Šest faktorů, které letos ovlivní elektronické obchodování v České republice

Český online obchod každoročně roste dvojciferným tempem a podle APEK (Asociace pro elektronickou komerci) už přesahuje desetinu ze všech maloobchodních prodejů. Dnes si téměř každý za velmi dostupné ceny může vytvořit vlastní e-shop a spustit efektivní marketingové kampaně.

Pro udržení dalšího růstu i v letošním roce by českým online prodejcům mohla pomoci inspirace globálními trendy, dobrá příprava na regulační změny a přizpůsobení nabídky stále náročnějším klientům.

Regulační výzvy

V roce 2018 se české internetové obchody budou muset přizpůsobit novým předpisům EU. Jedná se především o takzvané GDPR, tedy o nařízení EU o ochraně osobních údajů. Po vstupu nařízení v platnost k 25. květnu 2018 budou muset online podnikatelé získat souhlas s konkrétními opatřeními, při nichž budou chtít využít osobní údaje spotřebitelů. Ti budou zároveň moci kdykoli tento souhlas zrušit. Mimo jiné bude uložena povinnost uchovávat záznamy o zpracovávání osobních údajů a informovat klienty o cíli zpracování těchto údajů. V důsledku toho musí všechny e-shopy čelit úpravám svých předpisů.

E-commerce bez omezení

V roce 2018 budou i české e-shopy sledovat celosvětový trend, a to rozvoj přeshraničního obchodu. Češi budou stále častěji nakupovat v zahraničních internetových obchodech, kde hledají levnější zboží, stejně jako jedinečné nebo těžko dostupné výrobky. Důležitou nákupní destinací pro uživatele internetu je Čína, což je potvrzeno mimo jiné popularitou AliExpressu i v naší zemi. Podle údajů z trhu téměř polovina zákazníků nakupuje online od e-shopů v jiné zemi.

Je ale třeba připomenout, že nabídka českých e-prodejců je atraktivní také pro zahraniční klienty, a to především díky vysoké kvalitě výrobků a příznivým cenám. Proto by se české internetové obchody měly co nejvíce otevírat cizincům. V té souvislosti je důležitý i výběr dodavatele důvěryhodných plateb, který podpoří prodej na místní i mezinárodní úrovni.

Umělá inteligence nejen pro velké hráče

V roce 2017 využívaly nejmodernější technologické nástroje, jako je AI (umělá inteligence), AR (rozšířená realita) nebo VR (virtuální realita), největší online hráči, zejména ti z oblasti FMCG (rychloobrátkové zboží). Jejich aplikace v marketingu umožňuje větší personalizaci nabídky e-shopu, poskytuje uživatelům zcela nové nákupní zkušenosti a umožňuje analyzovat chování spotřebitelů.

Využití takových řešení, jako jsou chatboty, virtuální prostory nebo testovací laboratoře, se brzy stanou v elektronickém obchodování standardem. Z těchto důvodů by subjekty, které chtějí být konkurenceschopné na trhu, měly letos tento trend dobře sledovat.

Mobily stále posilují

Pokud by některý internetový obchod ještě loni nebyl připraven na mobilní zařízení, tak v roce 2018 by už určitě být měl. Tablety a smartphony již představují polovinu provozu na internetu a až 40 % online nákupů zákazníci alespoň částečně provádějí s jejich použitím. Někdo si přes mobil jen vyhledá informace o zboží, jiný je rovnou koupí. Je to fakt, který by prodejci neměli ignorovat.

Stojí za to pamatovat nejen na zavedení funkčních webových stránek pro mobilní zařízení, ale také na možnosti moderních plateb pro uživatele, jako jsou například elektronické uložené karty nebo převody peněz na jedno kliknutí.

 

Sociální média v nové roli

V roce 2017 sociální platformy přestaly mít pouze komunikační funkce a objevily potenciál elektronického obchodu umožňující rovnou i prodej. Cesta spotřebitele k dokončení nabídky by měla být co nejkratší a sociální média, jako je Instagram nebo Facebook, jsou pro to ideálním nástrojem.

V loňském roce společnost Facebook spustila vlastní nákupní platformu, která umožňuje uživatelům přímý prodej produktů. Dá se čekat, že letos bude toto tržiště Marka Zuckerberga sílit a pro online prodejce bude hrát důležitou roli.

 

Nové formy plateb na míru

Bezhotovostní platby se v České republice vyvíjejí velmi dynamicky a zákazníci očekávají nové možnosti placení za nakupování na internetu. Velmi oblíbená jsou také snadná a hladká technická řešení, například uložená karta a platby jedním kliknutím. Díky tomu zákazníci nemusejí opakovaně zadávat všechna data o kartě, což je velmi nepohodlný proces, zejména z mobilních zařízení. Mohou to udělat jen jednou a pak se vrátit do svého obchodu kdykoli v budoucnu, pohodlně nakupovat a zaplatit na jedno kliknutí.

Jednoduchým a populárním způsobem online platby se stane Android Pay, který v loňském roce vstoupil na český trh. Bude sílit a letos počítáme s jeho rostoucí implementací mezi naše obchodní partnery. Všechny podobné inovace vedou k ještě jednoduššímu a bezpečnějšímu světu mobilních plateb.

Diskuze k článku