Přibývá Čechů nakupujících online v zahraničí: Vánoční dárky budou letos z Číny za 380 milionů

Téměř 50 procent těch, kdo online nakupují s cashbackem u českého portálu Plná Peněženka, letos pořizuje vánoční dárky v zahraničí. Jen přes tento cashbackový portál se na AliExpressu letos před Vánoci utratí až 38 milionů korun, trojnásobek oproti roku 2015. Přes Plnou Peněženku se přitom realizuje okolo 13 % všech českých nákupů z Číny. Obvyklá jedna objednávka přitom na tomto čínském obchodě vyjde na 50 korun.

Plná Peněženka také zjistila, že vánoční dárky nakupují Češi v Číně a zahraničí obecně už během letních měsíců, i když se nejvíc utratí během jediného listopadového dne (11. 11.). Pod stromečkem letos nebudou jen pantofle ve tvaru kapra ale i zahraniční pobyty, nakoupené na velkých zahraničních portálech.

Českých zákazníků, kteří kupují vánoční dárky na zahraničních e-shopech, přibývá. V roce 2015 pořídilo dárky na některém ze zapojených zahraničních e-shopů 28 % nakupujících přes Plnou Peněženku. V tomto roce už jejich podíl vyšplhal k 50 %.

“Počet nakupujících na zahraničních e-shopech se rok od roku zvyšuje. V předvánočním období do ciziny míří navíc celkem čtvrtina útrat, které našim partnerským e-shopům přivádíme. Největší popularitě se mezi zákazníky těší čínský AliExpress. Odhadujeme, že na něm letos před Vánoci naši uživatelé utratí celkem 38 milionů korun, což je více než trojnásobek oproti roku 2015,” uvádí marketingový ředitel Plné Peněženky Josef Drobílek.

Vánoční dárky nakupované v Číně se od těch českých výrazně liší. Zatímco na českých e-shopech uživatelé Plné Peněženky nakoupí obvykle za 850 korun, nejčastější objednávka na AliExpressu činí 50 korun. Čínský gigant je tak oblíbený pro malé, ale časté nákupy drobností. Český Ježíšek díky němu může přinést velké množství levných maličkostí. I když ti, kdo nakupují na AliExpressu, sami tvrdí, že tam nejčastěji vánoční dárky nakupují už v létě a září, nejvíce peněz utratí v listopadu. Ten je vrcholem sezony kvůli Global Shopping Festivalu, který se každoročně koná 11. 11.

V tento den se na tržišti utratí miliardy dolarů. Loni se jen během prvních dvou minut utratila miliarda amerických dolarů. I čeští zákazníci během tohoto jediného dne vydají 28x více peněz než obvykle při svých nákupech na zahraničních portálech. Vzhledem k tomu, že více než polovina z těch, co obvykle v Číně nakupuje má zkušenost se zhruba 3-4 týdenní dodací lhůtou, vnímají Global Shopping Festival jako poslední příležitost pořídit levné vánoční dárky z Číny,” vysvětluje Drobílek.

Čína láká cenami, dopravou zdarma, ale vzbuzuje i závislost

Plná Peněženka nejen vrací peníze z on-line nákupů, ale i ve facebookové skupině sdružuje na 140 000 těch, kdo na AliExpressu nakupují. Proto se jich v září zeptala na jejich zkušenosti s čínskými nákupy. Průzkum odhalil, že mezi čtyři nejsilnější důvody nákupů na čínských portálech patří výhodná cena (80 % respondentů), široký výběr (63 %), doprava zdarma (50 %) a pro pětinu z respondentů to je dokonce závislost.

“Jedna zákaznice například přiznala, že její závislost na nákupech z AliExpressu dosáhla až takové úrovně, že v kamenných obchodech přepočítává koruny na dolary, aby věděla, jestli zboží není moc drahé. Jiná uživatelka zase objednává až 40 balíčků měsíčně, aby se prý mohla každý den z práce těšit domů, až otevře schránku a najde v ní překvapení z Číny,” uvedl příklady deklarací shopaholismu ze zmiňované facebookové skupiny Drobílek.

Průzkum také ukázal, že dvě třetiny zákazníků se o AliExpressu dozvěděli od známých. Osobní doporučení zde tedy funguje nejvíc. Lidé se na sociálních sítích i rádi chlubí, jaké nejbizarnější kousky z Číny pořídili. Za poslední měsíce se uživatelé bavili například nad pantoflemi ve tvaru kapra, které může dle počtu objednávek očekávat pod stromečkem nemálo domácností.

Nejčastěji však Češi nakupují v kategoriích:

  • dům a zahrada (19 % objednávek),
  • mobilní telefony a příslušenství (13 %),
  • šperky (11 %),
  • krása (8,5 %),
  • módní doplňky (7 %)

Češi nakupují pod stromeček ze zahraničních webů i pobyty

Veliké oblibě se u českých zákazníků těší nejen zahraniční e-shopy, ale i zahraniční rezervační systémy ubytování např. Booking.com. Používá je každý desátý uživatel Plné Peněženky. Během roku si lidé nejčastěji rezervují pobyty na dvě noci a v 35 % případů vyrážejí na výlety po Česku.

Pod stromeček si ale Češi dopřávají. Pobyty kupované jako vánoční dárek vychází sice na obdobné ceny jako celoročně, okolo 1250 Kč za noc, ale za to jsou delší – nejčastěji na tři noci. Zároveň míří dárkové pobyty mnohem více do zahraničí. Čtyři z pěti rezervací jsou do ciziny. Nejoblíbenějšími zahraničními destinacemi pro pobyty darované k vánocům jsou Thajsko, Rakousko, Itálie a Slovensko.

Diskuze k článku