Jak plánuje Shoptet pomocí virtuální reality změnit svět nakupování

Česká jednička na trhu vývoje a pronájmu e-shopových platforem Shoptet nastupuje na trend postupného rozšiřování virtuální reality – a pomocí ní chce změnit způsob, jakým se nakupuje.

„Z globálního dění a prudce rostoucí poptávce po VR technologiích jsme přesvědčeni, že změní trh podobně, jak trh změnily mobilní technologie nebo posun kamenných byznysů do onlinu. Respektive přelom očekáváme ještě výraznější,“ popisuje Peter Mac, ředitel zákaznické zkušenosti Shoptetu.

Jak dodává, na nástup technologie v e-commerce v masovém měřítku si ještě několik let počkáme, podle Mace je však již teď nejvyšší čas připravit se na virtuální realitu technologicky i byznysově. Vývojem vlastního řešení chce Shoptet klientům připravit hotové řešení – aby jim zabezpečil kontinuální byznys a nevystavoval je případným rizikům plynoucím z používáním v budoucnu již neadekvátní nebo nekonkurenceschopné technologie.

Spojení fyzického a online světa

„Pilotní projekt začal vznikat začátkem minulého roku. Nástup VR v e-commerce zpočátku očekáváme v oblastích byznysu, kde je přidaná hodnota VR viditelná na první pohled i pro laiky. Z tohoto důvodu jsme si vybrali fashion byznys, ve kterém očekáváme spojení toho nejlepšího ze zážitku nakupování v kamenné prodejně a online,“ vysvětluje Mac.

Podle něj bude při nakupování umocněno několik výhod propojení kamenných prodejen a e-shopů. Ani v kamenné prodejně, ani v e-shopu si zákazník nemůže dát do svého bytu novou sedačku, sednout si na ni, vyzkoušet barevné kombinace, velikosti a podobně.

Kamenné prodejny pak nejsou dostupné kdykoliv a kdekoliv, pomocí VR s nimi ale bude možné „fyzicky“ interagovat a zároveň zaručit stoprocentní dostupnost tovaru, jako na e-shopech.

Peter Mac

Zároveň bude možné využít data o zákaznicích na personalizování zážitků, což v klasickém obchodě není možné. Ve VR prodejně to bude umožněno a bude se hodně pracovat s individualizovanou VR zkušeností.

„V rámci potenciálu technologie je za mě důležité zdůraznit, že nám VR technologie neumožní jen vzít to nejlepší z jednoho a druhého, ale vytvořit zákaznické zkušenosti, které ve fyzickém a online prostoru aktuálně pro svoje limity nejsou možné. I v této souvislosti zmiňuju nevídaný vliv na byznys od změny zákaznické zkušenosti přes chování zákazníků po vliv na byznys modely, či marketing a novou úroveň personalizace obsahu a zážitků,“ pokračuje Mac.

Masové rozšíření do pěti let

Shoptet do projektu investoval „nemalé“ finanční investice i lidské zdroje. Praktické využívání VR přitom firma očekává v nižších jednotkách let, masové rozšíření pak do pěti let. Po módě se VR v rámci nakupování má postupně dostat také do dalších oborů, jako například automotive (prodej aut), home decor a nábytek, architektura nebo prodej nemovitostí.

„Z principu jde o oblasti, které zákazníkům nedovolují něco přežít v realitě nebo v čase, místě a jednoduchosti tak, aby to bylo pro ně dostupné. Například pohybování se po nemovitostech, které ještě neexistují. Testovací jízdy. Vyzkoušet si nový nábytek a decor v prostoru, jakoby naostro ve virtuálním klonu naší nehnutelnosti a podobně,“ uzávírá Mac.

Diskuze k článku