Strategický webdesign #5: Analýza trhu a konkurence na maximum

V minulém článku jsme zkoumali základní pohled na analýzu trhu a konkurence. V tomto článku půjdeme více do hloubky a ukážeme si další nástroje, které můžete pro analýzu trhu i konkurence využívat.

V konkurenčním boji o zákazníka dost často vyhrává ten, kdo má správné informace. I proto k oblíbeným nástrojům pro sledování trhu patří nástroje, které za vás sledují zmínky na internetu nebo sociálních sítích. Díky nim okamžitě víte, kdo se o daném tématu nebo brandu kde zmínil. Tato znalost vám pomůže například rychle reagovat na aktuální témata.

Celý seriál o strategickém webdesignu od Jana Řezáče a Honzy Kvasničky najdete zde.

Sledování zmínek

Nebudu vám dávat ohraný OREO příklad z amerického Superbowlu, raději vám ukážu něco ze své vlastní praxe. Například můj klient Alkohol.cz sleduje všechny zmínky o značkách alkoholu. Jen díky tomu jsme zjistili, že jedna z nich spustila velkou marketingovou kampaň představující dvě nové lahve. Zrovna jsme je měli na skladě a i když jsme o dané kampani dopředu nevěděli, mohli jsme hned zareagovat.

Na sociálních sítích, bannerech na e-shopu a také v mailingu jsme se ke kampani přidali a na naše lahve na skladu v podobném duchu jako daná značka upozornili. Nejefektivnější byla ale naše rychlá reakce v PPC.

Nástroj Mention pro sledování zmínek

Dokážete si představit, že když víte, že se o nějakém výrobku hodně mluví, vyplatí se vám do dané fráze v PPC více investovat. Naše PPC specialistka to pohotově udělala a pomohla prodeji opravdu velkému množství lahví této značky. Díky sledování zmínek jsme se nejen na celé kampani svezli, ale zároveň se mi povedlo přesně vyčíslit, kolik peněz mu toto automatizované sledování dění na trhu dokázalo vydělat.

Oči na stopkách

Láká vás to taky? Toto je přehled nástrojů, které využívám nejčastěji:

  • Mention. Jde o nástroj pro sledování zmínek na sociálních sítích. Má testovací verzi zdarma. Doporučuji testovat sledování frází, které pro vás znamenají byznys spolu s názvem vašeho brandu nebo webu. Sledovat tak můžete nejen svoji konkurenci, ale i zmínky, které se týkají přímo vás.
  • Talkwalker Alerts. Nástroj pro sledování zmínek na internetu. Funguje podobně jako právě zmíněný Mention, s tím rozdílem, že sleduje zmínky kdekoliv na internetu. Dokonce si můžete nastavit, pro jaké země nebo jazyk chcete zmínky sledovat. Nástroj je zdarma a doporučuji jej vyzkoušet.
  • Marketing Miner. Český nástroj od Filipa Podstavce, špičkového specialisty na SEO a data mining, který vám bude posílat zmínky na internetu na e-mail podobně jako Talkwalker výše. U tohoto nástroje ale máte obrovskou výhodu, jelikož obsahuje další velké množství nástrojů a díky tomu máte vše pod jednou střechou. Já sám nejčastěji využívám hlídání technického nastavení webu, pozice ve vyhledávačích, hledanosti a CPC, či data ze srovnávačů.
  • BrandMentions. Jde o jeden z novějších nástrojů. Už si ho zkouším u některých klientů především pro sledování velkých hráčů na trhu a jejich aktivit. Spojuje zmínky jak na webech, tak i na sociálních sítích, a nejčastěji jej v týmu využívá linkbuilder, který díky němu získává nová místa, kam by mohl vhodně umístit odkaz. Neocenitelný je také pro zákaznickou péči, obzvlášť pokud máte člověka zodpovědného za sledování spokojenosti zákazníků svých i těch od konkurentů. Pomůžeme mu nejen být v obraze, ale i včas reagovat na zmínky, kde je to potřeba.

