Infografika: E-shopy jsou nejvíce pozitivní v historii, růst letos očekává 91 % z nich

Většina e-shopů má za sebou další rekordní rok. Z výsledků ankety konzultační společnosti ACOMWARE vyplývá, že loni se podařilo zvýšit obrat čtyřem pětinám všech e-shopů, které působí na českém trhu. Jejich provozovatelé jsou navíc velmi optimističtí také směrem k letošnímu roku, kdy z nich další růst očekává devět z deseti.

Ankety, která je pořádána již šestým rokem, se letos zúčastnilo 122 e-shopů. Více firem se bude soustředit na maximalizaci zisku, stejně jako na zvýšení známosti značky. Obavy panují z kvality logistiky nebo nedostatku personálu.

„Na trhu e-commerce stále panuje velmi optimistická nálada. V době pokračujícího růstu většina e-shopů zvyšuje tržby a dokáže dobře reagovat i na aktuální trendy, jako je přesun nakupujících na mobily,“ vysvětluje Jan Penkala, CEO konzultační společnosti ACOMWARE.

Hlavní závěry retail studie:

  • Většina e-shopů loni znovu zvýšila svůj obrat, konkrétně se to týká 80 % z nich. Meziroční růst o 40 % a více hlásí jedna čtvrtina internetových prodejců. Před rokem ale bylo toto číslo o 13 % vyšší.
  • Pokud jde o rok 2018, e-shopy jsou podobně optimistické jako loni. Růst očekává 91 % e-shopů, 47 % dokonce plánuje navýšit obrat o více než 20 %.
  • Významně stoupá podíl mobilních nákupů. Předloni tvořily tržby z mobilů více než 15 % jen u 34 % e-shopů, loni to bylo již u 65 % z nich. 5 % prodejců dokonce potvrzuje, že jim mobilní zařízení tvoří přes 50 % obratu.
  • Ze slevových akcí, které e-shopy v průběhu roku pořádají, jsou nejdůležitější Vánoce a vlastní akce prodejců. Black Friday je až na třetím místě. Slevové akce nepořádá 11 % e‑shopů.
  • Mezi svými slabinami firmy nejčastěji uvádějí kvalitu logistiky, marketing, a především úzký tým lidí. Nedostatek kvalifikovaného personálu je konkrétně problémem u 28 % e-shopů.
  • E-shopy se v roce 2018 méně obávají konkurence, více se ale bojí o kvalitu logistiky. Za riziko považují také nedostatek zaměstnanců. Efektů směrnice GDPR se obává 7 % e-shopů.
  • Firmy loni nejvíce investovaly do PPC reklamy, e-mailingu a zbožových srovnávačů. V roce 2018 by se měly nejvíce zvýšit investice do content marketingu a SEO.
  • Cílům e-shopů na letošní rok vévodí zvýšení obratu. Na druhou pozici se dostalo zvýšení známosti značky, a to z loňských 38 % na současných 51 %. Zlepšit marketing chce 40 % firem a 39 % e-shopů plánuje maximalizovat zisk (loni 20 %).

Diskuze k článku