Eva Knirschová (Reshoper): Na každých 246 Čechů připadá jeden e-shop, roste jejich kvalita i obliba online nákupů

Česko patří s více než 43 500 e-shopy mezi evropskou špičku v e-commerce. Tuzemským online firmám se díky vysoké kvalitě služeb a technologických řešení daří také v zahraničí. I přes tyto úspěchy ale do nedávna neměla česká e-commerce scéna vlastní veletrh.

Změnila to Eva Knirschová, která připravuje na leden příštího roku už třetí ročník největší české e-commerce akce, veletrh a konferenci s názvem Reshoper. V pátek 25. října navíc Eva pořádá nový typ akce, odborné setkání pro e-shopy – #1 Reshoper MeetUp, protože potkat se s nimi jen jednou za rok podle ní nestačí. S Evou jsme mluvili nejen o jejích akcích, ale také stavu české e-commerce scény.

Čím to, že máme je v Česku tolik e-shopů a tak silnou e-commerce scénu? 

V Česku připadá na každých 246 obyvatel jeden e-shop. Jejich počet je dán oblibou online nakupování – mezi Evropany jsme v online nákupech na špici. Z osmi milionů aktivních uživatelů internetu jich 6 milionů v e-shopech i nakupuje. To nutí hráče v oblasti e-commerce neustále inovovat, zlepšovat své služby, aby zákazníky přilákali právě na své stránky. Díky tomu roste počet kvalitních e-shopů i obliba online nákupů.

Je tu pořád prostor pro nové? 

Je to stále rostoucí a relativně mladý trh, kvalitní projekty si vždycky najdou cestu a dokáží přilákat uživatele a zákazníky. To neznamená, že někdo porazí Alzu v elektronice, ale příležitostí je stále spousta. Chce to jen vědět, jak toho docílit. A s tím mají lidé, kteří zakládají třeba svůj první e-shop, mnohdy problém. Vše připravují na zelené louce a nevědí, na koho by se mohli obrátit. Nabídek na služby a produkty pro e-shopy je na internetu spousta, ale jak se v nich vyznat? Nikdo s nimi nesdílí své zkušenosti a na jednom místě nenajdou vše, co potřebují. 

Proto jste se rozhodla pořádat největší e-commerce veletrh?

Máme tu spoustu akcí, ale chyběla nám zastřešující akce pro celý trh. Sama jsem v 15 letech začala z ničeho budovat e-shop, takže jsem věděla, jak moc by mi pomohlo, kdybych už tehdy znala všechny dostupné služby a nástroje. A když přišel Jindra Fáborský s nabídkou spolupráce na novém projektu, neváhala jsem. Rozhodla jsem se, že dám pod jednu střechou všechny hráče lokální e-commerce, a pokusím se do Česka přivést i zahraniční firmy, které by mohly náš e-commerce trh obohatit o nové služby a nástroje. Chystáme teď už třetí ročník a první dva byly plné jak z pohledu účastníků, tak vystavovatelů. 

Kdybyste tedy při zakládání e-shopu přišla na Reshoper, fungoval by jinak? 

Přestože je to již 12 let zpátky, kdybych tehdy měla současné kontakty, tak bych to, co mi zabralo roky, zvládla za pár měsíců, možná i týdnů. Zdrojů, článků a doporučení je spousta, ale možnost si během jednoho dne promluvit s celým ekosystémem dodavatelů tady nebyla. Je velký rozdíl stavět vše na zelené louce a muset objevovat objevené, nebo dostat všechny podstatné informace na jednom místě. Vše je pak rychlejší – příprava e-shopu, ale i chvíle, kdy začne být projekt skutečně ziskový. 

Eva Knirschová

Vyrazila jste ale také do zahraničí a pořádala podobně zaměřenou konferenci v New Yorku. V čem se liší organizace takové akce v Česku a v USA?

