Infografika: Jak Češi nakupují na internetu? Dominují ženy, nejsilnější měsíc je listopad

Kdo nakupuje na internetu? Jaká je hodnota průměrného nákupního košíku? Jak se nákupní aktivita na internetu mění v průběhu roku, týdne nebo dokonce dne? Co Češi nejraději nakupují na e-shopech? Slevový portál Picodli prozkoumal statisíce internetových prodejů z loňského roku a připravil infografiku, ve které odpovědi na tyto otázky přináší.

Chytré telefony jsou pozadu a ženy vedou

Ï přesto, že každý rok je označován jako rok „mobile”, podíl online nákupů z mobilů činí zhruba jen čtvrtinu (27%) všech transakcí. Faktem zůstává, že naprostá většina Čechů volí spíše tradiční způsob nakupování – prostřednictvím počítače či notebooku (69%). Nákupy přes tablety tvoří dokonce jen 4% všech prodejů.

Průměrná hodnota objednávky, která je provedena z počítače, je sice nejvyšší (1212 Kč), ale tento rozdíl není příliš výrazný (chytré telefony – 1130 Kč, tablety – 1118 Kč).

Jaký je průměrný český spotřebitel? Statistiky ukazují, že téměř dvě třetiny nákupů provádějí ženy a jen něco málo přes jednu třetinu muži. Nejčastější zákazník e-shopů patří do věkové skupiny mladých lidí v produktivní věku 25–34 let (40%) a 18-24 let ( 22%). Podíl spotřebitelů ve věkové skupině 35-44 je o něco nižší – 20%. Nejméně naopak využívají možnosti nákupu přes internet starší věkové skupiny: 45-54 – 8%, 55-64% – 6% a u u seniorů nad 65 let jsou to pouze 4 %.

Zdroj: Picodli

Nejlepší čas na online nákupy

Podle statistik Picodi.com nákupní vrchol nastává v listopadu a trvá v e-shopech až do prosince. Konec roku je nejrušnějším obdobím, kdy Češi realizují až 27% všech ročních objednávek. Nejslabší jsou online nákupy naopak na začátku roku a o prázdninách. Relativně nejklidnějšími měsíci jsou v tomto ohledu: leden únor, červen a srpen, ale také září. Zájem o online nákupy pak viditelně klesá a měsíčně provedeme jen zhruba 6% ročních objednávek. Pokud se jedná o průměrnou hodnotu nákupního košíku, ta je nejvyšší v říjnu a dosahuje částky 2780 Kč, což je až čtyřikrát více ve srovnání např. s prosincem (633 Kč).

V průběhu týdne patří mezi nejsilnější dny neděle, pondělí a úterý. Od středy pak objem nákupů postupně klesá. Nejméně lidé nakupují v sobotu, v neděli tržby opět rychle rostou, zejména pokud se jedná o nákupy prováděné z mobilu.

Co se týče konkrétní denní doby, nakupujeme dopoledne zhruba stejně často jako odpoledne (33%). Večer (od 18 do půlnoci) je to o něco méně (30%). Jen necelá 4% nákupů jsou uskutečněná v noci (od půlnoci do 6 ráno).

Jaké jsou nejoblíbenější produkty na internetu? V žebříčku zboží nakoupeného online dominují následující kategorie: oblečení, elektronika, boty, kosmetika a drogerie a také sportovní potřeby.

Zdroj: Picodli

Tým analytiků Picodi zveřejnil statistické údaje týkající se zařízení, které zákazníci využívají při online nákupech a také průměrné hodnoty objednávky pro 35 států světa, kde se segment e-commerce dobře vyvíjí.

Přes mobil se uskuteční v České republice zhruba každý čtvrtý nákup. Patříme v tomto směru mezi státy, kde občané nejsou natolik navyklí na nákupy z mobilních zařízení a preferují počítač. V této skupině se nacházejí mimo jiné také Polsko, Portugalsko a Austrálie. Mobilní nákupy zažívají největší boom v Peru a Nigérii.

Z hlediska průměrné částky, kterou lidé při jedné internetové objednávce utratí, vedou občané Spojených arabských emirátů. Průměrná hodnota jejich objednávky činí 176€. Naopak nejnižší objednávky uskuteční spotřebitelé z Maďarska a Turecka (28€ a 33€). Průměrná hodnota objednávky na českém trhu dosáhla v roce 2018 výši 46 € (1 186 Kč).

Online nákupy v číslech

  • 27% nákupů na českém trhu se uskuteční z mobilů;
  • 63% všech online nákupů provádějí ženy;
  • 40% nakupujících na internetu to jsou lidé ve věku 25–34 let;
  • Průměrná hodnota objednávky je nejvyšší v říjnu – 2780 Kč;
  • Nejrušnější měsíc je listopad (15% všech ročních objednávek);
  • Oblíbené kategorie zboží, které se nejčastěji nakupují na internetu: 1. Oblečení, 2. Elektronika, 3. Obuv

Metodické poznámky

Tento výzkum vznikl na základě interních údajů globálního slevového portálu Picodi.com z roku 2018. Při převodu měn byly použity průměrné směnné kurzy pro březen 2019.

Diskuze k článku