Studie: Gamifikované weby mají znatelně aktivnější návštěvníky

Gigya se ve své činnosti zabývá sociální infrastrukturou firemní webové prezentace, v souvislosti s touto činností provádí také gamifikaci některých webů. Gamifikace, pokud snad s tímto pojmem není čtenář seznámen, znamená obohacení webové stránky o klasické herní prvky typu úrovní, zkušeností, odznáčků či žebříčků. Tyto prvky si uživatelé mohou zasloužit plněním různých úkolů, čímž jsou motivováni k těm činnostem, které se zpětně hodí provozovateli webu, mimo jiné třeba sdílení na sociální sítě, registraci nebo vyplňování dotazníků.

Pokud jde o gamifikaci, má Gigya tisíce klientů včetně těch z comScore 100, žebříčku nejpopulárnějších webů. Z těch webů, které gamifikovala během minulého roku, vytáhla společnost analýzou dat statistiky o tom, jak si nyní vedou v porovnání se stránkami, které herní prvky postrádají. S výsledky se lze seznámit v infografice:

Dodejme ovšem, že samotné herní prvky nestačí, do architektury stránky a jejího poslání musí být implementovány tak, aby nepůsobily rušivě či dokonce neobtěžovaly. Je také dobré myslet na to, kdo jsou typičtí návštěvníci stránky. Gamifikaci v nějaké formě jistě ocení všichni, na druhou stranu ale stránka zaměřená na muže okolo 20 let bude vyžadovat jiný přístup, než kdyby typickým uživatelem byla žena ve středním věku. Gigya zároveň důrazně doporučuje spojení gamifikace a sociálních prvků.

Marketingový manažer společnosti Victor White komentuje pro server VentureBeat gamifikaci takto: „Sdílení a komentáře jsou očividně dobré pro podnikání. Propojit gamifikaci se sdílením a komentováním je proto opravdu přínosné. […] Máme na svém místě pojistky, aby uživatelé nemohli systém obelstít a spamovat všechny své sociální sítě jen proto, aby dosáhli vyšší úrovně.“ A později uzavírá: „Gamifikace musí být propojena se sociálními prvky. Často si o ní lidé myslí, že je sociální již ze své podstaty, to ale není pravda – je rozdíl, jestli dostanete odznáček, nebo jestli dostanete odznáček a sdílíte to se svými přáteli. Jedno sociální je, druhé nikoliv.“