Malé e-shopy mají obrat jako největší hráči na trhu, v módě či kosmetice je porážejí

Malé specializované e-shopy drží na celkovém e-commerce trhu 50procentní podíl. Čeští zákazníci totiž u nich utratí stejně množství peněz jako u největších hráčů na trhu. Vyplývá to z údajů společnosti Shoptet, která se v rámci online prodejů zaměřuje na malé a středně velké obchodníky.

“Přestože v posledních letech narostlo jen několik jednotek e-shopů na miliardové obraty, celkově je na trhu aktivních 42 tisíc e-shopů. Přes ně utratí zákazníci stejné množství peněz jako u největších a nejdominantnějších hráčů, tedy přibližně 70 miliard korun,” přibližuje Miroslav Uďan ředitel společnosti Shoptet, jejíž specializací je právě eshopové řešení a na jejíž platformě běží v tuzemsku již přes 14 tisíc e-shopů, což je třetina celého trhu.

Asi nejzajímavější srovnání nabízí dílčí specializace. Například rozdíl mezi top prodejci v mnoha segmentech a zbytkem trhu je téměř žádný. Malé a středně velké e-shopy mají stejně velké roční tržby jako největší obchodníci s dětským zbožím, nebo třeba také se sportovním vybavením.

„Přestože zde existují velké řetězce a nadnárodní firmy, právě dětský segment či kosmetika nabízí velkou šíři pro rozvoj specializovaných obchodů, které nabízejí zboží, které mnohdy mainstreamoví prodejci vůbec nemají. Zakládají je často lidé, kterým dané věcí na trhu chybí, nebo naopak se daná specializace stala jejich hobby. V kosmetice je to u těchto lidí spjato zejména se zdravým životním stylem,“ vysvětluje Uďan rozvoj daných speciálek.

Elektro je specifický segment, ale čekají jej změny

Silnou pozici si drží největší hráči na poli elektroniky. To je natolik odlišný segment, kde se malí hráči hůře prosazují. Nicméně do budoucna by se tento rozdíl mohl setřít.

Šéf Shoptetu vysvětluje: “Díky tomu, jak rychle se šíří a prosazují nové technologie, bude vznikat více specializovaných obchodů. Navíc velcí multibrandoví prodejci s co nejširší škálou produktů nebudou stíhat držet s tímto vývojem krok. Značky je totiž budou tlačit k větší specializaci, bude třeba mít speciální prezentační plochu, proškolený personál. To si ale velcí prodejci nebudou moci u každé větší zastupované značky dovolit. To skrývá potenciál nejen pro úzce profilové obchody, ale zejména pro samotné značky, které budou hodně prodávat přes vlastní kanály.”

Zatímco v segmentu elektroniky trh opravdu válcují top největší e-shopy, v jiných kategoriích je tomu zcela naopak.

S módou se velkým gigantům nedaří

Zajímavý je pohled na segment módy, která je v globálním měřítku velice trendy a hodně sledovaná, jenže zrovna český trh je v tomto ohledu hodně specifický. “Nejenže láká lokální hráče, včetně nadnárodních značek a multibrandové platformy, ale málokomu se zatím podařilo uspět. To samé potvrzují čísla e-commerce. Top 5 největších e-shopů specializujících se na módu mělo za poslední rok obrat za pouhé 2,4 miliardy korun. U malých specializovaných obchodníků utratili Češi za stejné období téměř 13 miliard korun,” dodal Uďan.

Podle průběžných výsledných prodejů by Češi měli letos v rámci e-commerce utratit až 140 miliard korun.

Segment top 5 e-shopů (v kč) Malé e-shopy obrat (v kč)
Elektronika 51 306 000 000 14 400 000 000
Fashion 2 418 000 000 12 960 000 000
Zahrada a domácnost 3 858 000 000 11 520 000 000
Kosmetika 1 908 000 000 6 480 000 000
Sport 3 390 000 000 3 600 000 000
Hobby 2 670 000 000 4 320 000 000
Dětské zboží 2 712 000 000 2 880 000 000
Ostatní 1 698 000 000 13 680 000 000
celkem 69 960 000 000 69 840 000 000

Diskuze k článku