Co si o affiliate na českém internetu myslí přední osobnosti e-commerce

Milan Šmíd - Zbozí.cz

Affiliate Club, jedna z největších provizních affiliate sítí v České republice a na Slovensku, připravila netradiční konferenci s předními osobnostmi e-commerce. Affiliate síť a cashback jsou populární e-commerce služby, které využívá stále více e-shopů i koncových zákazníků. Lidé se naučili využívat výhod cashbacku a e-shopy toho na druhé straně umí využít. O affiliate marketingu promluvili Milan Šmíd (Zboží.cz), Luboš Plotěný (Dobrý web), Honza Dočekal (5DM) a Ondřej Kesner (Vivantis). Moderátorem akce byl Matěj Novák (CPEX).

Jen na portálu Plná Peněženka bylo lidem – koncovým spotřebitelům za nákupy doposud rozděleno více než 100 milionů korun.

Od přelomu roku jsme v Affiliate Clubu přivítali řadu nových významných e-shopů, mezi které patří také elektro gigant Datart. Na Plné Peněžence jsou to dokonce desítky nových partnerů. Těší nás, že jsou to právě naše služby, které v e-commerce udávají trendy,” uvádí Josef Drobílek, marketingový ředitel Plné Peněženky.

Ke členům Affiliate Clubu se nově připojila také populární proteinová dieta KetoMix, nebo pánský obchod s oblečením Wayfarer. V Plné Peněžence jsou to pak navíc ještě e-shopy AboutYou, Sportisimo nebo slovenské Bistro.

Ke vstupu do affiliate programu motivuje e-shopy řada důvodů. Některé z nich zmínil Štěpán Heller z e-shopu Boardstar se zbožím pro skate a snowboardy: „Do Affiliate Clubu jsme se rozhodli zapojit v situaci, kdy jsme hledali nové příležitosti jak zvýšit tržby našeho e-shopu. To Affiliate Club splnil a stal se tak důležitou součástí našeho marketingového mixu. Dostali jsme se díky němu k řadě partnerů, kteří by pro nás byli jinak obtížně dosažitelní.”

Affiliate na českém internetu roste - noví členové, rekordní čísla 1

Milan Šmíd (Zboží.cz)

Michal v diskuzi mluvil o rozdílných vzorcích chování u online spotřebitelů. Firmám a hlavně e-shopům poradil: “Pokud nejsi ve vyhledávání a na internetu vidět, nemůžeš získat uživatele. Je však potřeba být připraven, že to něco stojí.”

Jakmile vás uživatel na internetu vidí a “zakopává o vás na každém kroku”, stane se vaším zákazníkem. Pak je potřeba dělat vše pro to, abyste si jej udrželi a nakupoval u vás napřímo.

Cílem e-shopů musí být, aby spotřebitele bavilo k nim chodit nakupovat, aby se inspirovali a následně kupovali.

Rychlost a logistika e-shopů jsou pro ČR specifické. Jsou tady na to super systémy. Je to vidět i na Zásilkovně. Jsme malá země a zákazníci chtějí zboží hned a do domu. V zahraničí jsou zákazníci zvyklí si počkat. Podle Michala bude logistika hrát obrovskou roli v soutěžení e-shopů.

Jedna třetina nákupů přichází z mobilních zařízení, ale jde hlavně o unikátnost a dostupnost zboží. Spotřebitelé potřebují konkrétní informaci hned. V budoucnosti bude v konkurenčním boji e-shopů záležet na chatbotech a rychlosti zákaznického servisu.

Co se týká marketingových investic, tak se z Facebooku přesouvají na Instaram. Důležité je měřit a sledovat, jak se spotřebitelé chovají. Jestli opravdu vyhledávají vyhledávají na mobilu a nakupují na desktopu.  

Jan Dočekal (5DM.cz)

Od roku 2014 se přes portál plnapenezenka.cz v cashbacku rozdalo přes 100 mil Kč. O takových číslech se e-shopářům před pár lety ani nezdálo. V současnosti má portál 600 000 uživatelů. Propagují se nejen přes online kampaně, ale jsou vidět i offline. Snaží se budovat značku a nabírat tak do své sítě stále více spolupracujících e-shopů.   

Ondřej Kesner (Vivantis.cz)

Ve Vivantis mají několik e-shopů a vybudovali si pro ně vlastní affiliate síť. I přesto jsou zapojení i do dalších affiliate sítí. Další rozšiřování stále plánují. Podle Ondřeje se vydali správnou cestou. Díky atribučnímu modelu mají ošetřeno vyplácení provizí z více zdrojů.

Začátečníkům s affiliate marketingem poradil, aby se zapojili do jedné velké sítě a postupně se z ní učili. Nedoporučuje vlastní řešení, které je technicky i finančně náročné.  

E-shop, který na affiliatu například výborně funguje je Prozdravi.cz.

Affiliate marketing roste ročně v obratu a i v návštěvnostech. Není tak výkonný, jako zbožové vyhledávače a PPC, ale roste a rozhodně má smysl. Ve Vivantis cílí nově na východoevropské trhy. S PlnouPeněženskou.cz často spolupracují na vhodnosti kreativ.

Luboš Plotěný (Dobrýweb.cz)

Luboš mluvil o uživatelských výzkumech, které připravují pro své zákazníky jak na běžícícm pásu. Doporučil nově vznikajícím e-shopům si jeden nechat vytvořit. Je to investice, která jim ušetří v budoucnosti peníze a pomůže jim vyhnout se mnoha problémům.

Podle Luboše: “Je testování e-shopu na jednom uživateli určitě mnohem lepší, než testování žádné.”

“K tomu, abyste zjistili problémy s vlastním e-shopem, vám stačí 5 až 6 uživatelů. Bez ohledu na pohlaví a vzdělání.”

Při testování UX není důležité, jestli je tlačítko napravo či nalevo, ale najít chyby. Umožnit rychlost a snadnost. Ujasnit si jasné uživatelské sdělení a komu jej budete směřovat.

Alza.cz je nejlepší příklad. Testuje a uživatelské chování a má to zvládnuté skvěle. Přitom k nejhezčím e-shopům rozhodně nepatří. Klasická chiméra e-shopistů je informovat o unikátnosti a benefitech svého e-shopu všechny zákazníky. Alza proti tomu přesně ví, v jaký moment sdělení přesně zacílit, ví co spotřebitel potřebuje.

Jak dostat unikátní propozici na e-shopy? Alza je tuctový e-shop, jen na pár správných místech připsali unikátní propozici a funguje to. Stačí málo. Jen výrazná věta na správné stránce, ve správném kroku uživatelského chování.

Další hezky uživatelský e-shop, který Luboš pochválil je FotoŠkoda. Jeho produktová navigace má hezké prvky.

U redesignu je podle Luboše si potřeba ujasnit, jestli tato investice bude výhodnější, než třeba jen upravit výkonnostní kampaně.

Diskuze k článku