Merchant of Record: Jak s přehledem řešit platby po celém světě

Platby při online prodeji vlastních produktů znamenají pro firmu nemalé množství výzev. Celý proces zpracování plateb, fakturace, poplatků či zdanění – za to všechno nese právní odpovědnost. Jedná se o břemeno, které ovlivňuje chod firmy a může narušit její rovnováhu. Platební povinnosti nelze opomíjet, musí se řešit aktivně, efektivně a především bezchybně. Spolupráce s externím Merchant of Record představuje možné řešení.

Co přesně Merchant of Record znamená a proč by vaše firma měla takových služeb využívat? Shrnuli jsme, jak celý proces funguje a benefity popisujeme na reálném příkladu partnerství platforem Survio a Cleverbridge.

V čem je výhoda?

Merchant of Record (MoR) je platforma autorizovaná k tomu, aby jako třetí strana přebrala plnou finanční zodpovědnost za zpracování veškerých kreditních a debetních transakcí, provedených spotřebiteli. To zahrnuje i odmítnuté platby, žádosti o vrácení peněz ze strany uživatele, pokusy o podvody a spoustu dalších komplikací, které se můžou při online obchodování přihodit.

Jednoduše řečeno, MoR outsourcuje kompletní servis od billingu, invoicingu, přes transakční emaily, sales proces až po podporu, týkající se zpracování plateb. Váš produkt se prodává, ale vy se nemusíte zdržovat mrzutostmi okolo plateb peníze doputují na váš účet bez chyb a komplikací.

MoR řeší všechny tyto administrativní povinnosti za vás, a to nezávisle na tom, kde na světě se cílová destinace transakcí nachází. MoR vždy jedná v souladu s aktuálními zákony daného regionu, zajišťuje správné dodržování bezpečnostních norem PCI-DSS (Payment Card Industry Data Security Standard), řeší místní DPH a poplatky. Nemusíte si tedy lámat hlavu s tím, jestli vše odpovídá lokálním standardům a nařízením. Jméno daného MoR pak také figuruje na zákazníkově výpisu z účtu.

Vyplatí se to?

Na první pohled se zapojení externího Merchant of Record může jevit jako nákladnější varianta oproti využití vlastních sil nebo například ve srovnání s platformami typu Payment Only. Ty sice zprvu působí jako finančně dostupnější a zajistí bezpečný průběh platby do vaší banky, jenže všechny ostatní finanční odpovědnosti a administrativní úkony už zůstanou na vás.

Nutno podotknout, že čím více zákazníků máte, tím intenzivněji se s problematikou plateb budete potýkat a i drobný nedostatek může znamenat obrovské ztráty a zátěž pro vaši firmu.

Využití MoR v konečném důsledku šetří nejen celkové náklady, ale i spoustu času, který můžete využít na ostatní, neméně důležité aspekty chodu úspěšné firmy, jako například vývoj, čí zákaznický servis. Správně zajištěné služby MoR navíc vedou i k mnohem lepší zákaznické zkušenosti (CX).

Příklad propojení Survio a Cleverbridge

Česká platforma pro tvorbu dotazníků Survio poskytuje i zpoplatněné účty s rozšířenou nabídkou funkcí. Celá platforma je přeložená do 15 jazyků a má své uživatele ve 190 zemích světa. S rychlým nárůstem počtu uživatelů a s expanzí do mnoha zemí světa přišlo nepřeberné množství nových problémů a dotazů.

„Účetní musela najednou zpracovávat tisíce nových faktur, v zákaznickém servisu se s dotazy rozsypal pytel. Nové úkoly bylo potřeba delegovat i do ostatních složek firmy, vzpomíná CEO Ondřej Coufalík.

V roce 2017 Survio navázalo spolupráci s německou MoR společností Cleverbridge. „Probojovat se ke Cleverbridge nebylo až tak jednoduché. Podobně, jako jiní poskytovatelé těchto služeb, jako například Digital River, nebo 2checkout.com, totiž nabízejí velice exkluzivní, komplexní servis. Upřednostňují tím pádem firmy s vyššími ročními limity obratu. Aby s vámi otevřeli diskuzi, nemůžete být úplně na začátku. Je nutné mít obrat alespoň jeden milion eur ročně, což sice Survio zvládlo, ale pro menší či začínající firmy to může být zásadní překážka,“ dodává Coufalík. Diametrální rozdíly v efektivitě práce a celkový, mnohostranný přínos na sebe pak nenechal dlouho čekat.

Jak se to osvědčilo?

  • Z tisíců faktur za služby měsíčně se staly pouhé dvě.
  • Zákaznické podpoře ubylo přes 30 procent tiketů (případů konkrétních problémů s platbami k vyřešení) měsíčně, vztahujícím se k průběhu plateb, refundům a obdobným záležitostem a má tak více prostoru věnovat se podpoře samotné služby a technickým dotazům.
  • Aktuálně dokáže pokrýt 48 typů platebních metod, včetně novinek jako Swedish Real-time Banking či Malaysian Ringgit, a to kdekoliv na světě, aniž by museli se zákazníky řešit případy, kdy některá z nich nefunguje, jak má.
  • Ušetřené náklady a lidská kapacita se teď využívají na vývoj a zkvalitňování produktu, tlačí Survio kupředu a pomáhá mu zvyšovat jeho konkurenceschopnost.
  • Všechny zmíněné výhody ruku v ruce vedly k nárůstu tržeb.

Nutno podotknout, že přistoupení na využití služeb Merchant of Record je významný strategický krok pro každou firmu, který se musí předem důkladně zvážit a promyslet. Nicméně uchopí-li se za správný konec, dokáže přinést kýžené ovoce.

Diskuze k článku