Téměř polovina Čechů nakupuje na internetu minimálně jednou měsíčně, většina nechce komunikovat s dopravci

45 % Čechů nakupuje na internetu minimálně jednou měsíčně a většinou jde o elektroniku nebo módu. Vyplývá to z průzkumu, který si nechala zpracovat česká služba Foxdeli. Ze získaných dat mimo jiné také vyplynulo, že Češi upřednostňují služby přepravců před výdejnami zásilek a nejraději mají službu PPL.

Drtivá většina dotázaných (87 %) si také myslí, že by e-shopy měly problémové zásilky řešit samy a nenechávat to na nich samotných. To mimo jiné umožňuje právě zadavatel průzkumu Foxdeli se svým oznamovacím centrem, které dává e-shopům do ruky schopnost mít tyto zásilky ve vlastní režii a v konečném důsledku snížit jejich vratkovost o 45 %.

Průzkum proběhl skrze online nástroj Instant Research agentury IPSOS na reprezentativním vzorku více než 500 Čechů. Jeho výsledky poukázaly také například na četnost nákupů na internetu. 45 % Čechů zde nakupuje alespoň jednou měsíčně, 21 % dvakrát a 13 % dokonce třikrát měsíčně. Jen 5 % dotázaných na webu nenakupuje vůbec.

Mezi nejoblíbenější položky ve virtuálních košících pak patří elektronika (nakupuje ji zde 54 % respondentů), móda (51 %) a drogerie (40 %). Oblibě se těší také zájezdy, zážitky či služby (36 %) nebo nářadí (30 %).

Balíčky raději ke dveřím, vede PPL i Zásilkovna

Z průzkumu dále vyplývá, že Češi před výdejnami upřednostňují služby přepravců. Výhradně dopravit až ke dveřím si balíčky nechá zhruba 20 % Čechů, většinou tuto možnost zvolí 47 %. Zatímco výdejny preferuje 28 % a výhradně jejich služeb využívá 5 % nakupujících.

Mezi nejoblíbenějšími přepravci lidé uvedli PPL (32 % dotázaných) a Zásilkovnu (31 %), ačkoliv ta není přepravcem, ale jen výdejnou. V závěsu za nimi se umístila Česká pošta (13 %) a zbytek přepravců má v oblibě jen po jednotkách procent respondentů průzkumu.

Lidé chtějí, aby problémy řešil sám e-shop a ne přepravce

Ačkoli přes 68 % lidí podle průzkumu míní, že doručení objednávky z e-shopu má na starosti přepravce, 87 % si zároveň myslí, že by problémy s doručením měly řešit e-shopy samy.

Zajímavostí také je, že celých 8 % zákazníků si své zboží nestihne vyzvednout. „Ačkoli je naprostá většina dotázaných s komunikací ze strany přepravců spokojená, 8 % z nich si nikdy nevyzvedne objednané zboží. To je podle nás příliš vysoké číslo na to, aby je mohly e-shopy ignorovat,“ tvrdí Martin Jareš, CEO a zakladatel služby Foxdeli, která si nechala průzkum zpracovat.

Diskuze k článku