Sekta, výplach, nebo prostě konference? Digital Summit 2014

Pokud chcete trochu navodit očekávání, s jakými jsme na tuhle akci šli, podívejte se na super sestřih z poslední Křišťálové Lupy. Za jeho poskytnutí díky Honzovi Simkaničovi, který tuším tehdy při jeho uvádění použil slovo „šmejdi“.

I Digital Summit měl od počátku podobný marketing: Miliónové vzdělání pro novou generaci podnikatelů! 12 hodin v hodnotě 200 tisíc korun! Agentury a média lžou! Získejte respekt, který si zasloužíte!  Zkrátka web plný výkřiků a motivačních frází, no-name řečníci složení ze samých Kiršových přátel a spousta emocí. Jaké to tedy nakonec bylo?

Konferenci o obsahu vévodila forma

Neřešme teď drobnosti, jakože na digitální konferenci za x tisíc nebyl pro účastníky internet ani občerstvení. Nerozebírejme, že o e-boocích mluvila paní, jejíž první e-book byl „jak napsat e-book“, a o blogování zase pán, jehož první blog byl „jak blogovat“, takže si člověk připadal jako na exkurzi v obsahové farmě. A pomiňme z Ameriky okoukané úsměvy propagátorů, sahající od podezřelých až po vyloženě maniakální, které prostě člověka našeho druhu rychle znervózní a začne mít pocit, že něco není v pořádku.

Podívejme se hlavně na obsah a důvody, proč tolik lidí kolem mě odcházelo, věřte nebo ne, nadšených. Nejdřív ale některé perly:

  • Lidé se dělí jen na fanoušky a antifanoušky. (v případě téhle konference určitě)
  • Proč je největší firmou na světě Google? Protože… počkat, cože?
  • Dotaz: Jak oslovit střední generaci, která není tolik online? Odpověď: Jděte na jinou konferenci.
  • Jak být do roka lídrem, získat status experta a obsadit vyhledávače? 1. jednou týdně vytvořte video pro YouTube, 2. uložte ho taky jako mp3, 3. připravte článek (přepište video), 4. publikujte článek na blogu, 5. vytvořte magnet link, 6. informujte o něm fanoušky na sociálních sítích, 7. odešlete o tom e-mail své databázi. Nezvládnete-li video, začněte u bodu 3, ale pak možná nebudete lídr do roka.
  • Blog se v pirátském slangu řekne Blawgh. (říkal chlapík v obřím klobouku)
  • Pište jen e-booky, které nabízejí okamžité a rychlé řešení. Nepište, že něco trvá sedm dní a až pak třeba zhubnete.

Přesto všechno se nedá říct, že by si úplný internetový začátečník, na jaké byla akce cílena, neodnesl i užitečné informace. Mohl alespoň základně porozumět tomu, jaké nástroje má k dispozici, co to asi tak je ten affiliate, PPC nebo SEO, jak vybírat klíčová slova, jak pracovat s obsahem a proč je důležitý, získal jednoduché tipy do začátku a občas i nějakou konkrétní ukázku. Jen kdyby se u toho všichni pořád netvářili, že tím spasí svět…

Horší už je fakt, že si takový člověk zřejmě současně odnesl přesvědčení (a výslovné ujištění), že produkce obsahu je samospásná a vhodná pro každého a každý typ podnikání. Premisa uvedená na začátku, že info-marketing je uprostřed všeho online marketingu, bohužel stanovila kurz celé konference.

A jestli se všechny ty stovky tápajících lidí pokusí uspět tak, že budou prodávat nám ostatním recepty a návody na všechno možné, o čem si myslí, že to mohou předávat, tak pánbů s námi. Nebo snad každý má založit svůj byznys na e-boocích, webinářích, videích a školeních?

„…a kazatelé slibují, že jednou budem zpívat“

Nepochybuji, že tolik propagovaný info-marketing může fungovat, čehož důkazem byla ostatně sama konference a určitě i nespočet následně prodaných knížek a školení. Nejcennější lekcí tak nebyla poučení o online marketingu, ale sledování samotného Kirše a jeho přátel. Je však otázka, kolik lidí v publiku si uvědomilo, že pokud takhle chtějí uspět, neměli by si do svého pracovního sešitu psát informace o tom, co se na pódiu říká, ale spíš jak a proč se to říká.

Celá konference se svým pojetím posunula do světa, kde nádobí mění životy, z obyčejných sukní se stávají magické pizzetky a pro úspěch existují jednoduchá kouzelná tajemství s univerzální platností. Jenže lze někomu vytýkat, že prodává elementární pravdy obalené horou bullshitu? Vždyť oni si ty věci nevymýšlejí, jenom se je snaží prodávat po svém. A spousta lidí, včetně těch inteligentních, byla spokojená, protože to svoje si pod tím vším opravdu našli.

Asi záleží na člověku – mně osobně to bylo hodně nepříjemné, byť jsem to čekal ještě horší. Pořád si ale myslím, že pro publikaci typu E15 je takové spojení ostuda, protože nesmyslů jsme slyšeli víc než dost.