Rohlik.cz i Košík.cz omezí prodej vajec z klecových chovů. Rohlík s nimi chce do konce příštího roku skončit úplně

V české společnosti se minulý týden rozhořela debata o vejcích. Česká televize zveřejnila reportáž o klecových chovech v Česku, v níž odhalila, v jak špatných podmínkách žijí slepice, snášející vejce pro obchody v celé zemi. Několik firem už proto oznámilo, že chce odběr vajec z klecových chovů omezit.

Mezi prvními, kdo se přihlásil, že skoncuje s vejcemi, které snáší slepice ve velmi špatných životních podmínkách, byl největší potravinový e-shop Rohlik.cz. K omezování se přihlásily také například Lidl či Tesco a konkurenční Košík.cz.

„V Rohlíku věříme, že potraviny lze dlouhodobě produkovat s ohledem k životnímu prostředí a s respektem ke zvířatům. Věříme, že naši věrní zákazníci takové hodnoty upřednostňují před nejnižší cenou,“ prohlásil zakladatel Rohlíku Tomáš Čupr.

Už nyní podle vyjádření Rohlíku tvoří vejce z podestýlek, v biokvalitě a z volného chovu až 80 procent jeho nabídky. Do konce roku 2019 chce nicméně potravinový e-shop skoncovat s vejci z klecových chovů úplně. Přestože to bude patrně znamenat vyšší ceny pro zákazníky. Zatímco vejce od slepic v klecích stojí klidně 1,80 Kč, od slepic žijících volně to je dvoj až trojnásobek.

Podle Čupra je proto nutné zákazníkům dostatečně vysvětlit, že kromě ceny či země původu je důležité zohledňovat také okolnosti produkce každé potraviny. S tím souhlasí i konkurenční Košík.cz, dvojka onlinového trhu s potravinami. „Bez jakékoli diskuze není možné tolerovat podmínky, jaké ukázali ochránci zvířat v reportáži České televize. V reakci na to se budeme sami aktivně zajímat, zda dodavatelé dodržují všechny zákonné podmínky. Jakékoli pochybení nebudeme tolerovat,“ uvedl ředitel Košíku Tomáš Jeřábek.

Změnu nelze udělat ze dne na den

Na rozdíl od Rohlíku má ale zatím e-shop ze skupiny Mall Group nižší ambice. Do poloviny roku 2019 chce, aby každé druhé prodané vajíčko bylo minimálně z chovu v halách. Do dalších let chce pak Košík tento podíl zvyšovat. „Okamžitě také změníme způsob, jakým vajíčka označujeme, aby si naši zákazníci ještě více uvědomili jednotlivé rozdíly,“ dodal Jeřábek.

Problematika vajec z klecových chovů není jednoduchá. V České republice jde totiž na rozdíl od jiných zemí 90 procent vajec právě z klecí. Vajec z jiných zdrojů tak není dostatek. V zahraničí je naopak trend, že se velkochovy ruší. Vzhledem k velké vlně kritiky můžeme očekávat, že se budou chtít vybrané obchody včetně Košíku a Rohlíku zasadit o to, aby se tak začalo dít i u nás.

„Bez tlaku spotřebitelů na obchodníky a velké řetězce ke změně hned tak nedojde. Jdeme proti trhu, ale pokusíme se být inspirací pro ostatní, že to jde,“ říká Tomáš Čupr. Jeho Rohlik.cz ve spolupráci se Sklizeno proto již začal prostřednictvím investičního nástroje My Food Centrum směrovat finance do rozšiřování kapacit volných chovů drůbeže.

„Na Košík.cz nakupují především domácnosti a rodiny, kterým chceme garantovat dostupnost jednotlivých potravin. Jakmile však budeme mít dostatečně pokrytou nabídku vajec z hal a volných chovů, věříme, že se začne měnit i chování zákazníků. Ostatně limitovaná dostupnost vajec z neklecových chovů je důvodem, proč není možné změnu provést okamžitě,“ potvrzuje situaci Jeřábek.

Diskuze k článku