Kijonková: Poště nekonkurujeme. Jak se chce Zásilkovna do 3 let stát globální logistickou platformou

Česká logistická firma Zásilkovna příští rok oslaví své desáté narozeniny. Simoně Kijonkové se za tuto dobu podařilo vybudovat významného hráče (nejenom) české e-commerce scény. Tady ovšem příběh nekončí. Cílem je stát se již do tří let globální digitální logistickou platformou. Začátek je slibný: právě teď skupina Packeta, která Zásilkovnu vlastní, spustila přepravu zboží do všech 28 zemí Evropské unie a do Ruska. Spolu se Švýcarskem a Ukrajinou tak můžou e-shopy využívající Zásilkovnu dosáhnout na víc než 700 milionů zákazníků. Záilkovna má ale větší ambice: jak se k nim chce dostat?

Kijonková založila Zásilkovnu ještě v roce 2010. Za necelou dekádu firma narostla na 700 zaměstnanců, loni dosáhla obrat 790 milionů a letošní plán je 1,3 miliardy korun. „Doufám, že už to brzo začneme počítat v eurech,“ směje se Kijonková během rozhovoru.

Právě díky jejímu osobnímu drivu a velkých úspěších se jí začalo přezdívat „první dáma české e-commerce“. „Nejdříve mě tak začali nazývat novináři, pak se to zalíbilo dalším lidem a začali to přebírat i kolegové v e-commerce. Žen v e-commerce není tolik, takže jsme víc vidět a není to tak obtížné,“ popisuje s tím, že pojmenování bere spíše jako legraci.

Jedním dechem však doplňuje: „Není to o mně, ale o týmu, který je za mnou. Člověk sám nikdy nic nedokáže. Když se podívám na těch devět let zpět, zpočátku jsem byla sama, pak jsme byli startup, pak hodně rostoucí firma, kterou jsme doteď, letos máme plán růstu 90 procent. A dnes je tu 700 kolegů. Bez nich bych nedokázala posouvat vůbec nic.“

S posouváním firmy přitom v nejbližší době rozhodně neplánuje přestat. „Do tří let chceme být globální digitální logistická platforma, hranice vážně nemáme. Chceme všechny světadíly, celý svět. To je cíl. Lidé o mně říkají, že jsem příliš velký vizionář a blázen. Ok, jsem,“ pokračuje Kijonková s úsměvem.

E-shopy spolupracující se skupinou Packeta teď můžou zboží poslat do celkem 30 zemí„Spuštěním logistiky pro všechny země EU jsme splnili jeden ze strategických cílů letošního roku. Českým e-shopům, posílajícím své zboží do zahraničí tím pomáháme uspět v konkurenčním prostředí jednotlivých zemí,“ říká Simona Kijonková, CEO skupiny Packeta a zakladatelka a spolumajitelka Zásilkovny s tím, že do okolních zemí se zásilky dostanou do druhého dne, do řady dalších států pak do tří dnů.  „Přes jedno napojení v Zásilkovně získá každý klient přístup k více než šedesáti logistickym partnerům, čímž se přibližujeme naší vizi stát se globální logistickou platformou,“ slibuje.

Skupina Packeta, kam spadá také Zásilkovna, měla v loňském roce obrat 790 milionů korun. V meziročním srovnání šlo o 70% nárůst. Počet přepravených zásilek byl 11 milionů.  V letošním roce očekává Packeta obrat ve výši 1,3 miliardy korun a 18,5 milionů přepravených zásilek.

Doručování do celé Evropské unie a expanze do Indie

Nohama se však pořád drží na zemi. Ne všechny sesterské firmy z jedenáctičlenného holdingu jsou ziskové, proto je nejdřív potřebuje dotáhnout do break even. To se týká například Německa, Polska či Rumunska.

Potřebné zkušenosti už Zásilkovna má – kromě Česka například i ze Slovenska nebo Maďarska. To je jako firma v holdingu aktuálně velké jako česká Zásilkovna v roce 2012. Má 26 zaměstnanců a vize je postupně narůst na pět set. Ufinancuje se sama – maďarská pobočka je v zisku a meziročně roste o stovky procent.

Důraz na ziskovost a růst zahraničních entit souvisí s jedním z nejpodstatnějších aktuálních cílů holdingu – obrátit procento obratu ve prospěch zahraničí. 76 procent z něj totiž aktuálně tvoří Česká republika, cílem je místo toho tuzemsko dostat na čtvrtinu ve prospěch zbytku Evropy.

