Průměrná sleva 63 %: Co můžeme očekávat od Black Friday 2018

Black Friday 2018 - Cesko

Oficiální Black Friday roku 2018 je datován na pátek 23. listopadu. Je to den, kdy obchody z celého světa nabízejí výhodné slevy na své produkty. Online nákupy jsou v tuto dobu určitě bezpečnější než v přeplněných v obchodních centrech. Black Friday s velkým B je jiný než Black Friday od Alzy, které jsou 10x ročně. Avšak i toho s velkým B se Alza účastní. Přehled všech důležitých informací o tomto dni najdete v infografice na Black Friday Global.

Tento původně americký svátek se stal během několika let populární po celém světě, včetně České republiky. Ví o něm 93% dotázaných Čechů.

Jak roste zájem Čechů o nákupy a výprodeje v listopadu? Jaké kategorie zboží se v tento den kupují nejvíce? Kolik se během nákupního svátku utratí, a jak si vedou Češi ve srovnání s ostatními národy? Prozkoumali jsme statistiky z Black Friday a dotazovali jsme se lidí v 55 státech, abychom Vám odpověděli na výše uvedené otázky. Tato studie prezentuje výsledky našeho výzkumu.

Black Friday 2018 - Cesko - 1

Co stojí za fenoménem Black Friday. Podle údajů Google, nejpopulárnějšího internetového vyhledávače, zájem o Black Friday rok od roku roste a za posledních pět let stoupl dvojnásobně. Každým rokem téměř v každé zemi nákupní horečka vrcholí a obchodníky čeká další rekordní rok. Výjimkou jsou státy západní polokoule, kam trendy ze Spojených států dorazí rychleji a nadšení z Black Friday už postupně ustupuje.

Black Friday 2018 - Cesko - 2

V českých e-shopech se Black Friday objevil až v roce 2013 a v průběhu pěti let jeho popularita stále roste. Téměř 40% Čechů podle průzkumu potvrdilo účast na letošních Black Friday výprodejích. Podíl lidí se oproti loňskému roku výrazně nezměnil. Přes polovina dotazovaných (51%) chce využít letošních Black Friday nabídek nejen v e-shopech, ale také v kamenných obchodech, až 34% respondentů se těší na nákupy výlučně v e-shopech a pouze necelých 15% vybere jen kamenné prodejny. Ve srovnání s loňským rokem se podíl nakupujících pouze v kamenných obchodech výrazně snížil (v roce 2017 to bylo 24%).

Jak rostou prodeje o Black Friday v ČR ve srovnání s jinými zeměmi

Black Friday 2018 - Cesko - 3

Díky velmi úspěšné kampani Black Friday tržby obchodníků rok od roku rostou. Ve všech 55 státech, ve kterých jsme prováděli průzkum, se počet transakcí o Black Friday oproti normálním dnům výrazně zvýšil. Například v Řecku se nakupovalo o 2600% více než obvykle, a v Jihoafrické republice dokonce o 2571%. Nikde na světě se však černopátkové výprodeje netěší takové oblibě, jako v Pákistánu. Internetová aktivita uživatelů byla zde o 11525% vyšší než v jiný den v roce.

Nikoho tedy nepřekvapí, že listopad je nejrušnější měsíc, který prodejcům přináší zdaleka největší část zisků. Podle odhadů, listopad tvoří až 20% z celkových ročních obratů, a v některých zemích, jako je např. Velká Británie, Řecko a Jihoafrická republika, podle našich interních údajů, každá třetí internetová transakce probíhá právě v listopadu.

Průměrný Čech utratí během Black Friday 5 615 Kč

Black Friday 2018 - Cesko - 4

Výzkum ukázal, že nejvíc peněz na Black Friday utratí obyvatelé Severní Ameriky a Evropy, kdežto nejlevnější nákupy plánují obyvatelé asijských států, jako je například Pákistán, Malajsie nebo Filipíny.

Čeští milovníci nákupů plánují na letošní Black Friday utratit v průměru 5615 Kč (254 $), čímž se umístili v první desítce analyzovaných států. Je to méně než plánuje Velká Británie (399 $) nebo třeba Amerika (515 $), ale více než Německo (240$) Polsko (175 $) nebo Rusko (136 $).

Jaké zboží se nejčastěji kupuje během Black Friday

Black Friday 2018 - Cesko - 5

Průměrná sleva během Black Friday je v České republice 63 % = o 8 % více než světový průměr

Black Friday 2018 - Cesko - 6

Český Black Friday v číslech

  • 93% Čechů ví, co je to Black Friday a 40% se letošního nákupního svátku chce zúčastnit.
  • Více než polovina (52%) se nechá zlákat slevami nejen v internetových, ale i v kamenných obchodech, 34% zvolí nákupy v e-shopech z pohodlí domova, a jen 15% vyrazí do obchodních center.
  • Průměrný Čech utratí letos na Black Friday 5 615 Kč a zaměří se hlavně na nákup oblečení, elektroniky a obuvi.

Diskuze k článku