Pro společnost Crealytics, která spravuje výkonnostní kampaně pro ASOS, Harrods nebo Decathlon, jsem v New Yorku připravila konferenci pro manažery největších amerických retailových firem. Největší rozdíl je v přehlcenosti tamního trhu. Prorazit s konferencí v Česku je oproti Americe procházka růžovým sadem. Vytvořit takřka nový projekt včetně strategií a všech procesů a zároveň uspět byl oříšek – ale povedlo se. Mezi řečníky se objevilo mnoho zajímavých jmen, například Nate Silver, známý analytik, který předpovídá mimojiné výsledky amerických voleb, nebo Chris Wylie, který odhalil ilegální aktivity společnosti Cambridge Analytica. V panelových diskuzích se vystřídalo 17 manažerů ze společností jako Zalando, New Look, ASOS nebo Calvin Klein. Pro konference je jednoznačně nejdůležitější přínosný obsah, a to platí jak pro Česko, tak pro zahraniční akce. 

Když jste viděla americký trh, mají na něm české firmy šanci uspět? 

Rozhodně, spousta jich na americkém trhu působí. To hlavní, s čím mají Češi v USA často problém, je schopnost se prodat. Já sama jsem spíš introvertnější typ, jednat s dodavateli v Americe byla pro mě velká škola. Američané excelují v sebeprezentaci a pokud chceme my Češi proniknout na jejich trh, tak se to od nich musíme jednoduše naučit. 

Z New Yorku jste se tento týden vrátila a za pár dní chystáte v Česku první MeetUp. Proč, když už pořádáte tak velkou akci jako je Reshoper?

Chci vyzkoušet odbornější, menší formát, a zároveň otevřít diskuzi o tématu, které je například v USA velmi aktuální, ale k nám přichází jen velmi pomalu. E-commerce scéna se neustále vyvíjí a je potřeba udržet krok. Vše se mění tak rychle, že se nemůžeme potkat jen jednou za rok, aby e-shopů něco neuteklo. V zahraničí jsou velkým tématem marketplaces, mnoho obchodníků také řeší, jak dodatečně monetizovat svůj e-shop například pomocí Sponsored Product Ads. Značky zároveň hledají způsob, jak se v novém ekosystému zorientovat – zda prodávat ve svých řetězcích, v obchodech retailerů nebo třeba na Amazonu. Tato problematika mě velmi oslovila a chci zájem o ni podnítit i u nás v Česku. Jako moderátora panelových diskuzí jsem pozvala z USA právě CEO Crealytics, Andrease Reiffena, který se na toto téma specializuje.

V čem se tedy bude MeetUp lišit od Reshoperu?

MeetUp se na rozdíl od Reshoperu, velké akce pro 4000 lidí s rozmanitým programem, soustředí jen na jeden konkrétní tematický segment. Je to komorní akce pro 120 lidí, kde jsem namísto klasických přednášek zvolila diskuzní formát. Každý se tak může zeptat řečníků na konkrétní informace, nebo si s nimi po skončení programu zajít na skleničku. 

O své zkušenosti, strategii a plány se podělí například Lukáš Burda z Footshopu, který je lídrem na trhu s teniskami v Česku a na Slovensku a také nejúspěšnějším e-shopem na Instagramu. Z Rumunska dorazí Raluca Radu, Country manažerka ANSWEAR, která se v oblasti online marketingu pohybuje už 14 let. Spolu s Pavlem Vopařilem z Bonami a Radimem Roženkem z TESCOMA se podělí například o to, na jakých trzích a platformách prodávají a jak se plánují strategicky postavit k příchodu Amazonu.

A co plánujete pro letošní Reshoper?

Letošní Reshoper se zase trochu rozroste. Očekáváme více než 4000 návštěvníků a 130 vystavovatelů z Česka i ze zahraničí. Již potřetí bude k dispozici poradenská zóna, kde se návštěvníci mohou zdarma poradit s nezávislými profesionály. Navíc letos přibude i partnerská stage, kde budou vystavovatelé prezentovat nové produkty či případové studie. Chystáme ale i pár dalších novinek, které zveřejníme v průběhu listopadu a prosince.

Diskuze k článku