Britský e-shop s potravinami Ocado ukázal robotizovaný sklad budoucnosti. Odbaví 65 tisíc objednávek týdně

Zvenku to vypadá jako běžný sklad v malém, klidném městečku na jihovýchodu Anglie, ale když do skladiště potravinářského giganta Ocado v Andoveru vstoupíte, spatříte budoucnost. Britský online supermarket vytvořil plně robotizovaný systém, který dokáže odbavit tisíce objednávek denně. S většinou úkonů si roboti poradí sami, ale všechnu práci zatím lidem určitě nevezmou.

Ocado patří mezi průkopníky v oblasti internetového prodeje potravin. Nemá žádné kamenné pobočky a vše doručuje ze svých skladů. V České republice stejně operují Košík nebo Rohlík, ale zdaleka zatím ve světě nejde o samozřejmost, jak se může českému zákazníkovi zdát. Ocado je nicméně na misi posouvat online prodej rychloobrátkového zboží stále dál, aby ho konkurence nikdy nedohnala.

Za jeho osmnáctiletou historii se mu to vcelku daří a robotizované skladiště v anglickém Andoveru je dalším krokem, jak se nejen technologicky opět posunout. Moderní sklad Ocada připomíná šachovnici, po které jezdí jednotlivé figurky, v tomto případě roboti, a provádějí různé úkony. Jakmile se provoz v Andoveru rozjede naplno, Ocado počítá s odbavením 3,5 milionu položek týdně. To představuje přes 9 tisíc objednávek denně. Český Košík.cz, patřící Mall Group, pro srovnání odbaví zhruba čtvrtinu objednávek. Pochopitelně bez robotizovaných linek.

Efektivní, ale také drahé

Nasazování robotů ve výrobě nebo skladech není nic nového. Na automatizaci v honbě za vyšší rychlostí i efektivitou postupně přistupuje stále více firem, ale v oblasti FMCG, tedy rychloobrátkového spotřebního zboží, vše teprve začíná. Ocado má ve svém skladu o velikosti tří fotbalových hřišť 1 100 robotů, které se pohybují rychlostí čtyři metry za vteřinu a jezdí v těsné blízkosti vedle sebe. Komunikace je zajištěna napojením na 4G síť a celou robotickou flotilu ovládá centrální počítač.

Byť může celý provoz s krychlovitými a blikajícími roboty vypadat futuristicky, jde vlastně o vcelku jednoduchý princip. Roboti provádějí elementární úkony: zvedají, přesouvají a rovnají. Ocado má v podstatě jen jediný model, který postupně vylepšuje, což přináší jednu obrovskou výhodu: jednoduchou škálovatelnost a rychlejší rozvoj.

Obří internetový supermarket totiž svou technologii poskytuje i dalším firmám po celém světě, což mu vedle samotného prodeje potravin přináší další zisky. Na druhou stranu se mu vývoj moderního robotizovaného skladu negativně promítl do finančních výsledků za loňský rok. Přestože Ocadu rostly tržby, ohlásil ztrátu půl milionu liber (před zdaněním). V roce 2016 přitom vykázal zisk 12 milionů liber.

V Ocadu nicméně v nové technologické platformě vidí jasnou budoucnost a chtějí využít svého neustávajícího růstu pro investice v této oblasti. Ostatně neustálé zdokonalování v logistice můžeme pozorovat právě i u českých online obchodů s potravinami. Košík.cz i Rohlík.cz se nadále provozně pohybují v červených číslech a robotizace a automatizace by mohly do budoucna pomoci. Byť s tím jsou pochopitelně spojené vysoké náklady.

S pomerančem si ještě robot neporadí

Skladiště pak ale funguje velmi rychle a jednoduše, jako v případě Andoveru. Zboží tam přijede, lidští pracovníci ho vybalí do beden a pak už vše přebírají roboti. Ti nepřetržitě 24 hodin denně veškeré zboží přesouvají, třídí a kompletují objednávky. Na konci je pak opět lidé balí a připravují na cestu k zákazníkům. Díky robotům je pochopitelně maximálně efektivně využitý prostor, i vzhledem k tomu, že se mohou boti pohybovat jen pár milimetrů od sebe.

Zboží i nadále zůstává v bednách jako dosud, ale mohou být nově štosovány na sebe, klidně až po sedmnácti kusech. Pořadí beden je zdánlivě náhodné, ale je neustále algoritmicky upravováno, aby navrchu vždy byly nejčastěji kupované položky a naopak vespodu ty méně frekventované. Každý robot má klepeta, jimiž do svých útrob potřebnou bednu vloží, a pak ji podle potřeby buď přesune, nebo převeze k balící stanici.

Tam už čekají lidé, kteří si podle displeje z každé krabice vezmou požadované zboží a vloží ho do nákupní tašky nebo další bedny. Ta se pak vrací zpět na skladovou „oběžnou dráhu“ a nákupní taška, pokud je již kompletní, se připraví k expedici.

Byť na tolik lidí v tomto skladu Ocada nenarazíte, rozhodně tu nadále mají svou roli. Ať už v roli řídicích pracovníků, servisáků (protože někdo musí opravovat robota, co opravuje jiné roboty) nebo těch, kteří pracují se zbožím, s nimiž si ještě roboti neporadí. Například zvednout a pracovat s taškou pomerančů je problém. Ocado na tom pracuje, a tak najdeme vedle linky robotickou ruku, která zvedá a operuje s pomeranči nebo citróny, ale prozatím ještě dokonalá není. Vše je ale jen otázka času. Jednou možná roboti převezmou ve skladu plnou kontrolu, ve smyslu provozu a kompletace objednávek, ale Ocado ví, že to je zatím daleko.

Zdroj: The Verge, BBC, Business Insider

Diskuze k článku