Špatný web může zničit byznys. Kvasnička a Řezáč v online kurzu ukazují, jak neudělat ve webdesignu chybu

Vzít půl milionu a dát ho agentuře, aby vám postavila nový web, dokáže každý. Jenže pokud si ani zadavatel, ani dodavatel neudělají své domácí úkoly a na všem se takzvaně nepotkají, velmi pravděpodobně takový projekt zkrachuje. Ne snad že by web nevznikl, ale jednoduše nebude byznysově fungovat.

Výše zmíněný příklad je jen jedním z desítek až stovek, které ve své kariéře zažili nebo poznali Jan Řezáč a Honza Kvasnička. Ostřílení čeští UX designéři s dlouholetými zkušenostmi z oboru se proto rozhodli, že takovým zbytečným chybám udělají přítrž – a začali vést školení o strategickém webdesignu. Během téměř dvou desítek offline akcí jim prošlo rukama přes 500 účastníků a vzhledem k pozitivní odezvě svůj kurz nyní přesouvají do podoby online videí.

„Dělali jsme interní školení ve firmě se 120milionovým ročním obratem. Procházeli jsme s nimi pouze základní otázky týkající se webdesignu, ale oni 70 procent věcí z toho, co jsme jim říkali, slyšeli vůbec poprvé. Přitom šlo skutečně o základní věci, které musíte splnit, když chcete vytvořit funkční e-shop. Jakmile jsme několik těchto vskutku základních věcí upravili, jejich byznys během prvního měsíce narostl o pětinu. Často stačí málo,“ popisuje ve zkratce smysl celého školení Honza Kvasnička, který se zaměřuje právě na oblast e-commerce.

Otevřeně a na rovinu

Ty základní věci, o nichž Kvasnička hovoří, se týkají všeho spojeného s poptávkou, zadáním, spuštěním nebo následnou optimalizací webového projektu. V celkem 36 videích, které mají dohromady 3 hodiny a 16 minut, vás oba experti provedou vším důležitým s jednou hlavní motivací: vzdělávat trh a pomáhat firmám, aby se chybám, které sami ve své kariéře už mnohokrát viděli, vyvarovaly.

Právě na četných osobních zkušenostech je kurz postaven. „Nebojíme se říkat spoustu věcí prakticky a na rovinu,“ vysvětluje Kvasnička, proč jejich školení tolik funguje. Za pár měsíců si kolem sebe Kvasnička se Řezáčem vybudovali velmi silnou komunitu, která na otevřenost a upřímnost slyší. Právě na základě reálných příkladů z praxe se totiž nejvíce naučíte. Obzvlášť když vidíte, že obrovské chyby mohou ve svých projektech udělat i velké firmy. Kvasnička s Řezáčem zmiňují například Datart nebo IKEA.

Díky zmíněnému online kurzu můžete získat základní vhled do celého procesu strategického webdesignu. Začíná se samotným byznysovým záměrem a končí principy projektového řízení. Zdaleka to není jen o samotném nakreslení e-shopu, jak svým klientům oba jmenovci vštěpují. Aby vše fungovalo, je potřeba především jedna důležitá věc: poučený dodavatel i zadavatel.

Být poučen je klíčem k úspěchu

Zní to jednoduše, ale právě v tom bývá největší problém. Dodavatel, zadavatel, nebo oba dva často pořádně nevědí, co po druhé straně chtít a jak by vlastně měl celý proces vypadat. Kvasnička s Řezáčem to přičítají zejména tomu, že tu v této oblasti chybí jakékoliv formální vzdělání. Potřebnými znalostmi přitom nedisponuje ani mnoho agentur, které přesto tvoří jeden webový projekt za druhým.

„Mnoha firmám, které vytvářejí weby, chybí jakékoliv vzdělání. Dostávají se sice pravidelně k novým projektům, jenže neustále opakují ty stejné chyby. Nedělají třeba úplně základní úkony, které by dělat měly, ale ani o nich nevědí. A to vede k velkým problémům,“ popisuje zkušenosti z praxe Kvasnička a přidává další názorný příklad:

Klient tři roky šetřil na redesignování svého starého e-shopu. Známý mu doporučil firmu, která e-shop nikdy nedělala, ale řekla, že to za 360 tisíc korun zvládne. Výsledkem byl e-shop, který neuměl automaticky vystavovat faktury, na jeho pozadí prakticky nic neběželo a šlo víceméně jen o designovou výkladní skříň. Jelikož s tím agentura neměla žádné zkušenosti, tak neudělala spoustu základní věcí, jako je třeba přesměrování původních URL adres na nové. Výsledkem bylo, že místo toho, aby byznys klienta rostl, tak spadl ze 70 až 90 objednávek měsíčně na devět. Prakticky mu zůstaly jen opakované objednávky. Ta firma si ale vůbec neuvědomovala, že dělá něco špatně. Klientovi řekla, že to je všechno správně, protože je přeci web krásný, a dále to řešit nebude. Klient ztratil tři roky úspor a nakonec už ani neměl prostředky, aby to celé napravil.

