Strategický webdesign #2: A do hlavičky přidejte koťátko!

Ujasnili jste si, že skutečně potřebujete redesign webu? V takovém případě musíte začít rozlišovat mezi poptávkou a zadáním. Možná už jste totiž zažili následující situaci…

V zasedačce se setká skupina vysoce inteligentních lidí, kteří dostali na starosti projekt nového webu či jeho redesignu. Úkol vezmou zodpovědně a všichni dají na jednu hromadu své nápady, nápady svých blízkých, inspiraci z webů konkurence a snaží se dohodnout na tom, jak by měl vypadat jejich nový web.

Celý seriál o strategickém webdesignu od Jana Řezáče a Honzy Kvasničky najdete zde.

Výsledkem jejich práce je dokument, který obsahuje výrazy jako SEO optimalizovaný, vše dostupné nejvýše na tři kliky, zachovává korporátní identitu, moderní a respektující aktuální trendy. Všechna tato slova zní důležitě a náležitě. Účastníci mají dobrý pocit, že úvodní přípravou odvedli dobrou práci a své firmě ušetřili část nákladů.

Ačkoliv to celé vypadá jako důležité mentální cvičení, na kterém si zadavatelé ujasňují, co vlastně od webu chtějí, tak je jeho důsledkem jediná věc. Finanční ztráta.

Překvapuje vás to? Pojďme si ukázat proč. Na co ta skupina lidí po desítkách hodin práce vlastně přišla?

  • Část nápadů bude pro dobrého designéra patřit do kategorie „samozřejmé“ (nikdo vám nechce dodat škaredý web).
  • Část bude nadbytečná – sice vás napadly zajímavé věci, které byste mohli mít na webu, ale žádný návštěvník je nikdy v budoucnu nevyužije a vy zaplatíte za jejich vytvoření (to, že jsou dnes podobné prvky na webech konkurence o jejich užitečnost pro váš byznys nic neříká).
  • Část bude kontraproduktivní a bude návštěvníkům znepříjemňovat práci s webem… i když je třeba jiné weby používají (třeba posuvný banner na hlavní straně).
  • Část bude velmi náročná a drahá na výrobu a ještě navíc bez jistoty, že se vám kdy vložené peníze vrátí.

Jako zadavatelé webových projektů byste si měli uvědomit jednu věc. Ve chvíli, kdy vymyslíte obsah webu – tedy s nadsázkou řečeno, přijdete na to, že vpravo nahoře chcete koťátko –, tak jste se pasovali do role designérů. A zkuste k sobě být upřímní: máte na to všechny potřebné dovednosti a kompetence? Jen málokdo je má.

Ano, každý z nás už viděl spoustu webů, ale vážně na sebe převezmete zodpovědnost za to, zda výsledek funguje, dává smysl a přináší další byznys? A neudělá profík tuhle práci za vás efektivněji a lépe?

Co byste tedy měli udělat? Chopte se své role zadavatele projektu! Úkolem zadavatele není, aby vymyslel obsah webu. Zadavatel musí dát smysl celému projektu. Zkuste si odpovědět na jednoduchou otázku: co se má v našem byznysu změnit po spuštění webu?

Ujasněte si, jaký web chcete

Stačí vám, že bude existovat jako jakási vaše on-line vizitka a nepožadujete od něj žádný další přínos? Má se vám jen líbit a to koťátko v hlavičce vážně chcete? V takovém případě hledáte umělce, který vám nakreslí krásný obrázek, nebo pronájem webu za 100 dolarů na rok, který si naklikáte sami. Váš web bude moderní… a bude se vám líbit! A je to v pořádku. Neplýtvejte časem na branding, UX či definování marketingové strategie.

Měl by se po zásahu do webu zvýšit obrat? Zvednout zisk? Snížit náklad na nového zákazníka? Zvýšit množství doporučení vašeho produktu dalším potenciálním zákazníkům? V takovém případě máte záměr a hledáte vhodné specialisty, kteří vám pomohou posunout se dopředu.

Držte se svého záměru a vyhodnocujte dopady činnosti specialistů, které jste najali. Když jste aplikovali jejich doporučení a navyšování obratu, nebo snižování nákladů nepřichází, tak to musíte zkusit jinak. A pokud už jste zkusili několik cest a žádná z nich nevedla směrem k vašemu záměru, je taky možné, že jste nevybrali vhodné specialisty a budete je muset vyměnit.

Vězte, že pouze špatný designer vezme všechny vaše požadavky a nápady, přidá k nim vlastní a udělá z nich web. Nebude se vás ptát na váš záměr. Vytvoří vám web, který sice bude existovat, ale nepřinese vám prakticky žádný užitek. Vyvarujte se jich. Dobrý designer vezme vaši stovku hodin brainstormingů a víceméně ji zahodí. Ale začne důsledně pátrat po vašem záměru a navrhne postup, jak ho naplnit.

Přistupujte k redesignu webu strategicky

V České republice neexistuje formální vzdělávání pro webdesignery a to klade i mnohem větší nároky na know-how zadavatelů webových projektů. Jako zadavatelé byste měli vědět, co po webdesignérech chtít, jak jim zadávat práci i co po nich rozhodně nechtít. A abyste se v tom neztratili, i pro vás jsme připravili videokurz Strategický webdesign.

Mimo jiné díky němu začnete rozlišovat poptávku a zadání. V rámci poptávky je důležité formulovat váš budoucí záměr a k tomu slouží tzv. Továrna na zákazníka, kterou si rozvedeme příště.

Diskuze k článku