Strategický webdesign #4: Jak na analýzu trhu a konkurence

Pokud se ptáte, zda je opravdu třeba sledovat trh a konkurenci a říkáte si, že si přece Apple jde svou cestou, a proto můžete i vy, mám pro vás smutnou zprávu: Většina z nás nemá produkt, finance ani brand jako Apple.

Dopředu se posunete, jen pokud víte, co se na trhu děje. Nikdo nechce být Nokií svého trhu. A proto sledujte, co se na vašem trhu děje. Jen tak budete vědět, zda nepřicházíte o své zákazníky, konkurenční výhodu nebo pozici leadera.

Celý seriál o strategickém webdesignu od Jana Řezáče a Honzy Kvasničky najdete zde.

Najděte své konkurenty správně a sledujte opravdu důležité informace

Nejprve je potřeba si uvědomit, kdo je vůbec vašim konkurentem. Snažte se dívat na firmy, které nabízejí:

  • Stejný produkt/službu. Snažte se sledovat právě ty vám nejpodobnější, jelikož od nich se můžete naučit nejvíce. Poučte se jak z jejich úspěšných činností, stejně jako se snažte odhalit jejich neúspěchy. Ty vám totiž v konečném důsledku mohou ušetřit peníze. Nemusíte totiž opakovat chyby, které udělali už vaši konkurenti.
  • Podobný produkt/službu a mají potenciál růstu. Nemusíte sledovat jen ty stejné, svoji pozornost upřete i na konkurenci, která má k vašemu byznysu blízké téma a zároveň má potenciál vám někdy v budoucnu přímo zasahovat do vašeho trhu. Když si takových firem včas všimnete, budete lépe připraveni na jejich případný vstup do přímého konkurenčního boje. Druhý důvod je sledovat spočívá v inspiraci. Určitě u nich vidíte trochu jiný přístup k zákazníkovi. Nechte se inspirovat.
  • Svoje služby na různých trzích. Snažte se najít vaše přímé konkurenty na různých trzích. I jejich aktivity na jiných trzích vás mohou inspirovat.

Sledovat byste měli nejen svoje přímé konkurenty, ale i svoji konkurenci ve vyhledávání. Víte, kdo je před vámi na důležitých pozicích ve vyhledávání na všechny vaše důležité fráze, které by vám měly z vyhledávání vodit byznys? Je to důležité. Jen toho, koho znáte, můžete v boji o pozice ve vyhledávačích porazit.

Když už víte, koho máte sledovat, je také potřeba vědět, na co vše se máte u konkurentů zaměřit. Za mě postačí, když najdete odpovědi na tyto základní otázky:

  • Na čem konkurenti vydělávají?
  • Co nabízejí a jak se jejich nabídka liší od té vaší?
  • Jaké mají konkurenční výhody?
  • Jaké dělají marketingové aktivity a s jakým úspěchem?

Díky tomu budete mít základní obraz o svých konkurentech. Až když máte základní přehled, můžete se zaměřit na jednotlivé aktivity vaší konkurence. Poté můžete sledovat například její návštěvnost i s jejími jednotlivými zdroji, jaký obsah používá na svých stránkách, jak staví svojí cenotvorbu, jaké využívá technologie, jaké marketingové kanály, jak do nich integruje sociální sítě a jak se jim kampaně daří – jsou v nich schopni podporovat svoje konkurenční výhody?

Ale to předbíháme. Začněme u základních nástrojů pro sledování konkurence.

Sledovat konkurenty není tak pracné

Nemusíte se bát zbytečné administrativy a vyhozeného času. V dnešní době jsou dostupné kvalitní nástroje pro sledování trhu a konkurence. Ušetří vám čas i peníze. Za svoji praxi už jsem jich vyzkoušel hodně a v tomto článku si uvedeme základní přehled těch, které mohu doporučit a které u svých klientů využívám nejčastěji.

(V příštím díle se podíváme na pokročilejší nástroje, které jdou mnohem více do hloubky.)

Nástroje, které nabídnou základní pohled na konkurenty a trh

Než začnete s jakýmkoliv pokročilým sledováním konkurence a trhu, je potřeba si udělat základní obrázek, na jakém trhu se vůbec nacházíte a co za zbraně konkurence využívá. Zde je seznam nástrojů, které pro to můžete využít:

Ghostery. Tento nástroj prozradí, jaké všechny trackery a systémy daný web využívá. Díky tomu například zjistíte, do jakých reklamních sítí je konkurent zapojen, jaké nástroje používá na měření i sběr dat. Když si tento nástroj ve svém prohlížeči vyzkoušíte, zjistíte, že nabízí mnoho dalších pohledů. Já jej ve své praxi využívám vždy jako jeden z prvních pohledů na konkurenty. Pokud jste ho ještě nezkusili, vřele doporučuji.

BuiltWithPokud by vám základní přehled nestačil, pomůže tento nástroj. Díky němu budete vědět, jaké hostingové služby konkurenti využívají, co za službu používají pro odesílání e-mailů, do jakých reklamních systémů jsou zapojeni, jaký využívají SSL certifikát, na jakém frameworku je web postaven a další informace. Od konkurence se takto můžete inspirovat. Pokud třeba najdete nějaký komunikační kanál, který oni používají a vy ne, tak si ho sami otestujte. Sám jsem takto už několikrát přišel na dobrý konverzní kanál, který by mě jinak nenapadl.

SimilarWeb. I když jde o nástroj, který nemůže z principu fungovat na 100 % (potřebuje data, která nejde snadno získat), můžete díky němu přijít na zajímavé vhledy o tom, jak na tom vaši konkurenti jsou. Ve svém oboru snadno poznáte, zda má o dané stránce SimilarWeb spolehlivá data, či nikoliv. Sami si jej vyzkoušejte a přesvědčte se, co vše o vás ví a co vše vám dokáže prozradit o vašich konkurentech.

Můj oblíbený nástroj pro základní orientaci na trhu je i selský rozum. Vřele doporučuji kouknout na samotné weby konkurentů, jak vypadají, co mají za služby navíc, jak pracují se zákazníkem, čím se snaží podtrhnout kvalitu svých služeb, jak se prezentují navenek atd. Všechny tyto informace vám pomohou jednak konkurenci poznat, ale také pochopit, jak a čím se od ní můžete sami odlišit.

Jak naložit se základními informacemi o své konkurenci?

Pokud jste si udělali všechny své úkoly, měli byste v současné chvíli mít hotový soupis svých konkurentů. A zároveň byste o své konkurenci měli mít všechny základní informace. V příštím článku se podíváme na pokročilejší nástroje.

Diskuze k článku