Těžký život youtuberů: Ani s miliony zhlédnutí nemusí mít na zaplacení nájmu

Číslo, které mluví za vše: 96,5 procenta ze všech lidí snažících se stát youtubery nevydělá z reklamy dostatek peněz, aby překonali hranici chudoby. Alespoň ve Spojených státech. Takový je závěr výzkumu Mathiase Bärtla, profesora na Offenburg University of Applied Sciences v Německu.

Dostat se mezi skupinu tří procent nejsledovanějších kanálů přináší z inzerce přibližně 16 800 dolarů ročně (350 tisíc korun), zjistil Bärtl v analýze pro Bloomberg News. To je jen o pár tisíc víc než 12 140 dolarů (250 tisíc korun). Tak je stanovena federální hranice chudoby pro svobodného člověka ve Spojených státech. Pro dvoučlennou domácnost je tato hranice na úrovni 16 460 dolarů.

Top tři procenta tvůrců videí všech dob přitom měsíčně přitáhnou kolem 1,4 milionu zhlédnutí. „Pokud jste seriálovou stálicí v televizní show, dostáváte dobrý obnos peněz. Na YouTube přitom můžete mít půl milionu followerů a pořád pracovat v Starbucksu,“ cituje Bloomberg Alici Marwickovou, asistující profesorku komunikace na University of North Carolina.

Medián počtu vidění na upload podle roku uploadu. Zdroj: Studie

Nejsledovanější jedno procento měsíčně přitáhlo v roce 2016 od 2,2 milionu po 42,1 milionu zhlédnutí videí měsíčně. A právě tito youtubeři zároveň uzavírají další sponzorské nebo reklamní smlouvy, což výpočet příjmů komplikuje.

Bärtl při výpočtu pracoval s předpokladem, že tisíc zhlédnutí videí generuje jeden dolar, což také nemusí být odpovídající. Někteří za takové množství vydělají jen 35 centů, zatímco jiní si mohou vydělat i pět dolarů.

Konkurence houstne

Konkurence se přitom pořád zhušťuje. V roce 2006 top tři procenta přitahovala 63 % všech zhlédnutí, o deset let později to bylo už 90 %. Spodních 85 procent z těch, kteří začali videa nahrávat v roce 2016, zaznamenali maximum 458 zhlédnutí měsíčně.

Situaci nezlehčuje ani samotný YouTube, který v únoru změnil pravidla spojená s příjmy z reklam.  Vyplácet peníze z reklam bude jen youtuberům, kteří mají minimálně tisíc subscriberů a diváci je za poslední rok sledovali alespoň čtyři tisíce hodin.

„Obrovský růst například People & Blogs kanálů na rozdíl od pomalého růstu spotřebitelského zájmu vytváří zvětšující se nesoulad mezi poptávkou a nabídkou a přirozeně tak ponechává řadu kanálů s velmi málo zhlédnutími. Proto není překvapující, že kategorie kanálu je vysoce signifikantní prediktor jeho úspěchu,“ napsal Bärtl.

Malý hint – nejúspěšnější jsou pořád Gaming youtubeři (jako třeba Felix Kjellberg známý jako PewDiePie), kteří mají čtrnáctinásobně větší šanci uspět než tradiční vlogeři často uploadující videa do kategorie People & Blogs.

‘Success’ on YouTube Still Means a Life of Poverty

You can have a million YouTube viewers a month and still live in poverty https://bloom.bg/2BUc8wY

Posted by Bloomberg on 27. február 2018

Diskuze k článku