Meziroční růst e-commerce v první polovině roku zpomalil, e-shopy se začínají připravovat na hlavní sezonu

Češi v e-shopech nakupují čím dál, tím více a obliba e-commerce subjektů pořád stoupá. Potvrzují to i data – obrat českých e-shopů v první polovině letošního roku meziročně vzrostl o 6,5 miliardy korun (tedy o 13 procent) na celkových 58 miliard korun. Vyplývá to z agregovaných dat Heukreka.cz a Asociace pro elektronickou komerci (APEK).

„Meziroční růst české e-commerce byl v prvním pololetí nepatrně nižší než v předchozích letech a než jsme původně předpokládali. Jedná se samozřejmě o kombinaci několika vlivů včetně velmi teplého počasí v červnu, které on-line prodejům nenahrávalo,“ uvedl Jan Vetyška, výkonný ředitel APEK.

Rozhoduje cena dopravy a její rychlost

Ovšem výrazně silnější očekává druhou polovinu roku. „Nadále očekáváme, že obraty z prodeje zboží na internetu budou nakonec o 15 % vyšší než v roce 2018. Hlavní sezonou bude pro internetové obchody předvánoční období, na které se již v současné době prodejci intenzivně připravují a během kterého lze předpokládat další rekordní objemy prodejů,“ doplňuje Vetyška.

V hlavní sezóně bude podle Tomáše Bravermana, ředitele Heureka.cz, rozhodující především práce přepravních společností. „I když je cena zboží pro rozhodování zákazníků stále nesmírně důležitá, už není jediným kritériem pro výběr e-shopu. Hned vedle toho rozhoduje cena dopravy a její rychlost. A s blížícím se vrcholem sezóny bude tlak na kvalitu, rychlost a cenu dopravy významně sílit,“ myslí si Braverman.

Letošním hitem jsou elektrokola a wearables

I když je první polovina roku a hlavně pak léto tradičně obdobím, kdy lidé nakupují méně, pro určitý druh sortimentu je předprázdninové a prázdninové období klíčové. „Léto nahrává například prodejcům s outdoorovým vybavením a vybavením do vody. Od člunů, paddleboardů, lehátek na vodu a brýlí na potápění po stany, spacáky a karimatky. To je zboží, o které je s příchodem léta tradičně největší zájem,“ doplňuje Braverman s tím, že aktuálně začíná vrcholit prodej školních potřeb a souvisejícího sortimentu – v některých případech jde až o trojnásobný nárůst oproti vánoční sezoně.

Mezi ostatními kategoriemi v průběhu celého pololetí letos výrazně rostl zájem o elektrokola, meziročně vzrostl až o 80 %. Zároveň se zvýšila jejich průměrná cena, která se aktuálně nachází na 40 tisících korunách. Dalším fenoménem jsou také chytré hodinky a wearables, které vzrostly meziročně o polovinu. Naopak pokles zaznamenaly třeba grafické karty.

Odhad podílu kategorií v e-commerce

Elektronika

45 %
Dům a zahrada

11 %

Oblečení a móda

11 %
Sport

7 %

Hobby

5 %
Kosmetika a zdraví

6 %

Dětské zboží

4 %
Ostatní

11 %

 

Diskuze k článku