Clive Ryan (regionální ředitel Facebooku): Jaké jsou e-commerce trendy v roce 2019

Poslední roky nás učí, že předpovídat takřka cokoliv je těžší, než kdy dřív. Nemám pochyby o tom, že i letos můžeme čekat mnoho nepředvídaného. Můžeme se ale spolu podívat na to, jestli a jak se v roce 2019 dlouhodobě pozorované trendy promítnou u nás v Evropě.

Zítra je vloni

Jediná věc, která se vyvíjí rychleji než technologie, je zákaznické očekávání. Jen co se nová technologie, například rozpoznání hlasu, objeví v jednom přístroji, automaticky její přítomnost očekáváme všude jinde. Tyto změny v chování zákazníků a v marketingu znamenají pro obchodníky čím dál kratší očekávaný čas doručení zboží.

Doprava v následující den bývala dlouho zlatým standardem. Dnes je to už ale doručení v tentýž den, v některých odvětvích i v řádu hodin. Prodejci, kteří se letos kromě samotné kvality obchodu zaměří i na co nejkratší čas doručení, budou nejvíce růst.

Od hledání k nalezení

Slova jako relevantní, užitečný a praktický budou klíčová slova k úspěchu, stejně jako nákupní volba zaměřená na jednotlivce a jeho přání. V roce 2019 budeme pozorovat zásadní pohyb v marketingu od lidí hledajících produkty, po produkty hledající lidi.

Kampaně budou creative vs. audience first. K překonání zákaznického očekávání bude ještě propracovanější personalizace spolu se segmentací podpořenou daty o chování uživatelů umožní část náročné práce svěřit technologiím a systémům.

Nejdřív Halloween, pak Black Friday a teď…

Pro mě je dalším očekávaným evropským trendem v tomto roce Singles‘ Day. Americký Halloween i jeho následník Black Friday jsou dnes zásadní pro retail ve Velké Británii i napříč Evropou. Oba dva příklady se k nám dostaly pohybem ze západu na východ. Ale co kdyby to tentokrát bylo naopak, z východu na západ?

Singles‘ Day je největší e-commerce den v roce na světě a svůj původ má v regionu APAC – tedy východní či jihovýchodní Asie a Oceánie. Ve Facebooku pozorujeme u tohoto dne stejné datové signály, jako jsme pozorovali u Black Friday před třemi lety. Jestliže skutečně chcete na poli e-commerce v roce 2019 růst, nepřipravujte se jen na Black Friday a Cyber Monday, dejte si už teď do kalendáře další listopadový den.

Důvěra v reklamu poroste!

Ano, je to sice spíše přání než předpověď, ale něco vám povím. Pokud se budeme všichni chovat zodpovědně, pomáhat lidem porozumět tomu, jak jsou jejich data používána a chráněna, zvyšovat počet členů koalice CBA (The Coalition for Better Ads) a soustředit se na přístup people-first, můžeme do roku 2020 vstoupit s dobrým pocitem a vytvářením kvalitního prostředí pro zákazníky i inzerenty.

Diskuze k článku