Strategický webdesign #1: Máme zastaralý web!

Redesign webu, tedy jeho rozsáhlá strategická, vizuální, obsahová, technologická revize je vždy velká sázka s nejistým výsledkem. Když změníte grafickou podobu, technické řešení a obsah webu zároveň, tak do procesu vždy vstupuje množství lidí, proměnných a nejistot, takže není možné říct, zda bude výsledek stoprocentně lepší než původní varianta…

Všichni doufají a věří, že ano, ale ve skutečnosti je to jedna velká sázka. Její riziko snižuje uživatelský výzkum a zkušený technický dozor, ale na ty nemusí být u všech projektů finance.

V mnoha případech doporučujeme web neredesignovat, ale místo toho jej postupně optimalizovat. Optimalizace webu znamená, že děláte malé izolované úpravy a důsledně měříte jejich dopad. Chystáte se i přesto na redesign webu? Máte-li k tomu jeden z níže uvedených důvodů, zkuste ještě zvážit alternativní řešení…

Celý seriál o strategickém webdesignu od Jana Řezáče a Honzy Kvasničky najdete zde.

Máme zastaralou grafiku!

Grafika vašeho webu je zastaralá a navíc okoukaná? Je vašim největším problémem, že se majitel firmy dívá na web každý den a on je pořád stejný?! Vždyť je to nuda! Web není dostatečně moderní a vy musíte jít s dobou? Chtělo by to něco… inovativního?

Takto začíná překvapivé množství redesignů. Zadavatel si řekne, že musí redesignovat web, protože je zastaralý. Nemusí. Upravený grafický návrh sice potěší ego majitele, ale bude to překvapivě drahá potěcha, která nemusí mít žádný zásadní dopad na byznys. Lidé nechodí na web, protože vypadá moderně, ale protože jim v něčem pomáhá.

Proč lidé kupují vaše produkty a služby? Uspokojí nová grafika nějakou jejich potřebu či motivaci? Ne? Pak kvůli tomu neredesignujte. Grafický design webu je ve většině případů nejméně hodnotná „inovace“ či konkurenční výhoda. Odlište se věcmi, které vaši budoucí zákazníky ocení a ne grafikou webu.

Proměna webu Mall.cz

Konkurence redesignovala!

Jejich web vypadá skvěle a mají na něm spoustu nových zajímavých fíčurek! Tlačí nám na záda a musíme se s webem pohnout z místa! Zhluboka se nadechněte a uklidněte se. Není kam spěchat. Zamyslete se nad tím. Redesign webu konkurence je pro vás skvělá zpráva!

Konkurence často redesignuje web jen kvůli „zastaralé grafice“. Dost pravděpodobně všechny ty skvělé funkce vymysleli od stolu v zasedačce, nikdy neotestovali jejich užitečnost a neměří jejich přínos. Úspěch webu není dán množstvím funkcionalit, ale tím, jak dobře nasedne na mentální modely lidí tam venku a pomůže jim stát se vašimi zákazníky.

Redesignem webu konkurence se proto nemá smysl trápit. Raději si dobře rozmyslete záměr změn, které chcete v budoucnu dělat a systematicky vyhodnocujte jejich přínosy.

Máme pocit, že web nefunguje!

Váš pocit může být zcela oprávněný, ale není dostatečným důvodem pro redesign. Jen málokterá firma s webem pracuje jako s výkonnostním nástrojem. Pokud chcete být mezi onou hrstkou firem, které web používají pro zlepšení svého byznysu, začněte tím, že identifikujete, proč váš web nefunguje. Pak pracujte na rozšiřování úzkých hrdel, díky kterým vám nepřináší očekávaný výkon.

Ale ani tak není nefungující web důvod pro redesign. Jde o signál pro důkladné měření a postupnou cílenou optimalizaci struktury webu, jeho obsahu a souvisejících marketingových aktivit.

Na web nikdo nechodí!

Pokud váš web není příliš navštěvovaný, je to smutné, ale ani to není důvod pro redesign. Začněte revizí vašich marketingových aktivit. Na žádný web lidé nechodí jen tak sami od sebe. Hledají řešení nějaké své potřeby. Co je přitáhne na váš web? Může to být známost značky nebo správně zvolený marketingový mix. V některých oborech je to jednodušší, jinde složitější.

Když začnete řešit návštěvnost, tak můžete dojít k tomu, že je váš web špatně technologicky postaven nebo na něm chybí množství obsahu, který ale nemáte kam dát. A to už může být důvod pro redesign.

Máme na webu mizerný obsah!

Ani toto není důvod pro redesign. Stačí nafotit lepší fotky, natočit videa, přepsat texty. Nemusíte kvůli tomu hned měnit grafiku či technologické řešení webu. Obsah lze navíc měnit průběžně – takže můžete průběžně měřit a vyhodnocovat každou jednotlivou změnu, kterou uděláte a její dopad na klíčové metriky vašeho webu.

Ptáte se tedy, kdy máte svůj web redesignovat?

Do redesignu se pusťte jen ve chvíli, kdy máte jasný záměr a jste schopni změřit dopady úprav. Optimální je stav, kdy se změní firemní či marketingová strategie a od webu najednou potřebujete konkrétní výkon – např. určitý počet poptávek nebo prodejů, které web ve stávajícím stavu nemůže dodat.

Druhá varianta je, že máte s webem jasný záměr, ale nefunguje spolupráce s technologickým partnerem. Nejsou schopni plnit vaše potřeby, jejich zásahy web rozbíjejí, jste po letech rozhádaní a nespokojení. Jejich kód nikdo nepřevezme a stejně nemáte podepsanou smlouvu, která by říkala, že váš web vlastně patří vám. Přechod k jinému dodavateli s sebou typicky nese i zásahy do vizuálního provedení webu a jeho obsahu, protože se změnou technologie revidujete v zásadě všechno.

Redesign ne, raději optimalizaci!

Chcete posunout web dopředu? Místo redesignu se ve většině případů vyplatí dělat postupné kroky vedoucí k optimalizaci konkrétních klíčových výkonnostních ukazatelů webu – ať už je to růst návštěvnosti nebo vygenerované množství poptávek.

Přistupujte k redesignu webu strategicky

V České republice neexistuje formální vzdělávání pro webdesignéry a to klade i mnohem větší nároky na know-how zadavatelů webových projektů. Jako zadavatelé byste měli vědět, co po webdesignérech chtít, jak jim zadávat práci i co po nich rozhodně nechtít.

A abyste se v tom neztratili, i pro vás jsme připravili videokurz Strategický webdesign. Mimo jiné díky němu začnete rozlišovat redesign a optimalizaci webu. V příštím článku se podíváme na to, jak poptávat vhodné dodavatele vašeho budoucího webu.

Diskuze k článku