Placené služby jako Netflix musí nově ve všech zemích EU nabízet stejný obsah jako doma

Popularita nejen video streamingů, ale prakticky všech možných služeb fungujících na bázi předplatného rychle roste, na což nyní reaguje také Evropská unie. Od 1. dubna začala v členských zemích platit nová pravidla, která směřují k jednotnému digitálnímu trhu. Zrušení tzv. geoblokace je podle mnohých podobně důležité jako loňské zrušení roamingu.

Nová pravidla, platící ve všech zemích Evropské unie od 1. dubna 2018, stanovují, že poskytovatelé placeného online obsahu musí svým zákazníkům v zahraničí nabídnout stejné služby jako doma. Už se vám tak nestane, když přijede na dovolenou třeba do Itálie, že na Netflixu nenajdete svůj oblíbený seriál.

V zahraničí jako doma

Přeshraniční přenositelnost online obsahových služeb má Evropanům zajistit, že veškerý obsah, za který si platí, budou moci sledovat v jakékoliv členské zemi. Dosud bylo zvykem, že právě například Netflix zobrazoval v každé zemi (kvůli různým právům) jinou knihovnu s jiným obsahem.

Zdaleka ale nejde pouze o Neflix, HBO GO nebo Amazon Video. Stejná pravidla platí také pro služby nabízející hudbu jako Spotify, hry, elektronické knihy nebo sportovní přenosy. Jakmile za nějakou takovou službu platíte, nově se už nemusíte při výletu do zahraničí obávat hlášky, že je v dané zemi služba nedostupná, nebo že doma dostupný obsah tu nelze přehrát.

Pro poskytovatele placeného online obsahu to znamená, že v rámci nových pravidel nebudou muset pro jiné země, kam se jejich zákazníci zrovna vydají, zajišťovat konkrétní licence. Což je dosud od přenositelnosti obsahu brzdilo. Jedná se o další krok Evropské unie ve snaze vytvořit jednotný digitální trh. Konec geoblokace, jak se nepřenositelnost digitálního obsahu označuje, navazuje na konec roamingu z loňského roku.

Obliba digitálních služeb roste

Na druhou stranu tento krok prozatím neznamená, že by se v domácí nabídce Netflixu měl objevit nový obsah, který byl dosud dostupný jen v zahraničí. Když se připojíte k internetu v jiné členské zemi, ukáže se vám vaše standardní „česká“ nabídka, nikoliv ta z dané země. Do budoucna by se ale i obsah minimálně v rámci Evropy mohl začít sjednocovat. Například Francouzi totiž mají nabídku Netflixu ještě větší než my.

Podle dat Evropské unie vzrostly útraty za video streamovací služby mezi roky 2010 až 2014 o 114 procent. Počet uživatelů pak jen mezi roky 2014 a 2015 vzrostl o více než polovinu a stále roste. EU odhaduje, že přeshraniční přenositelnost využije alespoň 29 milionů lidí, tedy necelých šest procent všech spotřebitelů. Do roku 2020 by to mělo být až 72 milionů lidí a zejména mladí lidé (téměř 60 procent z nich) to považuje důležitý faktor při výběru služeb.

Na druhou stranu je třeba upozornit, že nová pravidla se týkají pouze placených služeb. Pro bezplatně poskytovaný obsah, jaký například poskytuje na svém webu iVysílání Česká televize, platí pravidla pouze dobrovolně. Pokud by tedy Česká televize chtěla, může svůj obsah nabídnout v zahraničí Čechům také, a mnozí by to jistě uvítali. Prozatím ale takový krok nechystá.

Diskuze k článku