Kam expandovat podle Heureky: Rumunský trh e-commerce roste meziročně o 30 procent, Maďarsko brzy dorovná Slovensko

Region střední a východní Evropy je pro české e-shopy často oblíbeným místem pro první kroky do zahraničí. A nutno podotknout, že je právem zajímavým. „Třeba v Rumunsku roste e-commerce meziročně 30 %. Na dvojnásobný počet obyvatel zde působí zhruba třetinový počet e-shopů než u nás A na celkovém retailu země už se zde e-tail podílí 4 %,“ říká Tomáš Braverman, šéf nákupního rádce Heureka Group. Nejnovější analýzu zemí regionu CEE a vybraných kategorií vhodných pro expanzi prezentoval na konferenci E-Business Forum 2019.  Jaké mohou být plusy a mínusy při vstupu na jednotlivé trhy?

Slovensko

+ e-commerce tam roste rychleji než v ČR
+ podíl e-tailu na retailu je 7 %
– Kdo tam není, jako by nebyl

„Na Slovensku už poměrně vysoká penetrace e-commerce a Slováci jsou zvyklí online nakupovat běžně. Přesto je zde prostor pro růst, e-commerce na Slovensku roste meziročně o 23 %,“ říká Braverman. Slovensko je zemí, která je pro české e-shopy už téměř samozřejmostí.

Maďarsko

+ Meziroční růst 20 %
+ Edukovaní zákazníci
– Už tam narazíte na kdejakého mimožemšťana

Země, která má z pohledu vstupu velký potenciál, a ve které už mnoho českých hráčů působí, je Maďarsko. „Podíl e-commerce na retailu v Maďarsku už přesahuje 6 %, což je podobně, jako má sousední Slovensko, které je pro domácí e-shopy skoro samozřejmostí,“ říká Braverman.

Maďarská e-commerce roste meziročně o 20 % a podle odhadů by měla během pěti let vzrůst na dvojnásobek a překročit hranici 3 miliard eur. „Díky velikosti trhu, jeho růstu a edukovanosti Maďarsko během chvíle dožene, a možná přeskočí, i Slovensko,“ podotýká Braverman. Stejně jako Česko a Slovensko je Maďarsko velmi fragmentovaný trh. „To znamená, že trh nemá jednoho či dva výrazně silné hráče, ale je roztříštěn mezi velké množství menších hráčů,“ doplňuje Braverman.

Rumunsko

+ E-commerce zde meziročně roste o 30 %
+ Relativně malý počet e-shopů na velký počet zákazníků
– Online nakupuje jen pětina zákazníků

Velký potenciál bude v nedaleké budoucnosti také v rumunské e-commerce, která aktuálně roste meziročně o 30 %. „Na dvojnásobný počet obyvatel zde působí zhruba třetinový počet e-shopů než u nás. Na celkovém retailu země už se zde e-tail podílí 4 %,“ doplňuje Braverman. V e-shopech nakupuje zhruba pětina zákazníků, podle odhadů by obrat tamní e-commerce měl během pěti let dorovnat česká čísla.

Chorvatsko

+ Podíl e-tailu na retailu je zde přes 5 %
+ působí zde jen pár tisícovek e-shopů
– relativně malý počet obyvatel

Nevelkou, ale z pohledu potenciálu a růstu zajímavou zemí je Chorvatsko. „Pár tisícovek e-shopů v Chorvatsku tvoří téměř půlmiliardový (eur) obrat. Chorvaté na internetu nakupují rádi, podíl online nákupů je zde za hranicí 5 % celkového retailu a během pěti let by měl dosáhnout desetiprocentního podílu,“ říká Braverman. V posledním roce zaznamenal v Chorvatsku významný růst například segment s parfémy, vibrátory anebo sekačky na trávu.

Slovinsko

+ Online běžně nakupuje více než polovina Slovinců
– Jsou zvyklí nakupovat i v zahraničních e-shopech

K dalšímu vyspělému e-commerce trhu v regionu CEE patří Slovinsko. „Více než polovina Slovinců už běžně nakupuje zboží online. Slovinci jsou také zvyklí poměrně často využívat služby zahraničních e-shopů v rámci Evropské unie,“ říká Braverman. Podobně jako v sousedním Chorvatsku generují tři tisícovky tamních e-shopů 6 % podíl na celkovém retailu země.

Bulharsko

+ Relativně malý počet e-shopů
– Malý podíl e-tailu na retailu

Zemí, která má růst e-commerce před sebou, ale už může být zajímavým místem pro e-shopy, je Bulharsko, kde působí jen pár tisícovek e-shopů. „Zákazníci jsou v Bulharsku na online nákupy už připraveni, učí se nakupovat v zahraničních e-shopech. S tím logicky přijde zájem o nákup doma,“ popisuje Bravemran.

Bosna a Hercegovina

+ Po technické stránce i z pohledu infrastruktury je připraveno na onlie nákupy
+ Čeká ho boom v online nákupech
– Na svůj boom v online nákupech ještě čeká

Srbsko

+ Po technické stránce i z pohledu infrastruktury je připraveno na onlie nákupy
+ Čeká ho boom v online nákupech
– Na svůj boom v online nákupech ještě čeká

Na větší rozvoj e-commerce zatím čekají země jako je Bosna a Hercegovina a Srbsko, ve kterých se bude o velkém boomu online nakupování mluvit teprve během následujících let. „Srbsko i Bosna a Hercegovina už jsou na rozvoj e-commerce připraveni po technické stránce – mají e-shopy, nebojí se platit kartou třeba virtuální zboží nebo služby a mají relativně dobrou infrastrukturu, ale na většího boomu v online nakupování se teprve čekají v následujících letech.  Důvody jsou především kulturní. Myšlení a přístup k nakupování se v těchto zemích však pomalu mění, a během pár let se zde online rozvine naplno,“ vysvětluje Tomáš Braverman.

Diskuze k článku