Jak se za 10 let změnila česká a světová e-commerce, podle Tomáše Bravermana z Heureky

Desetinásobný růst počtu e-shopů, pětinásobný růst tržeb a zvýšení podílu online tržeb na celkovém retailu na více než 10 procent. To je ve zkratce několik statistik odhalujících, jak se za poslední dekádu změnila česká e-commerce scéna. O dalších změnách, statistikách i zajímavostech mluvil Tomáš Braverman, ředitel Heureka.cz.

Prvním sortimentem, který na internetu Češi nakupovali, byla téměř výhradně elektronika. „Dnes už online běžně nakupujeme pečivo, ovoce i zeleninu, řasenky, prací prášky, léky i boty a kalhoty. Počet e-shopů v Česku během poslední dekády vzrostl desetkrát, a dnes v nich utrácíme zhruba pětkrát více než před deseti lety,“ říká Braverman.

Během této doby pokleslo využívání dobírky v e-shopech o více než polovinu. Naopak, trendem jsou online platby. E-commerce už se na celkovém retailu podílí nezanedbatelnými deseti procenty. To, a mnoho dalších zajímavostí vyplývá z analýzy dekády české a světové e-commerce, kterou pro jubilejní 10. ročník konference E-Business Forum připravil nákupní rádce Heureka.cz.

Odhadovaný počet e-shopů se v roce 2007 pohyboval pod hranicí 4 000, a každoročně narůstal. Největší skok v jejich počtu byl v roce 2012, který představoval nárůst o 9 000. „Od tohoto roku se tempo růstu počtu e-shopů zpomalilo a trh prošel i fází mírné konsolidace. Aktuální číslo je na 40 100 e-shopech,“ říká Braverman. „Ruku v ruce tím rostl, a stále roste i celkový obrat e-shopů. Obrat celého loňského roku tak skončil na 115 miliardách korun, což je meziroční nárůst o 18 %.“

2007: Hitem v Česku Nokie, Apple představil iPhone

Počátky Heureky a konference E-Business Forum jsou na internetu v Česku spojeny především s nákupem elektroniky. Největšími hity v letech založení Heureky byla drobnější elektronika a samozřejmě mobilní telefony.

„Před deseti lety byly v Česku hitem telefony Nokie. V té samé době ale v Americe spatřil světlo světa první iPhone,“ říká Braverman. V roce 2011 už se na žebříčku nejpopulárnějších produktů objevil mobilní telefon značky Samsung. V tomto roce také mobilní telefony nesměle vstupují přímo do online nakupování – konkrétně se jedná o přístupy z mobilních zařízení na webové stránky.

„Podíl mobilních přístupů dosahoval v tomto roce necelá dvě procenta, a Heureka vydala svojí první mobilní aplikaci,“ doplňuje Braverman. Rok 2012 je po letech vlády a vlivu značky Nokie tím prvním, kdy se v žebříčku top produktů a top mobilů neobjevil už ani jeden.

„Obecně bylo zajímavé sledovat, čím Češi daný rok žili, a co se stalo internetovým hitem. V jednu chvíli byl nejpopulárnějším produktem šunkovar, osb desky, brikety nebo třeba nedávná antistresová pomůcka fidget spinner,” popisuje Braverman.

„V roce 2010 to například byla vuvuzela, až tak moc nás pobláznilo fotbalové mistrovství světa v Jihoafrické republice.“ Pro zajímavost – ve světě byl v tomto roce vytěžen první Bitcoin, který se na český trh dostal ve větší míře až vloni.

2014 jako klíčový rok

Významně rostoucím se na internetu od roku 2014 stává i sortiment, který působil do té doby v onlinu spíše okrajově. „Jednalo se především o oblečení, kosmetiku, drogerii a také jídlo, zkrátka o zboží v nižších hodnotách pro běžnou denní spotřebu,” vysvětluje Braverman.

V roce 2014 podpořil tento trend a prodej jídla online vznik významných českých hráčů v tomto segmentu, e-shopů Rohlík.cz a Košík.cz. Ve světě je Amazon Fresh, tedy online prodej jídla, v této době na trhu už sedm let.

Začíná se rozšiřovat také síť výdejen a kamenných prodejen e-shopů, osobní odběr v této době preferuje třetina zákazníků e-shopů. „Doprava se stává velmi důležitou součástí výběru – a to nejen její cena, ale přidané služby dopravců, rychlost a kvalita,“ dodává Braverman.

Rok 2014 je klíčový i pro světovou e-commerce. „Do roku 2014 hráli prim ve světovém onlinu především USA a Británie. V tomto roce však přeskočil obrat Alibaby během jediného dne (konkrétně během ‘Singles day‘) do té doby nejsilnější e-commerce dny – Cyber Monday i Black Friday. Čína tak začala být na poli e-commerce vnímána jako významný hráč,“ vysvětluje pozadí e-commerce milníku Braverman.

Čísla za první pololetí letošního roku (2018) ukazují, že online nakupovat jenom tak nepřestaneme.

„Trendy dnešní doby na českém trhu jsou jasné – roste podíl online plateb a ustupuje dobírka. Stále více, na úkor elektroniky, rostou kategorie pro běžnou denní spotřebu, jídlo, drogerie, kosmetika, léky.  V letošním pololetí jsme opět utratili o 11 % více než vloni, přitom největší sezóna nás teprve čeká,“ říká Braverman.

„Zvedá se celá česká ekonomika, a s tím jde ruku v ruce i růst onlinu. Nemůžeme čekat, že trh e-commerce poroste každoročně o desítky procent, ale když se podíváme na vyspělé ekonomiky, tak stále máme kam růst, a stále rosteme.“

Diskuze k článku