Alza představila HomeBox, zboží doručí do bedny přímo u vás doma. A možná i něco navíc

Zatímco k nám dorazila zpráva o tom, že Alza představuje nový druh doručování zboží domů, na sociálních sítích největší český e-shop čelí kritice za automatické vkládání nechtěného zboží do košíků zákazníků. Mall.cz zase mezitím oznámil rozšíření partnerských služeb.

Společnost Alza.cz představila nový druh doručování zboží domů. Díky službě HomeBox si zákazníci nemusí zásilku vyzvedávat osobně nebo čekat na kurýra, ten jim místo toho balíček přiveze přímo domů a uloží do speciální schránky.

Kurýr s heslem

Takzvaný HomeBox je vybaven pětimístným číselným zámkem a zákazník si ho uloží kdekoliv na svůj pozemek. V pilotní verzi má rozměry 40 na 40 na 60 centimetrů, což by mělo stačit i na notebooky nebo tiskárny. Schránku může otevřít jen její majitel a kurýr AlzaExpresu. Nebo někdo s dostatkem času na tipování deset tisíc možností hesla.

Kurýr polohu a bezpečnostní kód získá až při doručování objednávky. Zákazník může bezpečnostní kód libovolně měnit a firma do budoucna počítá také s nahrazením číselného zámku chytrý a elektronický řešením.

„Asi každý se už setkal s tím, že měl přepravce zpoždění, neuvedl přesný čas doručení nebo zavážel jen v hodiny, které se překrývaly s pracovní dobou. Občas si tak lidé kvůli tomu raději brali volno či odbíhali ze zaměstnání. V Alze jsme od začátku chtěli tyto nešvary odstranit, proto jsme také zavedli vlastní dopravu AlzaExpres. Nyní ale chceme jít ještě dál a úplně zákazníka od termínů doručení osvobodit,“ vysvětlil šéf logistiky Jan Klička.

V pilotním provozu je zapůjčení schránky, její instalace i provoz včetně dopravy pro zákazníky zdarma. Možnost HomeBox využít však nejdřív získají zákazníci s ročním členstvím Alza Premium s bydlištěm v Praze a jejím okolí. Plánované je rozšíření služby do Bratislavy a Ostravy.

Po ukončení pilotu chce Alza novinku nabídnout ostatním zákazníkům za poplatek v řádu desítek až stovek korun měsíčně. Aktuálně pro takové rozšíření služby firma hledá mezi externími dopravci vhodného strategického partnera.

Inspiraci na novou službu našla Alza pravděpodobně v zahraničí. Třeba americký Walmart loni oznámil spuštění pilotní služby doručení přímo domů – díky čemuž nemusíte na kurýra čekat a on vám vloží potraviny přímo do lednice.

Pozor na obsah košíku

Jak se dnes ale ukázalo, v případě Alzy je však potřeba všímat si také toho, co všechno máte při placení v košíku. Jednička na českém e-commerce trhu do něj totiž automaticky a bez vědomí zákazníků začala vkládat nechtěné položky, upozornil ve středu portál iDNES.

Mluvčí společnosti pro deník uvedla, že se tak děje kvůli vyššímu pohodlí zákazníků. „Analýzy nám ukázaly, že drtivá většina zákazníků buď už při nákupu, nebo po něm vyhledává a kupuje určité produkty. Typicky se bavíme o věcech jako kabel k PC u tiskáren, sáčky k sáčkovému vysavači a podobně,“ vysvětlila Patricie Šedivá.

„Chceme, aby zákazník mohl zakoupené zboží plnohodnotně a spokojeně využívat, a to bez některého příslušenství jednoduše nejde. Díky automatickému přidávání tohoto příslušenství už zákazník nemusí po vybalení tiskárny čekat, než mu dojde třeba propojovací kabel,“ dodala.

Ke kroku přitom došlo jen přibližně týden poté, co na Alze došlo ke zneužití zákaznických účtů, na které si cizí lidi objednávali zboží. Pak ho pochopitelně i převzali. Všem dotčeným zákazníkům společnost podle svého vyjádření vrátila peníze a na neznámé pachatele podala trestní oznámení.

Mall.cz rozšiřuje partnerské prodeje

Mezi veškerým výše zmíněným dění na Alze její největší konkurent a dvojka na českém trhu, Mall.cz, oznámil, že rozvíjí koncept partnerského prodeje, který má zajišťovat Uloženka.cz. Ta nabídne logistické pokrytí díky své síti výdejen po celé České republice a na Slovensku. Další novinkou pro partnery je možnost ucelené prezentace jejich zboží a značky přímo na webu Mall.cz a Mall.sk. Společnost letos plánuje plnohodnotné rozšíření partnerského programu také v Polsku a Maďarsku.

„Partnerský prodej je jednou z našich klíčových aktivit, kterou chceme i nadále rozvíjet. Našim partnerům umožníme ucelenou prezentaci jejich značky a věříme, že je tento koncept spolu se silným zázemím Mall Group zaujme,“ uvedl Miroslav Matyáš, Head of Marketplace Mall Group.

„Očekáváme, že během dalších měsíců přibydou především značky z kategorií sport, domácnost, auto-moto a móda, pro které je partnerský prodej velmi atraktivní možností, jak oslovit nové zákazníky,“ dodal.

Diskuze k článku