Vedení Seznamu chrlí novinky: Mozky internetu, jízdní řády i bič na mediálky

Lidé se Seznam.cz uspořádali tradiční oběd s novináři, na kterém kromě jídla nakousli také řadu chystaných nebo čerstvých novinek. Vezměme to hezky postupně…

Jízdní řády čeká svoboda

„Příběh se blíží ke konci. Letošní rok bude rokem velkých změn a nemyslím tím podzim. Přijde to dřív, než si všichni myslíme,“ naznačil CEO Seznamu Michal Feix brzký konec problematického sporu o monopol na data o jízdních řádech. Přestože na takové změně bude tratit Babišova MAFRA, ze strany ministerstva dopravy údajně po posledních jednáních nečeká žádné komplikace a z poněkud tajuplných vyjádření se zdá, že si Seznam liberalizaci jízdních řádů pojišťuje z více stran.

Nové vyhledávání revoluci nechystá

Nová maticová podoba vyhledávání, kterou Seznam už nějakou dobu testoval na desítkách tisíc uživatelů v Česku i na Slovensku, nakonec plošně zavedena nebude. Testy ukázaly, že výsledky se sice hodně liší u různých typů hledání, ale v průměru jsou prakticky totožné jako u stávajícího řešení. Seznam přitom podle svého produktového šéfa Pavla Zimy sázel spíš na výrazné zlepšení. Už od příštího týdne nicméně všechny uživatele čeká změna, která je určitým kompromisem. Větší screenshoty, jeden dominantní výsledek s řadou podrobností u některých hledání, možnost přepnout na maticové vyhledávání.

Mozky internetu se spojí

Právě dnes se veřejnosti představilo sdružení Mozky internetu, jehož ambicí je „propojovat, diskutovat a předávat dál myšlenky odborníků, jimž není lhostejný rozvoj českého on-line prostředí“. Nebude sdružovat firmy, ale pouze jednotlivce, a mělo by tak být doplňkem různých oborových asociací a poskytovat alternativní pohled. Mezi první členy patří Patrick Zandl, Petr Koubský, Jan Sedlák, Jakub Unger, Jiří Řehola nebo David Beška, v hledáčku už jsou však desítky dalších. Iniciátorem myšlenky byl Michal Feix a právě Seznam poskytne do začátku peníze a administrativní podporu, směřování sdružení ale prý nebude nijak ovlivňovat. Mezi témata by měla patřit například open data, autorský zákon nebo vzdělávání.

Odměny mediálkám? Za růst, ne jen za objem

Od příštího roku chce Seznam začít uplatňovat novou podobu dohod s mediálními agenturami. Ty by neměly být odměňovány jen za objem, ale stejně důležitým kritériem bude i to, zda dokáží přesvědčovat klienty k větším investicím do reklamy na Seznamu. Agentura, která dokáže přesvědčit nové i stávající klienty k vyšším investicím, tak může získat stejnou nebo vyšší odměnu jako ta, která prodá celkově více, ale dlouhodobě stagnuje. Seznam si od toho slibuje přeliv inzerce od konkurentů v řádu desítek milionů korun.

Na čem se pracuje? Startupy, RTB, televize…

  • Aplikace pro chytré televize zůstávají extrémně minoritní záležitostí, podle Seznamu i kvůli přístupu výrobců jako je Samsung. Zejména kvůli jejich uživatelskému rozhraní a chrlení stále nových nekompatibilních verzí systému. Přesto věří v pozitivní vývoj.
  • Na zapojení Seznamu do RTB si ještě pár měsíců počkáme. Aktuálně probíhají testy jednoho z provozovatelů a další si Seznam ještě otestuje. Nyní vyhodnocuje, pro jaké typy služeb dává jeho nasazení smysl, v jakém rozsahu a zda je lepší výběr jednoho partnera nebo jejich kombinace.
  • Na konci března nás čeká velké oznámení spojené s novými Mapami, ve druhé půlce března se objeví noví Lidé.cz.
  • Zajímavé je, že specializovaná aplikace Pohádky má dvakrát tolik uživatelů jako aplikace Streamu, kde jsou pohádky obsažené také.
  • Cílená reklama vynesla od říjnového spuštění do konce minulého roku asi 80 milionů korun (byť nejde čistě o „nové“ peníze), roste i zájem o retargeting.
  • Zatímco v minulých bězích údajně Seznam nebyl spokojen s kvalitou týmů v akcelerátoru StartupYard, aktuálně chystanou várku si pochvaluje. Dorazilo 60 přihlášek, většinou ze zahraničí, dva týmy už jsou vybrány a několik dalších je v nejužším kole.
  • Výsledky za minulý rok Seznam oznámí v květnu, nemáme ale čekat žádná překvapení proti výsledkům plánovaným.