Právě proto je ono chybějící vzdělání něco, co chtějí Kvasnička s Řezáčem díky svým dlouholetým zkušenostem českému webdesignovému prostředí předat. Sami zažili spoustu chyb a průšvihů, díky kterým dnes už ví, na co ostatní upozornit. Navíc se stále sami ve webdesignu aktivně pohybují, a tak předávají aktuální poznatky – pozitivní i negativní.

Stačí se držet pravidel

Vedle samotných videí účastníkům předávají také soubor sedmnácti dokumentů, s nimiž mohou lidé začít okamžitě pracovat. Jde například o seznamy základních úkonů, které je potřeba při poptávání nového webu splnit, aby nedošlo k problémům. Kdyby měla takový checklist každá firma, eliminovalo by se tím podle Řezáče mnoho základních chyb.

„Když si člověk vezme jen hlavních dvacet procent z kurzu, tak mu to může zachránit fungování celého byznysu,“ míní Řezáč a přidává příklad, jak je důležité mít poučené obě strany, tedy zadavatele i dodavatele:

Na jednom školení se spolu sešli zástupci zadavatele a dodavatele a vzájemně o sobě nevěděli. Obě strany měly během školení na různé věci úplně jiné názory, až nakonec zjistily, že spolu aktuálně jednají o realizaci projektu. Normálně by se asi tyto strany vůbec nedohodly, ale rázem věděly, na co se mají zeptat a co mají požadovat. Slečna pak přišla za dodavatelem s tím, že má od nás checklist a zda ho dokáže splnit. Dodavatel přiznal, že zhruba 40 procent vůbec nedělají. Díky naším vzorům se pak mohly obě strany držet správného procesu, aby web vytvářely správně.

Že se na jednom školení sešel zadavatel a dodavatel z jednoho projektu, je spíše náhoda, ale jinak bývají oba tábory rozdělené zhruba na půl. Což je ku prospěchu věci, protože obě strany pak vidí, jaké informace by měly vědět, co by měly poptávat a jak by se měly rozhodovat.

„Když je poučená jen jedna strana a druhá to celé staví akorát na svých domněnkách, je to také špatně,“ dodává Řezáč. A hned přidává další příklad:

Nejhorší je, když přijde majitel webu a řekne, že ho chce mít super designový a tady vpravo nahoře bude kočička. Majitel to prostě chce, ale přitom to nedává vůbec žádný smysl a ještě to může mít negativní vliv na celý byznys. Poučený dodavatel by měl vědět, že tohle nikdy nemůže zapracovat, protože to nemůže mít kladný dopad. Kdyby byl poučený i zadavatel, tak pochopí, že to nedává smysl.

Musíte vědět, co chcete

Když přijdete za agenturou s tím, že chcete vytvořit webový projekt, ale nemáte k tomu prakticky žádné zadání, ani nevíte, na co si dát pozor, velmi snadno dopadnete velmi špatně. Na následujícím Kvasničkově příkladu je dobře vidět, že slepě věřit se nevyplácí a je potřeba, aby zadavatel byl poučen. A tak vzápětí dodává, jak by se mělo v podobném případě postupovat:

Měli jsme na školení paní, která měla 300 tisíc korun na to, aby rozjela e-shop. Agentura ji namalovala vzdušné zámky a namluvila jí, že musí vše postavit na love brandu, na logu, že musí mít brand manuál a že to jí udělá celý byznys. Klientka si nechala udělat za 50 tisíc logo, za 70 tisíc brand manuál a další desítky tisíc utratila v agentuře za konzultace a workshopy. Na konci utratila přes 200 tisíc, ale neměla nic hmatatelného – žádnou marketingovou strategii, ani nevěděla, jaká je její cílovka. A za zbývajících sto tisíc už ani nedokázala udělat technické řešení, aby to celé rozjela.

Když mám 300 tisíc korun, nemohu vše utratit za realizaci a nenechat si prostředky na marketing, jak se u nás často dělá. V ideálním případě si nejprve zjistíte, jaký je trh a jací jsou vaši zákazníci. Na základě toho postavíte fungující strategii. Pak si vyberete krabicové řešení typu Shoptet, kde zaplatíte tisíc korun měsíčně, abyste si ověřili, zda na tom celý byznys může stát, nebo ne. Když vám zůstane 200 tisíc, tak můžete dát 100 tisíc do PPC, 50 tisíc do e-mailingu a zbytek například na aktivity na dalších kanálech nebo do lepších fotek. A najednou máte za 300 tisíc fungující organismus e-shopu, který bude skutečně vydělávat.

A takových případů během svého online kurzu vyloží na stůl Kvasnička s Řezáčem daleko víc. Svým propojením reálné praxe s byznysovou teorií je online kurz Strategický webdesign v České republice unikátním projektem, který můžete do 20. dubna absolvovat za zvýhodněnou cenu 3 900 korun. Dostanete tři hodiny a šestnáct minut videí a sedmnáct praktických dokumentů. Pokud je budete následovat, Řezáč s Kvasničkou vám garantují, že ušetříte čas, stres a zároveň postavíte funkční web. Často stačí málo.

Diskuze k článku