zmínku, že spolupracují se Shoptetem. Chtějí po nich, aby o spolupráci třeba vydali tiskovou zprávu, kterou jim Shoptet pomůže dostat do médií, nebo připravili webinář. Radek Hudak dodal, že si k tomu ve firmě vytvořili vlastní proces a strategii a hlídají si, aby to fungovalo.

4. Vystupujte jako lidé

Jedním z dalších kroků bylo, pokud je to možné, tak se za firmu snažit vystupovat jako lidé. Pro každou cílovou skupinu tak v Shoptetu vytipovali konkrétního člověka, který pak navenek za firmu vystupuje třeba ve Facebookových skupinách.

Na konečné rozuzlení Mordoru (a cestu zpátky) už bohužel kvůli opožděnému začátku a techickým problémům s mikrofonem nedošlo. Radek Hudák ale stihnul ještě v závěru shrnout tři zásadní kroky, které Shoptet dělá a které jim fungují:

1. Vytipovat si důležité lidi;
2. Vystupovat za firmu jako jednotlivci;
3. Vytvořit si proces na získávání odkazů a webinářů.

Diskuze k článku