Košík.cz jde naproti bezobalové budoucnosti, umožní nákup na váhu do recyklovaných sáčků

V ČR se každoročně vyprodukuje 1,2 milionu tun plastového odpadu, přičemž v naprosté většině se jedná o obalový materiál na jedno použití. E-shop s potravinami Košík.cz proto představuje svou dlouhodobou strategii, jak se plastových obalů ve svém provozu postupně zbavit a zamířit k bezobalové budoucnosti.

14:32 Článek byl aktualizován o vyjádření společnosti Rohlik.cz.

V rámci první etapy je možné objednávat ze 60 druhů sypkých surovin na váhu do recyklovaných sáčků. Testování probíhá ve spolupráci s českými průkopníky precyklace MIWA, jejichž systémem by Košík.cz v budoucnu nahradil své prototypové řešení.

Na váhu a bez obalu je možné koupit například luštěniny, rýži, mouku, sušené ovoce, oříšky, vločky nebo těstoviny. Nabídka se bude postupně navyšovat na základě zákaznických požadavků. Nákup není nijak složitý – v e-shopu stačí zadat požadované množství, suroviny na váhu pak s dalšími položkami dorazí v jednodruhovém papírovém sáčku s polepkou, splňujícím FSC certifikaci.

Sáček může posloužit ke skladování potraviny, prázdné obaly pak při dalším nákupu vyzvedne kurýr a Košík zajistí jejich recyklaci. Touto cestou Košík.cz dokáže v budoucnu ušetřit desítky procent plastového odpadu každý den.

„Kdo jiný než e-shopy s potravinami by měl otevřít diskuzi o bezobalové budoucnosti. Zákazníky díky pohodlnému doručení nákupu až domů nelimituje objem ani váha nákupu. Když vidím, jaké oblibě se u nás těší skleněné zálohované obaly u nápojů, jsem přesvědčen, že tlak na postupné rozšiřování plně bezobalové nabídky má smysl,“ myslí si Tomáš Jeřábek, šéf Košík.cz.

„Data z pilotního projektu nám výrazným způsobem zjednoduší vyjednávání s dalšími partnery i následné nasazení výrazně většího portfolia včetně zavedení opakovaně plnitelných obalů s takřka nulovou ekologickou stopou. Považuji to za běžný budoucí standard českého prodeje potravin,“ dodatal Jeřábek.

Začíná druhá fáze projektu

Aktuální technologické řešení, které vznikalo v rámci interního týmu, využívá specializovanou plnicí zónu s prototypovými gravitačními zásobníky ve skladu Košíku v pražských Horních Počernicích. Systém, jehož vývoj trval několik měsíců, byl navržen tak, aby bylo možné ho okamžitě integrovat do stávající logistiky Košíku.

S jeho spuštěním zároveň začaly práce na druhé fázi projektu, která zhodnotí zkušenosti zákazníků s bezobalovými nákupy a jíž se budou na základě vzájemného memoranda zúčastnit vývojáři z technologické firmy MIWA zaměřené na systémy distribuce a prodeje nebaleného zboží.

„MIWA letos vstupuje na trh a Košík by měl být jeden z prvních obchodníků, který naše řešení využije. Plně se shodujeme v naší společné misi. Vlastní pilotní aktivita Košíku nám navíc poskytne důležitá data o zákaznických preferencích, která budeme moci zapracovat do společného startu,“ uvádí za MIWA Hynek Balík.

„Věřím, že se nám i díky tomuto projektu podaří motivovat nejen zákazníky, ale také výrobce, kterým jasně ukážeme, že český trh je na distribuci, prodej i nákup nebaleného zboží připraven,“ dodal Balík.

Do dvou let pětina potravin v zálohovaných obalech

Snižování environmentální zátěže je pro Košík.cz důležitým tématem celého letošního roku. Výrazným způsobem s přispěním umělé inteligence snížil plýtvání potravinami, omezuje prodej vajec z klecových chovů a nově se chce zasadit právě o snížení plastového znečištění. V Česku se ročně vyprodukuje 1 195 400 tun plastových obalů, což je jedna čtvrtina všech vyrobených plastů. 95 % z nich je přitom na jedno použití.

„Chceme zásadním způsobem rozhýbat otázku takzvané precyklace, tedy přístupu, který na rozdíl od recyklace zamezuje už samotné tvorbě odpadů. Víme, že od našeho prototypu vede k dokonalé technologii ještě dlouhá cesta, ale chceme zákazníkům ukázat, že při troše vůle je možné snížit plastovou zátěž v rámci každodenního nakupování již dnes,“ dokončuje Jeřábek.

„Věříme, že do dvou let budeme ve spolupráci s výrobci schopni distribuovat až pětinu potravin v zálohovaných obalech. Což považuji za velmi užitečný přínos do ekologické diskuze, v které chceme být s Košíkem stále více slyšet.“

Rohlik.cz: Nikdy bychom nenadřadili PR aktivity nad zdraví našich uživatelů

Rostislav Brzobohatý, marketingový ředitel společnosti Rohlik.cz:„Rohlik.cz jednal o tomto řešení se společností MIWA zhruba před dvěma lety. Po detailním vyhodnocení jsme dospěli k názoru, že není možné tímto způsobem zajistit stoprocentní hygieničnost v prostředí online prodeje potravin. Řešení jsme zavrhli, protože v Rohlik.cz bychom nikdy nenadřadili PR aktivity nad zdraví našich zákazníků.“

„Rohlik.cz se zaměřuje na odlišný způsob v rámci ekologického přístupu. Plasty jsme koncem roku 2018 snížili na nutné minimum,  igelitové sáčky používáme pouze na mražené zboží, kde je to z důvodu vlhkosti prozatím nezbytné. Dlouhodobě veškeré nákupy doručujeme v taškách z dobře recyklovatelného papíru. Počet se snažíme snižovat a nabízíme také následný odvoz tašek. Naše vybrané produkty jako například vinohradské či krůtí šunky nejvyšší jakosti balíme výhradně do obalů z ekologického FSC papíru, za jehož větší používání se zasazuje i organizace Greenpeace.“

Na tohle vyjádření reagovala i samotná společnost MIWA. „Ano, měli jsme ca dva roky zpět, z naší iniciativy, zhuba 30 min schůzku se zástupci Rohlik.cz. Ve fázi kdy MIWA zkoumala možnosti spolupráce s různými subjekty na trhu. Náš systém jsme v hrubých obrysech představili a výsledek byl, že zástupci Rohlik.cz naprosto nevnímali bezobalovost jako téma hodné zájmu. Těžko tedy mluvit o nějakém detailním vyhodnocení, neb z předaných základních informací nebylo moc co hodnotit, natožpak hygienické či jiné aspekty našeho systému,“ uvedl Hynek Balík.

Diskuze k článku