Šetřete si minuty. Chystá se appka, která poradí, z jaké stanice se vám vyplatí nasednout na bikesharingové kolo

Znáte to – nervózní pošlapávání na zastávce, tramvaj v nedohlednu, do metra vedou ty zatraceně pomalé schody a není tak jasné, jestli se do cíle vyplatí běžet, nebo risknout a dál čekat. Život Pražanů se prostě počítá na minuty. A když jim někdo nabídne, že jich pár ušetří, má šanci uspět. Plánovaná aplikace Fuzee prý podle prvních testů umí najít rovnou 24 minut týdně. Tím, že nakombinuje dopravní prostředky a aktuálně rozmístěná kola na bikesharing, a doporučí vám tu opravdu nejrychlejší cestu.

Pravda, v současnosti má velkou vadu na kráse – a to jednoduše to, že k jejímu spuštění má teprve dojít. Během pár týdnů bychom se ale měli dočkat (dáme vám vědět). A protože nás její myšlenka zaujala, podělíme se o ni rovnou.

Přiblížit se k cíli na kolech dává ve městech stále větší smysl. Obzvlášť právě v kombinaci s hromadnou dopravou. Takzvaná mikromobilita, tedy přesun do 7 kilometrů, tvoří podle CB Insights ve Spojených státech obecně 60 procent přesunů.

„Dosud bylo ve světě možné kombinovat pouze kola ze stojanů, s námi přichází pokrok a hledání tras z libovolně rozmístěných kol po Praze je realitou,“ slibuje Ondřej Kopecký, jeden ze tří hybatelů projektu. Podobně fungující aplikace totiž počítají se statickými bikesharingovými stanicemi. Takže uživatele nenavedou přímo až k cíli a uměle tak prodlužují jeho cestu. Naopak správnou kombinací prostředků prý uživatelé ušetří na některých trasách i desítky minut.

Za zdržení může změna podmínek používaných Google Maps, která celý tým na ní pracující na pár týdnů paralyzovala. „Drastické snížení volných limitů a zvýšení sazeb za poskytnutí API requestů s finančního hlediska nemá logiku, a proto budeme muset část algoritmu, kde jsme pro dřívějšího spuštění aplikace momentálně používali Google Maps vyměnit za naše vlastní řešení. Vědeli jsme, že tento krok bude muset v budoucnu přijít, z důvodu udržitelnosti projektu a možnosti expanze, nicméně změny podmínek Google nás zaskočili v nepravou chvíli a do vývoje se musíme pustit teď,“ říká Ondřej Kopecký. Kromě něj teď jako o život programují Adam Zvada a Jiří Diblík. Dohromady tvoří trio, které založilo vývojářské studio Qusion stojící za aplikací.

Zakladatelé Qusion, zleva: Adam Zvada, Ondřej Kopecký a Jiří Diblík

Tým chtěl postrčit alternativní dopravu, ušetřit čas, a v neposlední řadě rozvinout vlastní myšlenku z CEE Hacks mobility hackathonu. A taky si najít tu ideální cestu právě pro sebe. „Zakomponovali jsme funkci volby oblíbených dopravních prostředků. Na základě ní navrhneme vždy několik variant cest přímo na míru. Někdo nerad jezdí metrem, jako například já, cítím se tam vždy jako myš v noře. Nebo kdo se chce v 5 hodin odpoledne mačkat v přeplněné tramvaji. Prostředky si můžete jednoduše zvolit sami a my Vám najdeme nejrychlejší cestu na míru,“ doplňuje Ondřej Kopecký.

Zatím tým počítá jen s Prahou, a to v kombinaci se systémem Rekola. Postupně se ale má rozšiřovat, a to do jiných měst i sdílených prostředků.

Diskuze k článku