České e-shopy expandují do zahraničí, prodávat na Amazonu jich chtějí stovky

České online obchody chtějí dobývat Evropu. E-shopů, které chtějí se svým zbožím zamířit za tuzemské hranice, je meziročně o 31 % více. Největší příležitostí skýtá Amazon, tedy největší online obchodní platforma na světě. V jeho evropské části prodávají již stovky českých obchodů. Toto číslo do budoucna výrazně poroste, jak upozornil Shoptet, největší poskytovatel e-shopových řešení v tuzemsku.   

Amazon má přes 300 milionů aktivních uživatelů a každý rok na něj vstupuje 700 000 nových prodejců. “Ale jen 5 % se uchytí. Velké množství prodejců se zasekne na prvních krocích. Založení účtu na Amazonu se sice může zdát složité, ale nápověda je zpracovaná kvalitně a případně vám také může pomoci partner jako Expando,” vysvětluje Miroslav Uďan, ředitel Shoptetu.

Právě tato platforma na online obchody na základě rostoucí poptávky po expanzi na zahraniční trhy zprovoznila ve spolupráci s Expandem doplněk pro e-shopy, který Čechům umožní prodávat právě skrze Amazon po celé Evropě.

Amazon jakožto světová jednička online prodejů je lákavou inspirací pro mnoho podnikatelů. Ti samozřejmě mohou začít prodávat na platformě sami, ale proces je to náročný a komplikovaný. Statistika je taková, že zhruba jen 28 % nových prodejců se dočká prvních objednávek, 10 % vydrží déle než tři měsíce a jen 5 % procent prodává i po šesti měsících. “Amazon je skvělá příležitost, vyžaduje ale velkou trpělivost, tah na bránu a dokonalou přípravu,” dodává Uďan.

Východní Evropa táhne, ale pozor na Maďarsko

Lákadlo zahraničních trhů již nějakou dobu funguje i na největší české e-commerce hráče. I ti však musejí počítat s tím, že každý trh je specifický a spotřebitelské chování výrazně odlišné, než je tomu v tuzemsku.

Největší potenciál skýtá střední a východní Evropa a země bývalé Jugoslávie. Důvody jsou jasné, jde o země, kde se proti západní Evropě online prostředí stále vyvíjí a nabízí velké příležitosti. Najdou se samozřejmě i výjimky. Mezi ně patří například Maďarsko, kde má své zkušenosti právě i Shoptet.

“Typického maďarského zákazníka můžeme definovat jako konzervativního. Hlavně mimo hlavní město stále převládá nedůvěra v e-commerce. Lidé mají často potřebu poznat značku i jako kamennou prodejnu,” vysvětlil Uďan.

V konkrétních číslech to pak například znamená, že platbu v hotovosti na dobírku v Maďarsku stále využívá 47 % zákazníků, ale platbu kartou předem nabízí jen 33 % e-shopů a využívá pouze 46 % zákazníků.

Diskuze k článku