Pošťouchněte zákazníky. Filtry v e-shopu zvýší prodeje klidně o 30 procent

Boty. Filtry. E-shop. Zdroj: Flickr.com, Nicholas Putz

Lidé si rádi vybírají. Když jim na e-shopu přidáte filtry, můžou se významně zvýšit konverze i počet přidání zboží do košíku. Podle e-shop konzultanta Jana Kalianka klidně až o 32 procent. Klíčem je testování. 

Call-to-action pruhy fungují. Rozhodně to tak bylo v případě e-shopu Světbot.cz, na kterém své postupy prezentoval Jan Kalianko na  Marketing festivalu.

Call-to-action pruh. Světbot.cz. Filtry Zdroj: eshopkonzultant.cz

Call-to-action pruh. Světbot.cz. Zdroj: eshopkonzultant.cz

Obecně zobrazování možnosti filtrovat podle Kalianka zvedá počet konverzí zákazníků o téměř 14 procent. Takže je jasné, že chtěl donutit zákazníky filtrovat – a k nákupu je tak pošťouchnout.

Server vybral zobrazení filtrů až ve chvíli, kdy návštěvník obsah stránky posune tak, že úvodní nabídku posune mimo obraz. S tím, že snáze zaujme.

Světbot.cz. Filtry Zdroj: eshopkonzultant.cz

Filtry, Světbot.cz. Zdroj: eshopkonzultant.cz

A samozřejmě je třeba testovat: v tomto případě e-shop vybral testování s nabídkou filtrování, a bez ní, zkoušel to přitom jak v sezóně, tak mimo ni. A to přineslo dva poměrně odlišné výsledky.

„Je to dáno hlavně druhem zákazníka, který v daném období nakupuje,“ vysvětluje Jan Kalianko. E-shop se nakonec vzhledem k výsledkům rozhodl, že pruh bude nasazovat jen mimo sezónu.

Výsledky testování. Světbot.cz. Zdroj: eshopkonzultant.cz

Výsledky testování. Světbot.cz. Zdroj: eshopkonzultant.cz

Výsledky testování. Světbot.cz. Zdroj: eshopkonzultant.cz

Výsledky testování. Světbot.cz. Zdroj: eshopkonzultant.cz

Zaujme, ale přetrhá myšlenky

E-shop testoval hodně. Použil i oční kamery. Ty ukázaly, že pruh pro filtry na zboží je prakticky nepřehlédnutelný.

„Vždy, jakmile naskočil, se testované osoby na pruh podívaly, ale také se ukázalo, že díky dynamičnosti odvádí pruh pozornost od samotného zboží,“ komentuje Kalianko. A my dodáváme: kupodivu.

Oční kamera. Call-to-action pruh. Světbot.cz. Filtry. Zdroj: eshopkonzultant.cz

Oční kamera. Call-to-action pruh. Světbot.cz. Zdroj: eshopkonzultant.cz

Podle zkušeností e-shopu takový nabídkový pruh funguje i s detailem produktu. Obchod tak chtěl zvýšit počet přidání zboží do nákupního košíku a řešil přitom kromě podoby pruhu i chvíli, kdy ho zobrazit – tedy jestli při odscrollování vrchního menu, nebo až ve chvíli, kdy se mimo zobrazení odsune tlačítko na přidání do košíku.

Ne vše fungovalo

Ne všechny varianty dosáhly kladných hodnot, ta nejlepší je prý zobrazit detail produktu spíš dříve. Tedy v tomto případě při odsunu menu. Připsala si 15,8 procenta na přidání do košíku. Pravda je, že na výsledných nákupech to bylo o něco méně – 11,4 procenta.

Filtry, Světbot.cz. Zdroj: eshopkonzultant.cz

Filtry, Světbot.cz. Zdroj: eshopkonzultant.cz

Jan Kalianko ale upozorňuje, že i když pruh fungoval v tomto konkrétním případě, na všech webech to tak být nemusí. Takže budete-li pruhy na svůj web nasazovat, měřte výsledky.

Diskuze k článku