A k řešení téhle situace pomůže několik novinek. První z nich má být projekt, díky kterému bude firma doručovat do celé Evropské unie, Ruska, Švýcarska a na Ukrajinu. „Budeme jedni z mála. Jsou tady globální hráči, kteří umějí to samé, ale neumějí to v rozsahu jako my. Umíme výdejní místa, dobírku, home delivery, v tomto jsme velmi flexibilní. Na daných trzích jsme etablovaní a vyhráváme kvalitou a cenou oproti globálním hráčům a poštám, které jsou většinou vlastněny státem,“ popisuje Kijonková.

Druhou novinkou je pak zahraniční expanze i mimo Evropu, s nejbližším cílem ve druhé nejlidnatější zemi světa. Zatím co většina firem se v Asii dívá zejména na čínský trh, Zásilkovna se mu chce z několika důvodů vyhnout.

„Čína je etablovaná. Je tam spousta e-shopů, marketplaců, AliExpress tam má de facto monopol. Samozřejmě mě Čína zajímá také, ale nevidím tam takový potenciál jako v Indii. Ta je úplně na začátku. Když tam pojdeme teď a etablujeme se tam, křivky nám porostou společně s tím, jak poroste tamní trh e-commerce,“ popisuje Kijonková.

České poště nekonkurujeme

Nově začaté projekty se však netýkají jen zahraniční expanze, ale i samotného produktu, který Zásilkovna nabízí. Příkladem z posledních měsíců je služba Mezi námi umožňující posílání zásilek mezi lidmi.

„Spousta našich projektů vzniká jako zpětná vazba od zákazníků, kterým na trhu něco chybí. Třeba „Mezi námi“ vymysleli lidé sami. Od roku 2012 nás lidé prosili o zasílání zásilek mezi sebou. Věděli jsme, že chceme tenhle projekt udělat, ale potřebovali jsme k tomu dorůst do nějaké velikosti, potřebovali jsme určitý počet výdejních míst. Zatím máme kolem dvou tisíc, do konce roku máme v Česku naplánované tři tisíce. V rámci Evropy by to mělo být čtyři a půl tisíce výdejních míst,“ říká Kijonková.

Očekávání ze služby se podle jejich slov plní. Bez spuštění velké marketingové kampaně (která je plánovaná v jednotkách milionů) si aplikaci stáhlo přes 40 lidí a v průměru přepraví tisíc zásilek denně. Cílem je ještě letos dosáhnout milionu zásilek.

České poště přitom konkurovat nechce. „To je podobné jako s tou první dámou. Někdo něco někde vymyslí, napíše a pak to dalších deset přebere. Z naší strany tahle ambice rozhodně není, takhle jsme nad tím neuvažovali. Nikdo z lidí, kteří Mezi námi připravovali, nestudoval ceník České pošty, nikdo neřešil, jak to má pošta,“ vysvětluje Kijonková s tím, že Zásilkovna se jako konkurence České pošty nepovažuje.

„Možná nás tak vnímají zákazníci. Možná jsme nějakým způsobem konkurenční ve způsobu doručení, ale nejen s poštou, se všemi. V rámci projektu Mezi námi jdeme zcela mimo hlavní proud,“ doplňuje. Podle něj jde o projekt vymyšlený na zelené louce a rovnou zmiňuje několik dalších příkladů produktových inovací, ve kterých byla Zásilkovna na trhu první a konkurence ji postupně okopírovala – například vydávání zásilek na kód.

„Jsem velice hrdá na to, že logistikům ukazujeme směr, kudy bychom se jako odvětví měli vydávat. Jsem hrdá na to, že jsme inovátoři odvětví. Baví nás to, i nadále budeme přinášet nové věci a budeme ukazovat, jak by se ten trh logistiky měl měnit,“ popisuje Kijonková. Příkladem může být robotická výdejna Z-BOT, která mimochodem není rentabilním projektem, ale Zásilkovna na něm testuje nové technologie a připravuje se na budoucnost, kdy podobné výdejny budou běžné.

Doručování do kufrů aut

Službou Mezi námi a robotickými výdejnami se ovšem výčet plánovaných novinek pro letošní rok nekončí. Kijonková se svým týmem pro letošní rok v Zásilkovně rozběhla 105 projektů (a více než polovinu z nich dokončila v první polovině roku).