 

Nástroj BrandMentions

E-mail marketing konkurence

Už jste se přihlásili k odběru newsletterů své konkurence? Ne? Tak to vřele doporučuji. Snadno tak zjistíte, zda konkurence drží ceny, jaké dávají dárky a bonusy k produktům či službám, jak pracují se svou cílovou skupinou, jak tlačí na emoce, kdy e-maily odesílají a tak dále. Tohle všechno pak můžete využít pro vaši vlastní marketingovou strategii. Také si můžete u konkurence něco objednat a dát souhlas se zasíláním dalších obchodních sdělení. Pak můžete sledovat, co za e-maily odesílají svým zákazníkům.

Pokud si říkáte, že tohle je na vás moc, ale chcete mít kompletní přehled o tom, co se na trhu děje, pak určitě doporučuji otestovat nástroj Beetle. Ten ukládá obrovské množství odeslaných newsletterů různých společností. Zadáte si pouze hledanou frázi a jazyk, který vás zajímá, a poté se můžete podívat, jaké e-maily tento nástroj dokázal odchytit. Pak se už můžete jen učit z toho, co už dělají jiní.

Nástroj Beetle pro vyhledávání newsletterů na vybrané téma

Změny na webu

U některých konkurentů je pro vás zásadní, abyste věděli, jaké změny na webu dělají, nebo co právě testují, případně jaké nové informace uvádějí u svých produktů nebo služeb. Na sledování těchto změn můžete využít nástroj Visualping, kde si zadáte URL adresu a pokud se na dané URL adrese cokoliv změní, dostanete e-mail s oběma verzemi stránky.

Díky tomu dokážete sledovat, zda konkurence využívá slevy, zda A/B testují, jak celkově pracují s obsahem. Například díky tomuto nástroji jsem poprvé zjistil, že některé e-shopy mění své ceny u produktů podle toho, kolik je hodin, nebo zda je víkend, což najednou přináší úplně jiná pravidla hry do konkurenčního boje.

Sledování cen

Pokud máte e-shop, tak určitě doporučuji nezapomenout najít a využívat nástroje na sledování cen produktů. Například u jednoho klienta, který prodává domácí potřeby, jsme díky sledování cen konkurence zjistili, že naše společná cílová skupina je opravdu hodně citlivá na ceny, které jsou pro ně rozhodující pro samotný nákup. Konkurence o tom věděla a prováděla velice častá přecenění svých produktů podle toho, co zrovna cenově upravili ostatní hráči na trhu.

Přijde vám to logické? Má to i vliv na byznys. Opět použiji příklad. Jedna ze zahradních sekaček stála na e-shopu mého klienta 5 999 Kč. Konkurence měla stejnou cenu, případně měli cenu vyšší, což jsme věděli. Na dva dny jsme zlevnili cenu na 5 989 Kč, zvýšili jsme trochu investici do PPC pro tento produkt a prodali jsme pětkrát více kusů než obvykle.

I pouhých 10 korun v ceně produktu kolikrát rozhoduje o tom, zda budete prodávat vy, nebo vaše konkurence. Obzvlášť pokud většina vašich zákazníků využívá srovnávače cen. Ze své zkušenosti na sledování cen mohu doporučit TrendLucid.

Jak s těmi všemi nástroji naložit?

Rozhodně jsem zde nevyjmenoval všechny nástroje pro analýzu trhu a konkurence, které existují. Pokud jste ale ještě nezačali, rozhodně vám doporučuji začít s alespoň základním pohledem na vaše konkurenty. Vše, co zjistíte, si sepište do jednoho dokumentu. Pak doporučuji v týmu se zamyslet nad tím, jak vaše konkurenty můžete porazit, nebo co jste se z jejich činností naučili.

Sám u svých klientů jdu s analýzou trhu a konkurence ještě více do hloubky, jelikož již máme praxí ověřeno, že se nám to mnohonásobně vyplatí.

Diskuze k článku