Obsah, propojenost, mobily a data. Digitální trendy pro rok 2014

Berte to jako první vlaštovku před tím, než se s koncem roku stanou výhledy do budoucnosti každodenním mediálním chlebem. Na Digital Briefing 2014 vystoupí například Sylvain Lierre ze společnosti Philips, který má za sebou zkušenosti z mezinárodních agentur jako BBH, Ogilvy a Wieden+Kennedy, nebo kreativní stratég Melle Bos.

Akce je rozdělena na čtyři bloky – Trendy, Služby, FMCG a Kreativita, ve kterých získáte kompletní přehled o tom, co můžete v příštím roce v této oblasti očekávat. A na co už teď radí vystupující myslet?

Rasto Michalik, MUW Saatchi & Saatchi

Už nestačí byť online, to je dnes už každý. Po očarení z technológií, prichádza konečne na rad obsah. Vyhrávať budú jednoduché, originálne a odvážne nápady, na ktoré netreba ani veľa peňazí, ani drahé technológie.

Pavel Foršt, ČEZ

Uživatelé budou tlačit na kvalitu konzumovaného obsahu i služeb, stejně tak na integraci zaběhnutých firemních řešení se svými zařízeními a oblíbenými místy na webu. Proto očekávám další růst poměru investic do mobilních řešení oproti klasickým. Určitě poroste význam sociálních sítí jako generátoru provozu na firemních webech.

Melle Bos, Blast Radius

The time of predicting what the future will bring and talking about what will come is no longer relevant. The future is here. Smartphone and tablet penetration is skyrocketing. By 2016 there will be over 10 billion connected devices, more than the world’s population at that time (7,3 billion). Talking about “The Internet of Things” is not a relevant term. It simply ís the internet.

Everything and everyone is connected, everywhere and all the time. Providing vast amounts of data, quantifying people and things, connecting everything to each other. For any advertising agency that means helping brands find a place in this context. Using this data and having a consistent story to tell across these connected touchpoints, adding value to the lives of people and building the brand and its business.

Eliška Vyhnánková, freelancer

Ráda bych viděla víc obsahového marketingu na úkor klasické propagace. Firmy neustále investují obrovské množství peněz do reklamy a jen málokteré z nich pracují na dlouhodobém budování vztahu se zákazníkem. Zcela logicky – musí se u toho přemýšlet, je to běh na dlouhou trať a dost blbě se to měří.

Irena Pažitná, Deloitte Advisory

Trendy na rok 2014 se stále točí okolo magické čtveřice Social, Mobile, Big Data a Cloud. Na příští rok se k nim přidává i Internet of Things, který na sebe na konci tohoto roku strhává velkou pozornost na všech digitálních konferencích. Sociální sítě budou stále více využívány i pro business účely, a to ne pouze jako komunikační kanál, ale i pro generování obchodních příležitostí a příjmů pro společnost. Velký důraz bude kladen na cílení obsahu a vedení dialogu se zákazníkem v reálném čase.

Mobilní technologie začnou pomalu dosahovat svého konzumního vrcholu a Big Data si konečně posvítí ve velkém i na nestrukturovaná data, jejichž vlastníci se dozví, co se o nich povídá. Každý jednotlivec si začne budovat svůj osobní cloud, který nahradí klasické PC.

Největší novinkou na poli digitálních trendů je ale zřejmě Internet of Things. Ačkoli se tento termín ustálil už v roce 1999, tak fyzická zařízení, která jsou propojená do sítí nebo k Internetu, získávají na své důležitosti až nyní, v době, kdy se rapidně snížily vstupy na jejich výrobu, kdy bující podhoubí start-up scény chrlí inovace jednu za druhou, a to i díky bohaté podpoře crowdfundingu.

Dorota Kajfoszová, Telefónica

Stále více bude dominantní přesun do mobilního prostředí, proto bychom se měli soustředit na „mobile first“ přístup se všemi jeho aspekty: obsah, design, uživatelská zkušenost, správná „call to action“ a konverze. Dalšími hvězdami digitálního marketingu roku 2014 budou Retargeting, Content Marketing (eNewslettery, infografika, case studies, videa) a samozřejmě Social Media Marketing jako prostředek pro budování značky a plnohodnotný kanál pro péči.

Filip Huněk, freelancer

V posledních letech pozorujeme postupné prosazování vizuálních obsahů, zejména obrázků, na úkor ostatního obsahu, textů či hyperlinků. V uspěchané době nemají lidé již čas číst dlouhé texty a dávají přednost názorným obrázkům, grafům či infografikám. V následujícím roce se také očekává mírné hospodářské oživení, které s sebou přinese vyšší výdaje do marketingu firem a s ním i vyšší výdaje z marketingového mixu do online aktivit oproti tradičnějším marketingovým kanálům.

Význam sociálních sítí bude nadále růst a mnohé firmy na nich postaví své marketingové aktivity. Trendem, který očekáváme, nebo si jej možná už dlouho přejeme, je tzv. customer advocacy, kdy firmy budou přání zákazníků zohledňovat přímo při tvorbě produktů. Ve virtuálním prostoru také leží obrovské množství dat, která se teprve učíme zpracovávat. Firmy se budou snažit rozpoznat a využít co nejvíce z nabízených dat a propojovat informace o ze svých CRM, věrnostních portálů, sociálních sítí atd. A samozřejmě, bude třeba zajistit, aby se tentýž obsah dostal k uživatelům bez ohledu na aktuálně využívané zařízení.