Webové DIY editory rostou. Webnode učí svět, jak se má pečovat o jejich uživatele

Profesionální web vytvořený v cloudovém editoru byl ještě před pár lety spíše výjimkou. Dynamický rozvoj internetového prostředí se však promítl i do možností DIY editorů, které mají potenciál se stát budoucím standardem především pro okruh nově vznikajících projektů. Cloudové editory se vrací na scénu a v mnoha směrech mění pohled na tvorbu webu.

Cloudové editory se neomezují pouze na webové prezentace, ale stále častěji dokáží nabídnout tvorbu také složitějších webových aplikací. V letošním roce by tak mohly zase o kus víc ukousnout z koláče nově vznikajících internetových projektů – od startupů po e-shopy. Český otisk je mezi jednotlivými poskytovateli navíc stále více znát.

Webové editory v zájmu investorů

Trh s DIY a WYSIWYG editory v celosvětovém měřítku roste a je odrazem posunu vnímání tvorby webu jako záležitosti patřící výlučně do rukou profesionála nebo specializovaných firem. Editoru WIX.com rostly meziročně tržby o 40 % a podařilo se mu za 36 milionů dolarů koupit největší online galerii tvorby DeviantArt.

Webnode

Webnode překonal laťku 30 milionů globálně vytvořených webů, zainvestoval do studia TouchArt a jeho platformy Eventee a na celé řadě trhů se tento původem český projekt stal globální jedničkou.

Squarespace získal koncem roku investici 200 milionů dolarů od fondu General Atlantic při valuaci 1,7 miliardy dolarů. Vzniká celá řada nástrojů, které se nebojí vstoupit na trh se zcela novým přístupem – mezi ně patří například Universe, který v rámci mobile-first filozofie slibuje vytvořit mobile-friendly web pod šedesát sekund.

Růst webových editorů je posilován především změnou uživatelské struktury. Zatímco v minulosti byly služby určeny takřka výhradně pro laické uživatele, dnes je situace jiná. Třeskutý rozvoj e-commerce a startupové scény, zasahující napříč všechna odvětví, s sebou nese zrod tisíců projektů denně.

Squarespace

Cesta „udělej si sám“ je tak minimálně pro první fázi nasazení webové prezentace nebo e-shopu variantou přinášející celou řadu benefitů. Kromě významné finanční úspory jde o bezkonkurenčně nejrychlejší řešení, jak být na internetu vidět. To vše v době, kdy se v online prostředí hraje o každou minutu a pracovní trh má naprostý nedostatek profesionálů, který tvorbu webových projektů „po staru“ neúměrně protahuje.

Zákazníka nejen získat, ale hlavně obsloužit

Menší projekty směřují své finance především do kvalitního SEO a linkbuildingu, budují bublinu a povědomí o značce na sociálních sítích. Web je pro ně důležitý především jako landing page, která má přinést konverze a leady. I proto jsou investice na jeho tvorbu v celém koláči zastoupeny stále menším dílem.

Ve chvíli, kdy je možné web vytvořit na úrovni se všemi potřebnými technologickými i estetickými standardy během chvíle včetně hostingu a mít zajištěnou i jeho technickou podporu, se web do pěti minut stává zcela logickou volbou. Cloudové editory se této dynamice dokázaly dobře přizpůsobit. Pro startupy, malé podniky a živnostníky, kterým nabízí plný servis včetně technické podpory, jsou ideálním řešením.

Obrovskou roli v takové chvíli hraje zákaznická podpora v případě placených služeb. A to se zatím ne vždy daří. Jedna ze světlých výjimek je právě z Česka pocházející Webnode. Jeho přístup k péči o klienty se ostatně stal na globálním trhu WYSIWYG editorů pojmem. Dokazuje, že se jedná se o jeden z klíčových elementů, jak vzbudit v uživatelích důvěru a otevřít tento nástroj pro laické i profesionální publikum a vůbec podpořit rozvoj celého trhu.

Universe

Webnode má dvacet čtyři plně lokalizovaných jazykových mutací (včetně evropské portugalštiny a brazilské portugalštiny). Samozřejmostí jsou také lokální domény, kterých je čtyřicet dva, či místní platební systémy, včetně podpory v mateřštině.

Jiné služby oproti tomu působí na menších trzích buď v angličtině, nebo pouze s hrubou lokalizací. Důkazem může být třeba nižší počet jazykových mutací WIXu a uživatelská podpora pouze ve třech jazycích. A bohužel se stále setkáváme i s globálními hráči, u kterých je lokalizace a s ní spojená obsluha klienta až na posledních příčkách priorit.

Budoucnost s pluginy

Je jasné, že potenciál trhu se budou jednotliví hráči snažit co nejvíce vytěžit, zvláště v případě, kdy budou chtít zhodnotit investice. Na co se tedy těšit? Nejpravděpodobnějším scénářem je „perfektní evoluce“. Ale možná se dočkáme i revolučních nápadů.

Jak ukazují již zmíněné akvizice WIXu nebo Webnode, budoucnost rozhodně leží ve stále propracovanější estetice, ergonomii a responzivitě webových šablon. Právě jejich různorodost, sofistikovanost a možnost personalizace v případě složitějších systémů, jako jsou třeba e-shopy, může být jedním z rozhodujících parametrů, proč svůj projekt postavit na cloudovém editoru.

Opla

Dá se také předpokládat, že ve snaze nabídnout uživateli maximum se budou platformy stále častěji vydávat cestou rozšíření v podobě widgetů a pluginů. Ty přitom dříve byly spíše součástí robustních redakčních systémů nebo dokonce editorů jednoduchých aplikací na míru.

Proti přístupu Webnode, jehož vizí je poskytnout na všech trzích mateřský support, či vyjádření Squarespace, který alespoň slibuje, že podporu vždy bude zajišťovat člověk, můžeme postavit druhý extrém. Jde o editory, které automatizaci chtějí dotáhnout do té míry, že web nepostavíte s lidským konzultantem, ale chatbotem. To slibuje třeba Opla, výsledky jsou však zatím spíše na úrovni zajímavého demíčka než využitelné služby. Neznamená to však, že pro určitou cílovou skupinu nemůže být takový přístup zajímavý.

Ať už to bude tak nebo tak, ukazuje se, že webové editory dokázaly chytnout druhý dech v ten pravý moment. A jak je patrné, měnící se struktura a s ní i potřeby zákazníků jim ruku v ruce s technologickými trendy velice hrají do karet.

Diskuze k článku