Dalším velkým milníkem, který má podle Kijonkové potenciál změnit celý trh doručování, je doručování zásilek do kufrů aut. Zákazníky tak osvobodí z domácího vězení – nebude potřebné čekat na kurýra 5 hodin doma. Kurýr si jednoduše najde polohu vašeho auta a zásilku vám jednoduše uloží do kufru. Aktuálně je projekt ve fázi integrace, další detaily plánuje firma představit na podzim.

„Bude to strašně moc sexy, je to zatím úplně nejvíc high level v doručování. Zatím za sebou nemáme reálné testování, jsme ve fázi implementace a vývoje. Vývoj dokončíme na podzim, půjdeme do testování, a jakmile budeme mít hotové testování, tak s projektem jdeme ven,“ vysvětluje Kijonková.

Konkrétní automobilku, se kterou na projektu spolupracuje, jmenovat nechce. Náznakem však může být Škoda, která již podobný pilotní projekt oznámila ve spolupráci s internetovou jedničkou Alzou a Rohlikem.

Spolupráce s Liftagem i Twistem

Tuzemská automobilka by přitom nebyla jedinou firmou, se kterou Zásilkovna spolupracuje na produktových novinkách. Již v březnu letošního roku oznámila spolupráci s Liftagem, které se díky tomu rozšíří z digitální taxislužby do role platformy pro městskou logistiku.

Spolupráce bude fungovat tak, že si zákazník objedná své zboží v e-shopu spolupracujícím se Zásilkovnou, z nabídky si vybere express doručení a následně je vybrán nejbližší Liftago řidič. Ten zboží vyzvedne ve skladu e-shopu a doveze ji příjemci.

Liftago tuto službu nejdřív testuje s Alzou a Zásilkovna je tak druhá v pořadí. Aktuálně probíhá finalizace testování a cenotvorba. „Bude to další z high level způsobů doručení. Představte si, že si teď vzpomenete, že nemáte nabíječku na svůj MacBook a potřebujete dopsat článek. Můžete zajít do obchodu a tam ji složitě hledat. Nebo si ji jedním klikem koupíte a Liftago vám ji doručí do maximálně 90 minut. Je to budoucnost logistiky,“ říká Kijonková.

Další českou firmou, se kterou Zásilkovna plánuje rozběhnout spolupráci, je fintech Twisto: „Můžu nastínit spolupráci s Twistem a Michalem. Považuji ho za velkého inovátora v oblasti plateb, nějaké společné projekty máme už za sebou. Jako Zásilkovna se chceme v oblasti plateb posunout. Opět jde o projekty, které nás hodně baví, a opět se díváme na zákazníka. Chceme, aby byl spojený, takže mu zboží úplně bez problémů doručíme do kufru auta, Twisto mu odloží platbu a zákazník to nebude muset zaplatit hned. V tomto se posouváme do budoucnosti.“

Legislativa jako největší brzda inovací

A jak vlastně bude budoucnost v logistice podle Kijonkové vypadat? „Nebude o doručování odněkud někam. Díky propojení osob s umělou inteligencí si vás budu moct najít a doručit vám to, co potřebujete. Když se někde polijete, přijede vám nějaká robotická záležitost a přiveze vám nové tričko. Myslím si, že tam se budeme pohybovat.“

Než se však do této doby jako společnost dostaneme, budeme muset překonat mnoho bariér. A jednou z nich může být neschopnost zákonodárců. „Současnou legislativu bych označila za největší brzdu inovací a technologií,“ vysvětluje Kijonková.

„Technologie máme už dnes, máme doručovací roboty i drony. Jsou otestované, běžné, ale já je nemůžu používat, protože to současná legislativa zakazuje. Nemůžu používat autonomní auta. Proč? Před třemi lety jsem v nich jezdila v Silicon Valley, používat je není žádný technický problém. Na používání dronů také není ani jeden technický problém,“ popisuje.

Na závěr pak dodává: „Zákonodárci neví, o čem v technologiích mluvíme. Věřím, že se snad k lidem, kteří rozhodují o legislativě, dostanou lidé, kteří umělou inteligenci, virtuální realitu nebo robotiku milují a rozumí ji. Aby dokázali věci posouvat i legislativně, dali prostor lidem, jako jsme my, a dali nám důvěru, abychom začali tyto technologie používat. Pak se začne svět hodně rychle měnit.“

Diskuze k článku