Proč se vám nedaří digitální marketing? Čtyři nejčastější chyby, které firmy dělají

Marketing v digitálním prostředí se tváří jako něco, co je in, levné a ještě navíc snadné. Ne všem se daří ale taky zapracovat na jeho účinnosti. Mnoho společností přitom dělá stále ty stejné chyby: přečtěte si odborné rady, jak se vyhnout těm, které se opakují téměř všude.

Vývoj komunikace v digitálním prostředí se nejlépe odhaduje těm, kteří už s ní mají z minulosti nějaké zkušenosti. Rady proto vycházejí z doporučení Sally Falkowové, která vymýšlí strategie pro online marketing a sleduje tyto trendy od poloviny 90. let. Od roku 2003 o nich aktivně píše blog. Loni se dokonce dostala mezi 50 nejvlivnějších lidí na Twitteru, kteří se zabývají problematikou sociálních sítí.

1. Ještě jste nezačali s vyprávěním

Možná to pro někoho stále vypadá jako ztráta času, ale není. Blogování přitahuje zákazníky. Podle výzkumů sice veřejně bloguje jen asi 31 procent společností, ty zbylé se ale samy okrádají o možnost zapůsobit na vlastní klienty i spolupracovníky.

Pravda je, že to není jen tak. „Blogování je závazek. Jakmile začnete, musíte psát stále. Blog je nenasytný. Musíte na něj dodávat dobrý obsah, a to pravidelně, a k tomu potřebujete zdroje,“ přiznává Falkowová.

Blogování se řeší i v tuzemsku. A i tady jsou důkazy, že má smysl. Třeba v případě firmy Doubleshot po důkladné předchozí přípravě dokonce při spuštění e-shopu spadly servery. O smyslu vydávat pravidelně zprávy mluví vedle Doubleshotu zkušenosti Sushiqueen nebo Brašnářství R. Tlustý. Navíc, blogování je pro startupy zásadní, doplňují i rady odborníka na PR Alana Weinkrantze.

I takhle vypadá blogování. Zdroj: Doubleshot.cz

I takhle vypadá blogování. Zdroj: Doubleshot.cz

2. Zatím jste nepronikli do toho, jak využít sociální sítě

„Sociální sítě jsou jako byste byli na párty. Nebuďte hňupové a mluvte stále o sobě,“ doporučuje Dorie Clarková ve Forbesu.

Abyste někomu byli schopní něco prodat, musíte ho nejdřív poznat, k čemuž jsou sociální sítě ideální. A pokud vás někdo chválí, je zbytečné bez další přidané hodnoty třeba jen retweetovat jeho zprávu. „Kdyby vás někdo pochválil, taky byste nevytáhli megafon a na všechny v místnosti nekřičeli ‚Sally právě řekla, že se jí líbí moje práce‘,“ dodává Falkowová.

3. Nezaměřujete se dostatečně na vizuální stránku

Instagram, Pinterest i další oblíbené platformy hovoří jasně: když sdělení nemá obrázky, jako by nebylo. Většina marketérů ale tyhle možnosti nevyužívá vůbec nebo jen dost málo. Jsou to totiž často odborníci na práci s textem, ne grafičtí designéři. „Vizuální obsah je pro úspěch na sociálních sítích nutnost,“ zdůrazňuje ale Falkowová. A doplňuje, že se současnými zařízeními a aplikacemi může každý nejen pořizovat fotky nebo krátká videa, ale zároveň je upravovat do na první pohled profesionální podoby.

Zkuste aplikace, jako jsou Canva nebo Pickmonkey. Vizuální vzhled pomáhá. Nakolik ovlivňuje fanoušky i jejich přátele na sociálních sítích v tuzemsku, si můžete přečíst díky zkušenostem z agentury H1.

Editace fotek je nutnost, Zdroj: Pickmonkey

Editace fotek je nutnost, Zdroj: Pickmonkey

Náš tip: Jděte ještě o krok dál a vedle obrázků řešte i videa. Mají totiž minimálně na sociálních sítích získat důležitost číslo jedna. Svědčí o tom i fakt, že se na ně zaměřuje i Twitter. Že se v Česku dokážou docela dobře šířit, se můžete přesvědčit třeba díky zkušenostem T-Mobilu nebo Air Bank.

4. Stále nejste ochotní platit

Je to tak, žijeme ve světě Marka Zuckerberga, a ten se rozhodl na Facebooku opravdu vydělávat. Takže organický dosah se zmenšuje a firmy čelí nutnosti platit za to, aby dosáhly na své vlastní fanoušky. „Pracovníci v PR se musí naučit používat placené služby v sociálních sítích, aby tak svůj obsah podpořili,“ zdůrazňuje Falkowová.

Spousta společností se tomu ještě brání, což otevírá prostor pro ty, které si na představu už zvykly. Když za propagaci postů platí míň společností, stávají se viditelnější.

Zorientovat se v placených a organických možnostech při neustálé změně pravidel dělá řadě společností problém. Nechte se proto inspirovat některými strategiemi zahraničních i českých společností. A pokud to není dost, Jenda Perla proto sestavil krátký souhrn toho, jestli vám stačí pohybovat se na něm bez reklamy a případně jak takovou reklamu vyhodnotit.

Diskuze k článku