Alza otevírá na Budějovické druhou Prodejnu budoucnosti. Zákazníci v ní nakoupili už za 23 milionů korun

Historicky první Prodejně budoucnosti, kterou Alza otevřela na začátku roku na pražské Floře, se velmi daří. Největší český e-shop tak nyní otevírá další futuristickou prodejnu, kde není jediný zaměstnanec a zákazníka ke správnému boxu se zbožím dovede světelná navigace. Druhá Prodejna budoucnosti se otevře v pondělí 25. června nedaleko stanice metra Budějovická.

Koncept bezobslužné prodejny, která funguje čtyřiadvacet hodin denně a zákazník se v ní odbaví sám, Alze zafungoval. Ukázal to pilotní projekt na Floře, kde tzv. Prodejna budoucnosti během prvních pěti měsíců odbavila 22 tisíc zakázek a vygenerovala téměř 23 milionů korun.

Proto se český lídr v e-commerce rozhodl, že otevře další podobné prodejny. Druhá se otevře v pondělí na ulici Antala Staška nedaleko pražského metra Budějovická. Pro Alzu je to strategický bod, protože v této oblasti mají její pobočky největší vytížení. Vedle klasické prodejny na Budějovické má ještě své AlzaBoxy v sídle Microsoftu na Brumlovce.

Objednávají se mobilní telefony a sportovní vybavení

Nákup bude ve druhé Prodejně budoucnosti fungovat stejně jako na Floře, byť Alza sáhla vzhledem k nabytým zkušenostem k několika změnám a novinkám. Na Budějovické je pozměněn interiér, v němž jsou například na míru řezané cembritové desky, kompletně nasvícený strop a jinak umístěná dynamická navigace. Obrazovka pro videochat s operátorem a klávesnice s touchpadem pro vytvoření objednávky byly zapuštěny do zdi. S operátorem navíc nově můžete diskutovat odevšud.

Právě operátor na obrazovce je jediným „pracovníkem“, na kterého v Prodejně budoucnosti narazíte. Celý nákup ale zvládnete bez něj, pokud nebudete potřebovat s něčím poradit. Jen přijdete, vložíte kód svého nákupu (případně zaplatíte), načež se otevřou skleněné dveře a světelná navigace nad boxy vás navede k tomu vašemu.

Byť je prodejna kousek od metra Budějovická rozlohou menší než na Floře, kapacita úložných boxů (necelých 400) zůstává stejná. Jednotlivé boxy totiž mají nové rozměry, do nichž bude moci Alza vkládat například i populární hobby produkty jako skládací zahradní domky nebo bazény. Nejvíce se na Floře nicméně prodávaly mobilní telefony a sportovní vybavení.

Další Prodejna budoucnosti bude na Můstku

Část boxů bude i na Budějovické naskladněna dopředu a sloužit k přímému nákupu. Alza také opět plánuje využít svou Prodejnu budoucnosti pro některé exkluzivní nabídky. Od pondělí tu bude možné zakoupit novou generaci notebooků s ultrarychlou pamětí Optane od Intelu, která nebude jinde v České republice k dostání.

Vybudování první Prodejny budoucnosti na Floře vyšlo Alzu na 5 milionů korun. Druhá pobočka už podle vyjádření Jana Moudříka, ředitele expanze a facility Alzy, stála jen 1 až 2 miliony a firma dále počítá se snižováním nákladů. Do konce léta chce otevřít třetí pobočku přímo ve vestibulu metra Můstek a do budoucna by se optimalizace nákladů mohla promítnout i do snížení ceny pro zákazníky. Ti nyní platí za doručení do Prodejen budoucnosti 35 korun.

Alza navíc se svým konceptem bezobslužné prodejny boduje i v zahraničí. Českou e-shopovou jedničku již oslovilo několik zahraničních firem, které by rády její koncept přenesly i do svých prodejen. Byť nabídka mnohonásobně převyšuje dosavadní investice do projektu, Alza si zatím chce své inovativní know-how udržet. A již nyní ví, že čtvrtá Prodejna budoucnosti vyroste mimo Prahu. Zatím však není rozhodnuto, kde to bude.

Diskuze k článku